Behöver ER hjälp!!!!!

Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Fodervärden har ju uppenbarligen brutit mot det avtal ni har. Jag skulle hämtat hem hästen omedelbart för det här känns allt annat än bra.
Prata med en advokat innan för säkerhets skull.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Hur du kan påstå att ett köpeavtal har kunnat träda i kraft innan foderperioden är slutförd UTAN hästägarens medgivande tycker jag låter helt uppåt väggarna.

Att det sedan skulle föreligga ett muntligt avtal om summa som i och med att fodervärden sätter in ett visst belopp = korrekt köpesumma, och att detta skulle på något sätt vara bindande låter ännu snurrigare. Om hästägaren ex vis säger att inget sådant muntligt avtal existerar så står ord mot ord och det borde inte vara något problem att hävda att något avtal om köpesumma inte existerar.

Oavsett detta så har foderperioden ännu inte löpt ut och fodervärden äger ingen rätt att i förtid köpa hästen. Hästägaren kan in till sista avtalsdag säga upp avtalet p g a att ingånget avtal ej har följts enligt anvisningarna = fodervärden har inte längre något avtal om köp att luta sig mot. Frågan är hur avtalet är skrivet, konsekvens/åtgärd av att bryta mot skötselanvisningar etc etc.
Att fodervärden har hästen i sitt stall innebär inte att hon genom att sätta in en summa pengar kan kalla hästen för sin egendom - inte i mina ögon i a f. Jag skulle def råda hästägaren att som sagt direkt kontakta jurist istället för att spilla tid här för när den 30 april inträder DÅ lär det bli fråga om att försöka häva ett avtal retroaktivt, vilket är betydligt knivigare om ens möjligt. Så snabba ryck TS!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Beroende på hur kontraktet är formulerat så kan avtalet om försäljning mycket väl ingått när fodervärdeskontraktet skrevs på.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Hur vet du att det inte är OK att lösa hästen i förtid? I de färdigskrivna avtalen är det när som helst en möjlighet, om det är bestämt sedan tidigare att hästen ska säljas.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Exakt hur avtalet är skrivet i detta fall kan varken du eller jag veta, vilket jag också påpekar; hur är det formulerat? Låt en jurist hjälpa till att granska avtalet och råda om ev möjligheter att ta sig ur detta.

Man kan ju bara beklaga att bedragare och annat löst folk ges möjligheten att både stjäla utrustning och missköta foderhästar - återigen skulle jag vilja säga; var noga i urvalet av fodervärdar! Det finns bra fodervärdar - och det finns rentav kriminella fodervärdar.

Lidande i slutändan blir hästen.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Vems lidandet blir vet i inte, inte ens om det blir ett lidande, vi har bara en sida av historien, det går utmärkt att anmäla fodervärlden till djurskyddet om man misstänker oegentligheter. Angående utrustningen är det en helt annan fråga.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Pengarna som du fått är naturligtvis betalning på sakerna som gått förlorade.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Pengarna som du fått är naturligtvis betalning på sakerna som gått förlorade.

Tror du myndigheterna håller med om det? Man avtalar om försäljning av häst, summan betalas in som avtalats om, hästen är redan levererad och säljaren börjar helt plötsligt hävda att betalningen är för utrusningen som fd ägaren glömt kvar.

Man kan ju försöka men det krävs att motparten håller med.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Så du anser att om någon, enligt dig då, glömt kvar utrustningen så har man rätt att behålla det som sitt eget:confused:

Konstigt resonemang.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Så du anser att om någon, enligt dig då, glömt kvar utrustningen så har man rätt att behålla det som sitt eget:confused:

Var har du fått det ifrån? Livlig fantasi kanske?

Jag menar bara att om jag glömmer en sadel hemma hos dig har jag inte rätt att åka hem till dig och hämta din häst som betalning. Jag antar att du håller med.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Mja, jag skulle nog hävdat att jag dragit av summan för sakerna som har förkommit pga fodervärdens slarv. Där har du ju bevis för att hon erkänt att hon slarvat bort dina saker eller sålt dem (vad hon nu har gjort).
Då har hon ju tekniskt sett inte betalat hästen ännu.

Därmed skulle jag hävda att hästen inte betalats och ta tillbaka den samtidigt som jag hävt kontraktet snabbt som tusan.

Det KAN gå, men som redan sagts, det är svårt med avtal.

Jag tror dock att om du hinner häva kontraktet innan betalning så är det stor chans att du får rätt. Kan du förhala betalningen genom att hävda att du ser det som en ersättning för dina försvunna saker så har du ju chans att hinna häva avtalet innan fodervärden sätter in nästa omgång pengar.

Hon har ju haft gott om tid på sig att ersätta dig för de försvunna sakerna så där kan hon ju aldrig hävda annat. Jag tror att det skulle kunna fungera.
Men vill du vara på säkra sidan så prata med en jurist.
Lycka till! :)
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Knapplån.

Måste fråga, kan inte ts lämna tillbaka pengarna och hämta hästen??
INga ägarbyte papper är ju påskrivna så hon står faktiskt som ägare..
Lämnar hon tillbaka pengarna så har köparen väl inte köpt hästen?

Säg att hästen är misskött i dina ögon och de finns faktiskt en lång jävla lista på hastnet o hästar som är tillsalu så de är väl bara att leta vidare..
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Mja, jag skulle nog hävdat att jag dragit av summan för sakerna som har förkommit pga fodervärdens slarv. Där har du ju bevis för att hon erkänt att hon slarvat bort dina saker eller sålt dem (vad hon nu har gjort).
Då har hon ju tekniskt sett inte betalat hästen ännu.

Därmed skulle jag hävda att hästen inte betalats och ta tillbaka den samtidigt som jag hävt kontraktet snabbt som tusan.

Det KAN gå, men som redan sagts, det är svårt med avtal.

Jag tror dock att om du hinner häva kontraktet innan betalning så är det stor chans att du får rätt. Kan du förhala betalningen genom att hävda att du ser det som en ersättning för dina försvunna saker så har du ju chans att hinna häva avtalet innan fodervärden sätter in nästa omgång pengar.

Hon har ju haft gott om tid på sig att ersätta dig för de försvunna sakerna så där kan hon ju aldrig hävda annat. Jag tror att det skulle kunna fungera.
Men vill du vara på säkra sidan så prata med en jurist.
Lycka till! :)
Du ska nog läsa på avtalsrätt lite innan du går in och ger råd. Det här kommer aldrig att funka, hästen är betald, troligen enligt kontraktet.

Det som finns kvar för ägaren är
-att försöka häva kontraktet laglig väg (kontakt med advokat/jurist för vägledning om det är möjligt).
-att vända sig till kronofogden för att få assistans att få tillbaks sadeln alternativt göra en polisanmälan.

Man kan inte ensidigt bestämma sig för att det någon annan betalar för en häst som redan är levererad är betalning för kvarglömda grejor. Det funkar inte så. Har man en tvist om prylar så kan man inte helt plötsligt påstå att din häst är någon slags pant för en sadel, en mobiltelefon eller en dator.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Knapplån.

Måste fråga, kan inte ts lämna tillbaka pengarna och hämta hästen??
INga ägarbyte papper är ju påskrivna så hon står faktiskt som ägare..
Lämnar hon tillbaka pengarna så har köparen väl inte köpt hästen?

Säg att hästen är misskött i dina ögon och de finns faktiskt en lång jävla lista på hastnet o hästar som är tillsalu så de är väl bara att leta vidare..

Lika mycket eller lite som fd ägaren till din häst, stereo, kanin, bil etc (om du har någon) kan göra det. Sålt är sålt.

Enda chansen är om kontraktet av någon anledning inte är giltigt, vi har inte sett det.

Det finns som sagt en lång jävla lista på hästnet som TS kan gå igenom för att hitta en ny häst att köpa.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Pengarna som du fått är naturligtvis betalning på sakerna som gått förlorade.


Hästen byter ägare enligt kontrakt den siste april och fodervärden inte meddelat att pengar ska sättas in för hästen. Vidare är sadeln borta och det har talats om att den ska ersättas. Vad är det som säger att "oops, var detta inte pengarna för sadeln som du förlade och sade dig att du skulle ersätta".

Med tanke på de problem som uppstått hittills talar mycket för att pengar för sadeln kan dra ut på tiden om ens komma alls.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Hästen byter ägare enligt kontrakt den siste april och fodervärden inte meddelat att pengar ska sättas in för hästen. Vidare är sadeln borta och det har talats om att den ska ersättas. Vad är det som säger att "oops, var detta inte pengarna för sadeln som du förlade och sade dig att du skulle ersätta".

Med tanke på de problem som uppstått hittills talar mycket för att pengar för sadeln kan dra ut på tiden om ens komma alls.

För att de flesta som betalar in summor via internet även anger vad summan är avsedd för.

Vad jag vet så fanns sadeln för avhämtning så det blir svårt att ta betalt för den.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

KL

Jag hoppas att TS vill återkomma i tråden och berätta för oss hur det har gått, om hon pratat med jurist och vad denne i så fall hade att säga om hela historien.

Jag för min del hoppas att det löser sig för häst och TS.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Rätta mig om om jag har fel, men det jag direkt tänker på att hästen är ett varmblod, värd kanske tvåtusen kronor. Denna hästräddare har tjänat en slant genom att genast sälja dina grejer och kan naturligtvis inte skaffa tillbaka dom. Nu är planen att sälja även hästen, antingen till slakt eller som ridhäst för ett par tusen mer än hon skulle få betala till dig. Det är hennes äffärside tror jag. Jag blir bara så förbannad på människor som hon! Åk genast och hämta tillbaka din häst! Hon har inte rent mjöl i påsen så hon kommer inte att protestera. Hon har redan brutit mot kontraktet flera gånger om. Hon kommer knappast att ta kontakt med nån polis heller. Kolla på hästnet om du hittar din häst och dina grejer där. Jag kan ha fel och jag har absolut inget emot varmblod om det är någon som tror det, men hela historien stinker bedrägeri. HÄMTA HÄSTEN!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

HÄMTA HÄSTEN!

Fast, även om det är j*vligt med folk som "köper upp" billiga hästar för att försöka tjäna en slant på dem, så är det inte ett brott att göra det. Jag kan köpa en häst för säg 10.000:- och sälja den för det tiodubbla direkt, förutsatt att någon är villig att betala pengarna för hästen. Etik & moral och lag är inte alltid detsamma.
I TS fall skulle jag inte göra någonting utan att kontakta en jurist för rådgivning först. Är det så att köpet gått igenom, kan det bli en dyrköpt historia att dyka upp hos FV/köpare och hämta hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp