Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

Zelda_83

Trådstartare
Jag håller på med ett fördjupningsarbete som ingår i steg 3-kursen jag går på svensk galopp.

Jag har valt att skriva om skillanden mellan engelskt- och arabiskt fullblod. Då är det allt från uppfödning och åringar till träning och start. Vill även veta lite hur det ser ut ute i övriga världen.

Jag vill även veta lite om skador m.m. Om den ena är mer skade drabbad än den andra och vilka skador som är "typiska" för just den rasen.

Jag har försökt att söka på olika söksidor på nätet men jag får inte riktig så mycket information som jag vill ha, så därför vänder jag mig nu till er här på buke.

All information är välkommen :D
 
Sv: Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

En stor skillnad är att araberna inte går lika fort som fullbloden så de borde vara mindre skadedrabbade. Du får nog vänta till Genberg kommer hem från Staterna - han kan mer om rabarber!:angel:
 
Sv: Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

Du skojar.
Skall Buke hjälpa dig att fuska ? Bra initiativ, men du valte själv uppgiften. Nu får du allt lägga manken till.
Ut i stallet och titta.

Camilla har rätt. Speed kills. Annars är det i stort samma skadar på både xx- och ox'are.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

Att ta hjälp från experter är inte att fuska. Det är precis det man ska göra, sen får man själv välja vilka fakta som verkar relevanta. Och göra något vettigt av det - och det är inte det lättaste!

Lycka till!:D
 
Sv: Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

Nu har jag kontaktat like olika kliniker och väntar på att dom ska höra av sig till mig igen :)
Jag måste dess värre lämna in arbetet till våran kursledare på onsdag, så jag vet inte om Mats hinner hem. Har vart i kontakt med honom lite granna redan men jag vill ha mera info på engelska fullblods sidan. Vet ni någon jag kan kontakta?

:D
 
Sv: Behöver hjälp med skillnaden mellan XX och OX

Bokligt vetande i all ära, och då menar jag ALL ära; men skulle jag upptäcka, exempelvis, en börjande gaffelbandsskada för att jag har läst på Bukefalos, att den kan uppstå på båda xx- och ox'are ?
Jag skulle lika lite anlita en kurstränare, som vissa skulle anlita en kursryttare.

Ja, jag har varit grinig sedan alla märkligheter på Jägers igår. Jag ber om ursäkt, om det uppfattas, som personliga angrepp. Jag har ingen aning om hur många mil Zelda har i kroppen, men jag är bekymrat över det, jag ser som ett förflatigande av sporten.

Ho, Zelda. Kontakta Marie... eller en ATG klinik eller vet Spångfors i Halmstad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 718
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp