Behöver ER hjälp!!!!!

Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Rätta mig om om jag har fel, men det jag direkt tänker på att hästen är ett varmblod, värd kanske tvåtusen kronor. Denna hästräddare har tjänat en slant genom att genast sälja dina grejer och kan naturligtvis inte skaffa tillbaka dom. Nu är planen att sälja även hästen, antingen till slakt eller som ridhäst för ett par tusen mer än hon skulle få betala till dig. Det är hennes äffärside tror jag. Jag blir bara så förbannad på människor som hon! Åk genast och hämta tillbaka din häst! Hon har inte rent mjöl i påsen så hon kommer inte att protestera. Hon har redan brutit mot kontraktet flera gånger om. Hon kommer knappast att ta kontakt med nån polis heller. Kolla på hästnet om du hittar din häst och dina grejer där. Jag kan ha fel och jag har absolut inget emot varmblod om det är någon som tror det, men hela historien stinker bedrägeri. HÄMTA HÄSTEN!
Det verkar vara en korkad affärsidé att köpa hästar, ha dem i många månade och sedan sälja dem. Lurendrejare finns det gott om, men man tjänar knappast pengar på att betala deras uppehälle.

Är sedan hästen såld (vilket den verkar vara) får den nya ägaren göra vad den vill med hästen inklusive att slakta den för pengarna.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Oj många som svarat! Jag har inte kommit i kontakt med någon jurist än.
Det är jävligt svårt att veta vad som är bäst att göra i en sån här situation då jag inte riktigt kan bevisa att hon inte skött min häst enligt kontraktet (mer än att jag varit där och sett att hon inte varit skodd.)
Men "KORIANDER" du har helt rätt..... ett väldigt fint varmblod är det och jag har haft exakt de tankar som du skriver i ditt inlägg.... speciellt när det är en häst i hagen när jag lämnade laquila och en annan när jag kommer och hälsar på? och hon förnekade det? Någon som vet om det går att nå en jurist på helg? jourtelefon? jag ska göra allt vad jag kan för att få hem henne. Det gör ont att se vad människor är kapabla till att göra för pengar. Hon går dessutom på soc, får bidrag där ifrån och enligt vad hon har berättat har hon sparat ihop nu därför är det mycket möjligt att hon kanske vill sälja henne... om hon själv behöver pengar. FAN att jag var SÅ DUM!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Sen har jag självklart kvar alla mail från henne där hon lovar både det ena och det andra men det är bara tomma ord.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Du borde kunna yrka på att hon inte skött hästen efter vad kontraktet säger.
Samt har jag svårt att tro att köpet är giltigt om det står att det ska ske 30 april.
Om ni inte avtalat att köp kan ske tidigare?

Vad jag däremot inte förstår är varför du inte tog hem hästen tidigare? För du är ju verkligen ute i sista stund.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Piruette, VAD står det i kontraktet angående köpet? Varför tror du att du är bunden att sälja hästen?
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Nej vi har inte avtalat att köp kan ske tidigare ZaNdRoRiA och Seabisquit: i kontraktet står det att fodervärdsavtalet löper ut den 30maj och att köpet sker först DÅ. jag vet inte vad jag tror.... alla säger att det är försent för att vi har en överenskommelse/kontraktet säger att jag är bunden till att sälja henne. men jag tycker inte att fodervärden skött alla punkter i kontraktet men det tycker HON. därför är det ord mot ord!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

står dock att hon ska ha betalt senast den 30 april annars har jag rätt att ta hem hästen
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

men det betyder inte att hon kan betala efter en eller två eller tre månader bara för att va i tid. det måste väl vara ömsesidigt? att vi är överens?
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Och du har fått betalt, det ska mycket till att få hem en häst som är levererad och betald om köparen inte vill låta köpet gå tillbaks. Jag saknar dock hela avtalstexten, det är en snårskog med avtal.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

gud ja, det är ju ingen som bor vid stallet så det kanske går att åka dit bara sådär? bara rädd att dyka på någon!
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har pratat med en jurist - tack gode gud för jourtelefoner! läste upp mitt fodervärdsavtal/förklarade situationen och jag har lagen på min sida. Bara att hämta hem pållen innan måndag! :)
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har pratat med en jurist - tack gode gud för jourtelefoner! läste upp mitt fodervärdsavtal/förklarade situationen och jag har lagen på min sida. Bara att hämta hem pållen innan måndag! :)
Förhoppningsvis läser FV denna tråden o har polisen på plats när du tänker göra intrång på dennes mark o göra ett olagligt tillskansande av hästen, enda sättet att plocka hem hästen är med kronofogdens hjälp, allt annat är lagbrott.

kl
Att din pojkvän är klantig är knappast FV fel.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har pratat med en jurist - tack gode gud för jourtelefoner! läste upp mitt fodervärdsavtal/förklarade situationen och jag har lagen på min sida. Bara att hämta hem pållen innan måndag! :)

Du, inte en chans att en jurist skulle råda dig att bara hämta hästen, det är något de bara inte gör oavsett om det inte fanns en tveksamhet i värden om att hästen var din. så funkar det inte.

Olaga intrång är inte tillåtet, inte ens för att hämta det du bevisligen äger, vill den som har besittning över föremålet inte veta av dig så är det handräckning av polis/kronofogde som gäller. Din story håller inte.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Är det så att ts har lagen på sin sida och hon inte får hämta hästen blir det ju ett egenmäktigt förfarande. Det bästa är ju då att ts var kontakt med polisen samt att de får höra juristens utlåtande. Därav kan ju de isåfall följa med och se till att det går rätt till.

TS kan ju inte hållas borta från sin egendom.

Det kan ju även vara så att advokaten sa att ts har lagen på sin sida och ts säger att hon ska hämta hem hästen. Vanligt med feltolkningar här på buke.

Är det inte så så råder det ju inga tvivel om vems hästen är? För mig är det solklart att ts fortfarande äger hästen då hon inte gett medgivande om att köpet ska gå igenom.

Samtidigt är det svårt att säga något överhuvudtaget eftersom vi inte fått veta vad som står i kontraktet.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Det hade varit mycket intressant att veta hur juristen resonerade.

Vad vi fått reda på genom tråden är säljaren bunden att sälja hästen den 30/4, till dess har köparen hästen på foder. Betalning för hästen ska erläggas SENAST 30/4, och hästen är redan betald. Känns mycket underligt att säljaren skulle ha rätt att hämta hästen under dessa förutsättningar, det känns som det finns någon avtalstext som inte framgår.

Hade jag varit köparen hade jag defintivt hävdat att fodervärdavtalet följts (vilket då INTE ger rätt att upphäva avtalet), och ifrågasatt varför säljaren inte brutit avtalet tidigare om det nu varit så att det i säljarens ögon inte följts.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har pratat med en jurist - tack gode gud för jourtelefoner! läste upp mitt fodervärdsavtal/förklarade situationen och jag har lagen på min sida. Bara att hämta hem pållen innan måndag! :)

Det hade varit mycket intressant att veta hur juristen resonerade.

Vad vi fått reda på genom tråden är säljaren bunden att sälja hästen den 30/4, till dess har köparen hästen på foder. Betalning för hästen ska erläggas SENAST 30/4, och hästen är redan betald. Känns mycket underligt att säljaren skulle ha rätt att hämta hästen under dessa förutsättningar, det känns som det finns någon avtalstext som inte framgår.

Hade jag varit köparen hade jag defintivt hävdat att fodervärdavtalet följts (vilket då INTE ger rätt att upphäva avtalet), och ifrågasatt varför säljaren inte brutit avtalet tidigare om det nu varit så att det i säljarens ögon inte följts.


Enligt ts står det ju i kontraktet att "fodervärdsavtalet löper till den 30/4 och att köpet sker först då"
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Och det är också fullt klart att fodervärdsavtalet endast kan brytas under vissa förutsättningar. Säljaren anser själv att hon är bunden att sälja hästen, och har inte brutit avtalet och idag verkar det som att hästen är skodd, sköts etc.

Det står också att hästen ska vara betald SENAST 30/4, vilket alltså skett.

Som sagt; som köpare hade jag hävdat att det inte finns grund för hävande av foderavtalet och krävt att köpet går igenom SENAST 30/4 eftersom alla förutsättningar är uppfyllda.

Det gäller att ha koll på vad man skriver för avtal. Parterna är bundna till det.
 
Sv: Behöver ER hjälp!!!!!

Har pratat med en jurist - tack gode gud för jourtelefoner! läste upp mitt fodervärdsavtal/förklarade situationen och jag har lagen på min sida. Bara att hämta hem pållen innan måndag! :)

Och det tänker du göra i dag?

Jag har inte mycket att tillägga i frågan, jag är för okunnig. Däremot vet jag att när fodervärden sålde min häst så var sålt sålt och polisen kunde inget göra.

Men jag undrar varför du inte reagerade tidigare, varför du plötsligt så här sista dagarna ångrade dig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp