Man droppar några droppar vatten på potatisen så blir den som nykokt i mikronÄr det inte då den blir så där svampig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man droppar några droppar vatten på potatisen så blir den som nykokt i mikronÄr det inte då den blir så där svampig?
Enligt min förälder som då har diabetes typ två och sköter den enligt instruktioner från vården så är potatis helt ok att äta (i rimliga mängder) betydligt bättre än pasta och ris som hon då undviker enligt instruktion från sagda vård. Så man behöver inte hålla på och krångla om man nu inte vill det.Man droppar några droppar vatten på potatisen så blir den som nykokt i mikron![]()
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är ju inte pasta så väldigt snabba kolhydrater (GI 55 för kokt spaghetti), särskilt inte i måttlig mängd och tillsammans med andra livsmedel. Kokt potatis ligger lite högre (GI 60 - 75), men ger ju också nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer. Och både potatis och pasta ger bra mättnad. Det är INTE osunt, varken för diabetiker eller andra, att äta enligt tallriksmodellen."Ät gärna fullkorn". Gärna. Inte "du bör för din hälsa äta fullkorn".
Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.
Man behöver definitivt inte byta ut allt. Det handlar om mängder också!"Ät gärna fullkorn". Gärna. Inte "du bör för din hälsa äta fullkorn".
Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.
Men kall skivad potatis på macka med kaviar är såååå gottMan får värma på den. Det viktiga är att koka den, låta den svalna (så den bildar långsamma kolhydrater) och sedan värma på den igen. Man behöver inte äta kall potatis, tack o lov. Blä![]()
Det måste vi inte, även där funkar det att ta tabletter eller en epipen. Precis som allergiker måste undvika det som orsakar deras allergi.
Jag tar tabletter varje dag av den anledningen, dubbel dos dessutom.Det måste vi inte, även där funkar det att ta tabletter eller en epipen
Jag blir förvirrad över att man ger patienter med diabetes typ 2 tabletter och sedan får de äta i princip som vanligt trots att man vet att lågkolhydratkost är effektivt mot just diabetes typ 2 och därmed motverkar följdsjukdomar.
Vad sades?Vet inte om det skrivits men igår på förmiddag i P1 pratades det om kost och diabetes. Väldigt intressant.