Bukefalos 28 år!

Behandling mot mensvärk

Hepzheba

Trådstartare
Jag vet att det förmodligen finns tusentals trådar om detta, men jag behöver lite hjälp och råd. Har varit hos dr idag p.g.a. mensvärk (som inte blir hjälpt av DIklofenak och Alvedon i maxdoser). Dr tyckte jag skulle börja med p-piller. Jag har ätit p-piller i två omgångar tidigare i mitt liv, men slutade första gången pga mellanblödningar och andra gången då jag sökte för hjälp mot min depression och den läkaren tyckte jag först skulle sluta med p-pillren. Min depression blev lite bättre precis efter, men iom att det ju går upp och ned så vågar jag inte riktigt sätta det i samband med att jag slutade äta piller. Jag har nu behandling mot depressionen sedan flera år och jag tycker att det fungerar bra i nuläget. Det jag nu är rädd för att jag ska bli sämre i depressionen om jag börjar äta piller (och av den anledningen har jag inte börjat äta det tidigare även om jag vet att det kan hjälpa mot mensvärk). Jag antar att det finns fler här som ätit/äter piller och samtidigt lider av depression. Har pillren påverkat er negativt?
Det jag vill mest är nog bara att prata av mig och diskutera med någon som delar min erfarenhet (sambon har ju liksom ingen erfarenhet alls i frågan...)
 
Naproxen, värme och TENS.

Jag kan inte äta hormonella preparat av hälsoskäl, och har mensvärken från helvetet. Ofta kommer den i par med migrän och munsår så de allra flesta mensperioder är jag utslagen 3 dagar av 5. Naproxen hjälper mot värsta smärtan om man tar den i tid. Värme (bad, elfilt eller varmvattenflaska) lindrar muskel/ledvärken jag får i mage och ländrygg. Sjukgymnasten rekommenderade TENS, men det har jag inte haft möjlighet att prova än.
 
det finns minst en, kanske fler, trådar om endometrios här på seniorsidan.
Jag vill minnas att just överjävlig mensvärk är ett av symptomen.
Läs på lite om detta och OM du känner igen dig, tveka inte att söka hjälp och be att få det utrett ifall det är det du har!
 
När jag först läste om endometrios blev jag rädd att jag hade det, men jag har haft min djävulusiska mensvärk sedan starten, vilket väl tyder på bara djävulusisk mensvärk?

@Migo hur ofta skulle man genomgå TENS-behandling? Är det en engångsgrej eller under tiden som man har ont? Värmedyna och -kudde använder jag redan också. Naproxen tycker jag hjälper sämre än Diklofenak.
 
Det som hjälpt mig och en praktikant jag hade är att motionera. Jag har haft så ont att jag legat hoprullad som en boll med halsduk runt magen från 12 års ålder när helvetet startade, upptäcke av en slump att motion fick krampen i mitt fall att släppa. Min praktikant som i princip var döende en gång i månade hade svårt att tro mig när jag tipsade henne, hur skulle hon kunna motionera när det gjorde så ont att hon inte kunde stå rakt?

Hon tvingade sig ändå att testa och det fungerade! :up:

Hur det är om man har endomitros har jag ingen aning om, men ofta beror svår mensvärk på muskelkramper och motion typ sit ups mm hjälper, kan vara värt att testa iaf. :)
 
För ganska många beror värken på att livmodern sväller och inte "ryms", och då hjälper det med "lokal motion" som situps som ökar på blodflödet, men höftöppnande övningar typ yin-yoga är helt suveräna.
Inte då bara under mensvärksperioden - tränar man det regelbundet kan man bli av med värken helt om den inte beror på endometrios - det har jag flera kompisar som är bevis på!

/Keb
 
Har kronisk depression som jag medicinerar för sen många år (och fungerar bra med). Äter nu minipiller (p-stav i 2,5 år innan) och det påverkar inte min depression det minsta.
 
Har du provat magnesiumtillskott?

Jag fick tips på vc att prova magnesium eftersom jag hade problem med kramper i benen. Hon sa då att det är väldigt vanligt med magnesiumbrist och rabblade upp flera andra bristsymptom, och de flesta stämde in på mig. Det påverkar även menskramper och depression bland mycket annat.

Jag har tidigare haft kramper som gjort att jag mitt i natten fått lägga mig i duschen, och får tillbaka det såfort jag slutar med tillskottet under en längre period.

För mig och flera av kompisarna som jag tipsat har det gjort underverk. Numera räcker det med en ipren under första två dagarna för att bli av med svag molande värk, påverkar inte min vardag alls längre.
 
@Elina8 magnesiumbrist har jag nog aldrig hört talas om. De har ju gjort utredning iom depressionsbehandling så jag antar att de även kollat magnesium då? Jag är inte så insatt i vad de kollar. Ska ta lite prover på mån som dr ordinerade nu, men vet ju inte vilka det var.

@Mia_R @Keb71 ja, motion tycker jag hjälper lite men inte när det gör som ondast. Har dock aldrig provat med "lokal" motion.

@hemlig skönt att höra att det fungerar för dig :)
 
Det är säkert olika vad de tar för prover. Men när de kollat brister i blodprov hos mig har det aldrig visat något. De proverna togs dock innan jag träffade denna läkaren. Hon sa bara köp och prova, hjälper det så märker du det snabbt. Och det gjorde det. Kramp i benen försvann redan dagen efter och andra symptom märkte jag över tid.
Om man inte tar gigantiska mängder så är det inte farligt att ta tillskotten under en period även om man inte har brist. Hjälper det inte så är det bara att sdluta. Jag provade två månader och slutade sen i tre månader och alla mina problem kom tillbaka för att sen försvinna när jag började igen.
 
Hur det är om man har endomitros har jag ingen aning om, men ofta beror svår mensvärk på muskelkramper och motion typ sit ups mm hjälper, kan vara värt att testa iaf. :)

Det kanske är så att motion fungerar när man har "normal" mensvärk men för mig med endometrios är jag så less på att höra det där. Antagligen för att det var någonting idrottslärarna drog till med under skoltiden när man hade för ont för att vara med på gympan, att "mensvärk är minsann ingen sjukdom och därför är inte sjukfrånvaro motiverad, och motion är bara bra mot mensvärken". Manliga idrottslärare dessutom, vad fan vet dom om mensvärk :meh:

För mig är det precis tvärtom vilket blev väldigt tydlig när jag skulle ta mig hem en gång med mensvärk. På vägen var det ett bussbyte med promenad mellan hållplatserna och när jag promenerade till första bussen = ont, ställde mig och väntade på bussen = värken släpper, promenerade till nästa buss = ont, ställde mig och väntade på bussen = värken släpper.

Det som fungerar bäst för mig är ibumetin, vetevärmare och att ligga helt still i fosterställning.

Därmed inte sagt att det inte kan hjälpa för vissa eller att det är fel att föreslå det, jag är bara less på att höra det ;)
 
Jag vet att det förmodligen finns tusentals trådar om detta, men jag behöver lite hjälp och råd. Har varit hos dr idag p.g.a. mensvärk (som inte blir hjälpt av DIklofenak och Alvedon i maxdoser). Dr tyckte jag skulle börja med p-piller. Jag har ätit p-piller i två omgångar tidigare i mitt liv, men slutade första gången pga mellanblödningar och andra gången då jag sökte för hjälp mot min depression och den läkaren tyckte jag först skulle sluta med p-pillren. Min depression blev lite bättre precis efter, men iom att det ju går upp och ned så vågar jag inte riktigt sätta det i samband med att jag slutade äta piller. Jag har nu behandling mot depressionen sedan flera år och jag tycker att det fungerar bra i nuläget. Det jag nu är rädd för att jag ska bli sämre i depressionen om jag börjar äta piller (och av den anledningen har jag inte börjat äta det tidigare även om jag vet att det kan hjälpa mot mensvärk). Jag antar att det finns fler här som ätit/äter piller och samtidigt lider av depression. Har pillren påverkat er negativt?
Det jag vill mest är nog bara att prata av mig och diskutera med någon som delar min erfarenhet (sambon har ju liksom ingen erfarenhet alls i frågan...)

För egen del har jag blivit hjälpt av yoga. Det finns några övningar som är bra att köra i förebyggande syfte mot vanlig mensvärk.

Är det endometrios så kan yoga också hjälpa men då får man gör på annat sätt som jag inte är kunnig på. Siten endoyoga.com kan ge mer info. Helen Kåselöv som driver sajten finns i Stockholm.
 
Hej!

Min mensvärk har blivit bättre med motion. Tyvärr blir min migrän sämre så jag får helt enkelt leva med lite mera smärta...

Jag blev tokdeprimerad på p-piller, men insåg det inte förrän jag slutade med dom och plötsligt mådde mycket bättre, men det betyder ju ingenting. Min syster mådde skitbra på ppiller och sämre utan..

/Lavinia
 
Försöker att röra på mig, fast att det gör så ont. Det brukar hjälpa mot smärtan. Annars käkar jag Ipren och värme på magen.
 
@Sandros hur märkte du att du hade endometrios? har du alltid haft ont eller kom smärtan senare i livet? Som jag fattat det så verkar endometrios först komma senare?

Lite OT, men ja, att gympalärare hade mer förståelse för hur mens påverkar tjejer vore ju väldigt bra. När jag var 11 fick vi en ny gympalärare och en gång i veckan hade vi gympa tillsammans med en parallellklass så vi var bara tjejer på den lektionen. Första mötet med den nya lärare så sa han att han visste att mensen kunde vara besvärlig och att det var helt ok om man inte ville vara med då. Då var det ju hur pinsamt som helst och det var ju liksom årets snackis att han pratade mens, men såhär i efterhand tycker jag att det var väldigt bra gjort av honom och jag skulle önska att läraren som jag fick efter (då jag faktiskt hade fått mens också) hade liknande förståelse...

@Magiana går du på yogaklasser eller är det något du bara ägnar dig åt hemma? Har inte tid, råd och ork att börja i klass :/
 
@Hepzheba Jag jobbar på ett yogacenter så jag får delta i klass en gång i veckan. Annars gör jag yoga hemma. Den övningen som jag gör för att hålla mensen i ordning tar 3 minuter och jag brukar göra den före frukost.

Då ligger jag på rygg på golvet, böjer knäna och drar in hälarna mot rumpan så mycket det går. Den som når anklarna tar tag runt dem, annars lägger man bara armarna ner längs sidan med handflatorna mot golvet. Sedan andas man in, lyfter upp rumpan från golvet och trycker upp höfterna mot taket. När man andas ut kommer man ner mot golvet igen med baken. Sedan upprepar man det och fortsätter i tre minuter. Tekniken för hur andningen görs finns beskrivet här: http://www.medicinskyoga.se/try_heart.php

En variant är att lyfta upp baken, hålla statiskt och eldandas i tre minuter. Den andningstekniken kan ta en stund att lära sig.

Andra övningar som är bra för kvinnor är "Kamelen" och "Kobran".

Säg till om du vill ha mer beskrivningar på dem.
 
Du kanske inte är ute efter medicinering men för mig är Orudis det enda som hjälper, det är dels smärtlindrande men motverkar även att livmodern krampar så smärtan försvinner även på det sättet. Äter p-piller och har uppehåll varannan månad istället för varje för att slippa ha så ofta.
 
Jo, just det. Jag glömde ju säga att yogaövningarna jag nämnde är förebyggande så man gör dem inte när man har mens, ffa eldandning ska man låta bli då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 495
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 257
Senast: Ms_Antrop
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 139
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp