Bukefalos 28 år!

Behöver bra hjälp/råd!

E

ElmusPride_

Jag rider en islandshäst, inte jag som äger han utan är bara skötare.
Han är verkligen jättesnäll och skulle inte göra en fluga förnär, men det jag har problem med är när jag rider han. Han är väldigt speciell och man måste verkligen vara avslappnad i hela kroppen när man rider han, om man sitter o spänner sig i benen t.ex. så rusar han bara iväg, och han är väldigt känslig i munnen så om man ska göra halt t.ex. får man använda sitsen mkt och endast krama i tygeln.
När jag rider så vill han bara rusa iväg i spec i tölten, då han gör de brukar jag göra små förhållningar och det funkar i nån minut sen så öker han mer o mer. Jag vill inte att han ska rusa iväg så där, för då tror han att han kan bestämma vilken takt de ska va, och då väljer han självklart den som är skönast för han så han slipper arbeta så mkt, och sen så är det för att han har stått på vila hela förra vinterna ända till i somras pga en liten skada i ländryggen så han har hunnit tappa alla muskler så nu har jag börjat rida han lite försiktigt nån gång i veckan för att bygga upp musklerna igen, men då måste man ju börja sakta, så tölten blir bra och inte nån slängtölt. Jag är en av få som klarar av att rida han, han visar tydligt vem han tycker om och inte tycker om. Jag tror inte att detta beror på att jag sitter och spänner mig, för de vet jag att jag inte gör. Vad ska jag göra för att han ska lugna ner tempot lite? Jag vill ju inte att han ska få en skada igen, drf vill jag bygga upp musklerna från en bra grund. :confused: Han e ju inte som min förra isis som var en riktigt töltmaskin och kunde tölta från skritt takt till galopp takt, men han e tyvärr såld nu, han krävde så väldans mycket arbete och tid så det räckte inte till! Hoppas nån har nått bra förslag på vad jag kan göra :) `/ Madde
 
Sv: Behöver bra hjälp/råd!

hej,

nu är jag inte så super duktig på sånt, men jag har haft en ponny som gjorde så där. Då fick jag tips om att göra volt så fort den börjar takta. Det ska vara en liten volt så det blir riktig jobbigt för hästen, det känndes ibland som om man skulle gå omkull.

I alla fall gjorde jag så några gånger, så snart han började takta gjorde jag en volt, till slut så var det inget kul mer att takta för då fick hästen göra den jobbiga volten, så han beslöt sig att hålla tempot!
Jag tror jag fick göra 5 volter på raken sedan vart det lugnt!
Visst provade hästen dagen därpå igen men då räckte det men en volt då!

Du kan ju prova, kanske det funkar på din med.!

Lycka till.
 
Sv: Behöver bra hjälp/råd!

Det skulle säkert hjälpa!
Men hon som äger hästen har sagt att han får inte ridas på volter, endast raktfram. Jag vet inte vad det beror på men det kan ha nånting att göra med hans rygg! Så det funkar nog inte på han, men om du vet något annat tips så skriv gärna! Det är bara kul att veta för han är väldigt het den där hästen :) men jag kan ju iofs testa det på min andra sköthäst som är ett varmblod, han är också väldigt väldigt het av sig, men mkt lättare att kontrollera och få i rätt form:) tack för tipset iaf :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 548
Senast: Elendil
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp