Behöver täckestips!

ylvalill

Trådstartare
Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på täcken för honom. Han är en rätt grovt byggd SWB valack, inte så lång i kroppen, ganska grov hals och rejäla bogar. Haft hittills haft horsewares Rambo Wug och Amigo, samt Bucas smartex. Alla dessa känns dock väl trånga i halsen för honom och stramar ordentligt över manken när han böjer ned huvudet för att äta. Testade nu en modell från weatherbeeta med halvhals och den var till och med ännu sämre i passformen.

Är det någon som har några tips på modeller som kan vara värda att testa? Vill helst ha samma kvalitet som horseware och bucas eftersom hästen går på lösdrift och det därmed ställs rätt höga krav på täckena. Funderar på att testa horsewares amigo XL men det verkar ju vara anpassat för väldigt grova hästar, kanske blir lite väl stort för ett grovt halvblod..?
 
Jag tjatar jämt om premier equine, helt klart bästa täckena enligt mig, speciellt till lite rejälare hästar :)
Andra gillar ex shires men de passar inte mina på långa vägar lika bra.
 
Generellt är ju täcken med halvhals trängre i bogen.
Testa ett weatherbeeta med normal hals, upplever de som lagom rymliga. shires kan också passa.
 
Tack för tipsen!

Jag tjatar jämt om premier equine, helt klart bästa täckena enligt mig, speciellt till lite rejälare hästar :)
Andra gillar ex shires men de passar inte mina på långa vägar lika bra.

Premier equine hade jag inte hört talas om förut, men nu efter lite efterforskningar låter de ju väldigt intressanta. Får nog bli att beställa ett sådant och testa. Är det någon speciell modell som är bättre än andra? Verkar ju som att de finns i flera olika ytmaterial.

Generellt är ju täcken med halvhals trängre i bogen.
Testa ett weatherbeeta med normal hals, upplever de som lagom rymliga. shires kan också passa.

Har shires ändrat sina modeller på senare år? Vet att jag hade ett par shires till min gamla häst för många år sedan och visst var det bra täcken, men smala i bogen även för honom som var betydligt tunnare byggd än min nya.
 
Tack för tipsen!



Premier equine hade jag inte hört talas om förut, men nu efter lite efterforskningar låter de ju väldigt intressanta. Får nog bli att beställa ett sådant och testa. Är det någon speciell modell som är bättre än andra? Verkar ju som att de finns i flera olika ytmaterial.

Jag har haft många PE-täcken, mina favoriter är de som är 1000d i tyget, har både ofodrade och fodrade, alla har även reflexer och stor bra svanslapp osv. Det första jag köpte var ett bustino lite, 600d ofodrat. Också jättebra och höll i många år, hästen bestämde sig dock för att slakta det i början på sommaren så då fick jag snällt köpa nytt :) blev ett med 1000d då.
 
Vi har några olika shires. De jag haft som var ur Thyfoon serien har varit rymliga, de med metallictyg. Visst är de Thyfoon? Sen har vi några på ridskolan som nog är modell äldre, med bomullsfoder och sämre yttertyg, de är smalare i bogen.
 
Premier Equine, använder inga andra täcken längre. Har en hög olika, de är alla bra men bäst är nog 1000D-varianterna. Sitter superbra på den ganska grova ISH:n, täckena är ganska "djupa" (långa längs sidorna, eller hur man nu ska beskriva det) och sitter kvar bra i blåst (storm).
 
Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på täcken för honom. Han är en rätt grovt byggd SWB valack, inte så lång i kroppen, ganska grov hals och rejäla bogar. Haft hittills haft horsewares Rambo Wug och Amigo, samt Bucas smartex. Alla dessa känns dock väl trånga i halsen för honom och stramar ordentligt över manken när han böjer ned huvudet för att äta. Testade nu en modell från weatherbeeta med halvhals och den var till och med ännu sämre i passformen.

Är det någon som har några tips på modeller som kan vara värda att testa? Vill helst ha samma kvalitet som horseware och bucas eftersom hästen går på lösdrift och det därmed ställs rätt höga krav på täckena. Funderar på att testa horsewares amigo XL men det verkar ju vara anpassat för väldigt grova hästar, kanske blir lite väl stort för ett grovt halvblod..?

Prova XL är mitt tips. Jag hade en Welsh cob dam här med samma problem, blev för tight i hals och bog i rätt storlek för ryggen, gick man upp en storlek blev det bra i bogen men för stort i övrigt. XL i damens normala storlek satt som en smäck. Så gillar du HW annars, prova XL tycker jag.
 
Har beställt ett Premier Equine nu för att testa. Leveranstiden har varit hur lång som helst men nu ska det äntligen vara på väg. Passar inte det så får nästa steg bli att test ett HW XL. Tur att hösten varit mild och torr så här långt. :)
 
Jag har ett Horseware XL till min halvblodsvalack, han kan ha vanliga Amigo- och Rhino/Rambo bara det inte är wug. XL på honom är framförallt bra om jag behöver ha stalltäcke under.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av Bucas Atlantic? Hur är de i storlek och passform? Jag har ett Bucas Celtic stalltäcke som sitter bra och...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
879
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 423
Senast: Ace
·
Utrustning Behöver ett nytt flugtäcke till min häst och skulle vilja ha lite tips om modeller att testa. Han har för närvarande ett Amigo bug rug...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp