Behandling av diabetes typ 2

Bukefalos 30 år!

Man droppar några droppar vatten på potatisen så blir den som nykokt i mikron :love:
Enligt min förälder som då har diabetes typ två och sköter den enligt instruktioner från vården så är potatis helt ok att äta (i rimliga mängder) betydligt bättre än pasta och ris som hon då undviker enligt instruktion från sagda vård. Så man behöver inte hålla på och krångla om man nu inte vill det.

"Ät gärna fullkorn". Gärna. Inte "du bör för din hälsa äta fullkorn".
Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är ju inte pasta så väldigt snabba kolhydrater (GI 55 för kokt spaghetti), särskilt inte i måttlig mängd och tillsammans med andra livsmedel. Kokt potatis ligger lite högre (GI 60 - 75), men ger ju också nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer. Och både potatis och pasta ger bra mättnad. Det är INTE osunt, varken för diabetiker eller andra, att äta enligt tallriksmodellen.

"Ät gärna fullkorn". Gärna. Inte "du bör för din hälsa äta fullkorn".
Och tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater känns ju inte helt sunt för ett högt blodsocker. Bättre att byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker.
Man behöver definitivt inte byta ut allt. Det handlar om mängder också!

En mindre potatis funkar bra,.dessutom har väl kall potatis lägre GI än varm? Så kall potatissallan funkar bättre än varm till huvudrätten.

Det handlar om måtta. Ett äpple om dagen håller doktorn borta är helt korrekt och bra för diabetiker. Tio äpplen är inte riktigt lika nyttigt.

Man får värma på den. Det viktiga är att koka den, låta den svalna (så den bildar långsamma kolhydrater) och sedan värma på den igen. Man behöver inte äta kall potatis, tack o lov. Blä :yuck::rofl:
Men kall skivad potatis på macka med kaviar är såååå gott 🤤

Jag blir förvirrad över att man ger patienter med diabetes typ 2 tabletter och sedan får de äta i princip som vanligt trots att man vet att lågkolhydratkost är effektivt mot just diabetes typ 2 och därmed motverkar följdsjukdomar.

Får? Hur tänker du att man ska tvinga människor att äta rätt? Jag är övertygad om att alla får kostråd, sen att man inte följer dem är ett val man har rätt att göra.
Äter du precis som man bör?

Jag hade graviditetsdiabetes när jag var gravid. Fick en kostgenomgång och mäta blodsockret (jag köpte sån där mätare man har på armen istället för att sticka i fingret typ tio gånger per dag).
Inte en enda tablett. Bara järn, folsyra och b12 men det berodde inte på diabetesen.

Trots att jag åt pasta (hatar kokt potatis :yuck:), bröd och fika var mitt blodsocker inte över gränsen en gång. Det var däremot väldigt lågt några gånger.

Men visst, gdm är inte samma sak. Ytterligare en form av diabetes.

Liknande trådar

• Kämpa på
  • Diabetes typ 2
  • Hur ska jag hjälpa och stötta min bästa vän?
  • hur hantera inre rastlöshet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka