Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Haha den här tråden har tagit en vändning. Jag provar nu tyyyyp LCHF för min egen vikt. Men inte äter jag smör för det. Jag vill se om kroppen blir lite bättre på att inte gå upp i vikt av att lukta på mat. Men - jag har inte ens hållt på i en vecka och satan så trisst mycket mat är utan kolhydrater. Och så sötsuget ska vi inte ens tala om. Hela kroppen skriker efter socker...

Vi får se hur det här försöket går, jag gissar att det inte lär bli långvarigt.

Allt smakar ägg, smör och bacon snabbt. Men jag hejar på dig!

Haha den här tråden har tagit en vändning. Jag provar nu tyyyyp LCHF för min egen vikt. Men inte äter jag smör för det. Jag vill se om kroppen blir lite bättre på att inte gå upp i vikt av att lukta på mat. Men - jag har inte ens hållt på i en vecka och satan så trisst mycket mat är utan kolhydrater. Och så sötsuget ska vi inte ens tala om. Hela kroppen skriker efter socker...

Jag hejar också på dig! Kan du hålla ut 2-3 veckor så blir socker suget mycket lättare att hantera. Vet det för mig själv också, men fasen vad svårt det är att låta bli. Du får vara stark för mig också!

Allt smakar ägg, smör och bacon snabbt. Men jag hejar på dig!
Tonfisk i mitt fall, men annars så 😅
Har levt på div olika tonfiskröror, eller tonfisksallader.
Jag hejar också på dig! Kan du hålla ut 2-3 veckor så blir socker suget mycket lättare att hantera. Vet det för mig själv också, men fasen vad svårt det är att låta bli. Du får vara stark för mig också!
Tack!

Ja suget är inte nådigt. Och om 1,5 vecka ska jag ha mens. HUR ska jag kunna säga nej till choklad?? 🥹

Men, choklad är ett av de bättre godissorterna iaf.

Tack!

Ja suget är inte nådigt. Och om 1,5 vecka ska jag ha mens. HUR ska jag kunna säga nej till choklad?? 🥹

Jag gör någon sorts ofrivillig lchf bland annat för att min POTS beter sig så otroligt mycket bättre då (vilket är välkänt men inte beforskat, vilket dock glutenfritt är; kan ge lättnad). Hoppas du får en sådan trevlig bonus också! Har absolut inget sug alls och ett blodsocker jag tror inte skulle rubbas av en atombomb (ja alltså inte för att jag vet om atombomber skulle kunna påverka blodsocker och som om jag skulle bry mig om just det vid kärnvapenkrig men ja, du fattar). Heja, heja!

On topic har jag inget att säga. :D

Har en kollega som kör carnivore.. vi är glada att köttet oftast tillagas atm.. och fett, så mycke fett. Ta tuggor ur ett block smör. Och är ständigt på oss andra att vi borde sluta med allt 🙈
Hon va helt i chock att jag hade lyckats gå ner i vikt fast jag åt kolhydrater. Åt typ pasta varje dag. Bara räkna ju 🙈
Så äter mitt ex, helt plötsligt från att äta allt så skulle han äta endast kött, inte ens smör och mejeriprodukter till en början men sen la han till smör och mejeri och ägg. Så smäller i sig upp mot 1 kg kött på en dag och dricker grädde och tar tuggor ur block med smör. Ska dessutom äta endast en gång per dag.
Försökte få mig att äta så också och jag som är helt normalviktig som i perioder går ner till undervikt fortsatt helt enkelt äta mina kolhydrater, dricka läsk, äta chips och godis och bakelser.
Medan han kunde säga att det vore så gott att få unna sig.
Ehh ja du kommer inte dö om du gör det så är väl bara att äta det du är sugen på:idea:
Men han säger han mår bra av att äta så. Jag tyckte mest att allt gick väldigt mycket utför med hans mående när det börjades med.

Jag blir fysiskt illamående när jag ser lasset med kött och flaket med smör :crazy:

Jag var på väg till pre-diabetes. Upptäcktes när jag tog prover för att få viktmedicin insatt (vikten skenade uppåt helt oreglerbart).
Nu har jag gått ner 20 kg och värdena är nere på normala nivåer igen. Sen kan man diskutera vad som kom först hönan eller ägget. Ökade vikten för fastesockret var för högt eller blev fastesockret för högt för att vikten ökade?

Så äter mitt ex, helt plötsligt från att äta allt så skulle han äta endast kött, inte ens smör och mejeriprodukter till en början men sen la han till smör och mejeri och ägg. Så smäller i sig upp mot 1 kg kött på en dag och dricker grädde och tar tuggor ur block med smör. Ska dessutom äta endast en gång per dag.
Försökte få mig att äta så också och jag som är helt normalviktig som i perioder går ner till undervikt fortsatt helt enkelt äta mina kolhydrater, dricka läsk, äta chips och godis och bakelser.
Medan han kunde säga att det vore så gott att få unna sig.
Ehh ja du kommer inte dö om du gör det så är väl bara att äta det du är sugen på:idea:
Men han säger han mår bra av att äta så. Jag tyckte mest att allt gick väldigt mycket utför med hans mående när det börjades med.

Jag blir fysiskt illamående när jag ser lasset med kött och flaket med smör :crazy:
Yup. Hon köpte en grej för att mäta ketoner och blev upprörd att hon in va i ketos. Så då blev den mindre kött mer fett..
Hon va så nöjd att hon lät bli semlorna. Jag kontrade med att jag köpte och åt till middag för att min själv behövde den en dag 😅
Likaså att kaffe är av ondo, ger stress. Jag hävdar att visst, så kan det nog va, men njutningen av en god kopp kaffe väger nog upp för mig 😁

Tack!

Testa tillskott med krom! För endel är det hjälpen som behövs för att slippa sockersuget 🙂

Varför ses inte diabetes typ 2 som en "allergi" mot snabba kolhydrater? De jag känner som fått diagnosen får tablettbehandling och får äta i princip som vanligt. Såklart minska ner på godis och fikabröd, men t ex pasta sägs det inget om. En person med celiaki eller annan typ av överkänslighet får ju vackert finna i sig att undvika ämnen den inte tål, varför gäller inte det typ 2 diabetes? Det verkar vara ett känsligt ämne, så jag kan tyvärr inte fråga de jag känner som fått diagnosen.
Var har du fått det ifrån? Alla jag känner till som har typ 2 har fått kost och livsstilsråd. Har det upptäckts tidigt har det enbart varit kost och livsstilsråd först och medicin har satts in när de förändringarna inte har varit tillräckligt.
En person jag vet har typ 2 har gått ner mycket i vikt. Närmare halverat vikten så han bör vara nära normalvikt nu men har trots det utvecklat fettlever. Antalet gånger han har druckit alkohol är löjligt få så fettlevern beror inte på alkoholmissbruk utan på diabetes typ 2.
Den personen har fått stränga order om att inte äta något socker alls för då kommer han dö. Han gör det ändå och jag tycker det är helt rätt i hans fall. Har man passerat 80 som man är man gammal och varför ska man då förneka sig själv det nöjet? Han kommer ändå inte leva för alltid.
Hade han varit 50 hade det varit en helt annan sak och hade han vetat då vad han vet nu hade han kanske gjort andra val för då hade det gjort skillnad. Eller om han hade skapat en sund livsstil från början istället för att ha ett stillasittande jobb, inte röra på sig mer än absolut nödvändigt och äta kakor, godis och mat i osunda mängder.

Jag vet också andra som har typ 2 där orsaken är taskiga gener. Pcos hos kvinnor t ex är ingen hit och risken för typ 2 är inte liten trots en sund livsstil och normal vikt. Där är livstilsförändringar inte verksamma alls precis som det inte är verksamt att gå ner i vikt och börja motionera för någon med högt blodtryck som ligger i nedre delen av normalt bmi och som rör sig mycket och i övrigt lever sunt utan då är medicin lösningen.

Att diabetes typ 2 inte behandlas som en allergi beror på att det inte är en allergi och att blanda in celiaki blir bara ännu knasigare för det är inte heller en allergi.

Var har du fått det ifrån? Alla jag känner till som har typ 2 har fått kost och livsstilsråd. Har det upptäckts tidigt har det enbart varit kost och livsstilsråd först och medicin har satts in när de förändringarna inte har varit tillräckligt.
En person jag vet har typ 2 har gått ner mycket i vikt. Närmare halverat vikten så han bör vara nära normalvikt nu men har trots det utvecklat fettlever. Antalet gånger han har druckit alkohol är löjligt få så fettlevern beror inte på alkoholmissbruk utan på diabetes typ 2.
Den personen har fått stränga order om att inte äta något socker alls för då kommer han dö. Han gör det ändå och jag tycker det är helt rätt i hans fall. Har man passerat 80 som man är man gammal och varför ska man då förneka sig själv det nöjet? Han kommer ändå inte leva för alltid.
Hade han varit 50 hade det varit en helt annan sak och hade han vetat då vad han vet nu hade han kanske gjort andra val för då hade det gjort skillnad. Eller om han hade skapat en sund livsstil från början istället för att ha ett stillasittande jobb, inte röra på sig mer än absolut nödvändigt och äta kakor, godis och mat i osunda mängder.

Jag vet också andra som har typ 2 där orsaken är taskiga gener. Pcos hos kvinnor t ex är ingen hit och risken för typ 2 är inte liten trots en sund livsstil och normal vikt. Där är livstilsförändringar inte verksamma alls precis som det inte är verksamt att gå ner i vikt och börja motionera för någon med högt blodtryck som ligger i nedre delen av normalt bmi och som rör sig mycket och i övrigt lever sunt utan då är medicin lösningen.

Att diabetes typ 2 inte behandlas som en allergi beror på att det inte är en allergi och att blanda in celiaki blir bara ännu knasigare för det är inte heller en allergi.
Vill bara hålla med fullständigt om att kvalitet går före kvantitet, och det gäller även livslängd. Jag påminner ibland en närstående om det när hon har fått tarmvred igen (äggstockscancer) för att hon har ätit fast föda och unnat sig det. Men man MÅSTE få välja livskvalitet, och om hon då 2/10 gånger när hon "fuskar" och äter fast föda råkar få tarmvred så är det helt upp till henne. Ingen av oss närstående är arga/besvikna eller nånting. Man måste få leva också, framförallt när man vet att ens dagar är räknade.

Det behandlas definitvt inte med bara tabletter. För någon som påstår sig vara insatt i sjukdomen så verkar du inte speciellt insatt.
Jag är insatt i hur kroppen fungerar och reagerar på olika livsmedel. Därför tycker jag det är konstigt att typ 2-diabetiker får tabletter och rådet att minska ner på godis och fikabröd men i övrigt kan äta som vanligt.
I mina ögon vore det bättre att acceptera att kroppen inte längre kan hantera snabba kolhydrater och därmed undvika det. Precis som allergiker måste undvika det som orsakar deras allergi.

Vändningen gör inget alls, alltid intressant med kost och hälsa! :)

Jag är insatt i hur kroppen fungerar och reagerar på olika livsmedel. Därför tycker jag det är konstigt att typ 2-diabetiker får tabletter och rådet att minska ner på godis och fikabröd men i övrigt kan äta som vanligt.
I mina ögon vore det bättre att acceptera att kroppen inte längre kan hantera snabba kolhydrater och därmed undvika det. Precis som allergiker måste undvika det som orsakar deras allergi.
Men just godis och fikabröd är väl de främsta snabba kolhydraterna? 👀

Fast vad vet du om det, har du deltagit på något samtal med vårdgivaren? Jag tror alla som fått diagnosen har samtal med diabetessköterska och får kostråd + nån folder på vad de ska tänka på samt mäta sitt blodsocker reglelbundet. Jag tror inte alls att de skickas iväg med lite tabletter och bara rekommendationen att dra ner på godis och fikabröd.

Fast vad vet du om det, har du deltagit på något samtal med vårdgivaren? Jag tror alla som fått diagnosen har samtal med diabetessköterska och får kostråd + nån folder på vad de ska tänka på samt mäta sitt blodsocker reglelbundet. Jag tror inte alls att de skickas iväg med lite tabletter och bara rekommendationen att dra ner på godis och fikabröd.
Nej, har bara hört vad de själva berättat. Så visst, det kan vara feltolkat av personerna.

Min fråga genom hela tråden har arit varifrån de uteblivna kostråden kommer!

Är det persoonen själv som sagt att det går att äta som vanlig bara man knaprar medicin? Eller är det vården?

Min fråga genom hela tråden har arit varifrån de uteblivna kostråden kommer!

Är det persoonen själv som sagt att det går att äta som vanlig bara man knaprar medicin? Eller är det vården?
Personerna själva. De har hänvisat till vad vården sagt.

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka