Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

A

avemaria

Nu är det så att jag har en 8 årig vallack som jag köpt för lite mer än ett år sedan.
Där han stod innan var han lös i magen (det sprutade ur honom). Och det dom kommit fram till där var att höet var alldeles för mycket proteiner i (vet ej om dom hade analys vet bara att höet var RIKTIGT grönt) och det var därför han blev lös.
Han tålde heller inte äpplen.

När jag fick hem honom var jag ju förstås tvungen att fixa till hans mage. det var steg ett.

till slut fick jag honom riktigt fin i magen tack vare foderjäst :bow: 3 skopor per dag. Kunde gå ner till 1-2 utan att han blev dålig men tog jag bort mer vart han lös igen.
En stor del att han vart bra i magen tror jag va för att vi hittade ett hö som var ifrån 04. riktigt gult (protein fattigt). men jätte fint.
Tyvärr tog det höet slut och vi fick ta ett annat hö (fast från samma bonde) och nu är det nigaria fallet igen. :cry: :cry: :cry:

Va ska jag ta mig till?
Vi kommer snart få leta upp en ny hö leverantör igen...kanske... vi har bokat upp oss på ett par ton här i närheten, men saken är den att det höet är årets skörd. och ser fortfarande ut som gräs nästan :eek:

Tycker ni jag ska köpa halm att blanda ut det med? eller va ska jag göra. känner mig helt tom på idéer.

Va kostar en analys på hö? Har inte det på nått hö vi haft :o *skäms*

Kan även berätta det att när vi utökade hade ett par meter i sommras (gräsmark) så blev han till och med lös av det men det gick över när gräset sinade.

Han måste ju vara otroligt känslig för proteiner? eller? kan det vara nått helt annat som jag inte tänkt på?
Betfor fick han förr (innan och när han kom hit) men jag tog bort det och märkte att han blev bättre + att han inte behövde det.

Hoppas så att nån kan hjälpa mig. ideér, tips va som hellst.
känns hur jobbigt som helst nu.. :(
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Jag är mycket tveksam till att det är proteiner han inte tål, däremot är han sannerligen känslig i sin tarmflora. Hur länge sen är det sen ni bytte till det nya höpartiet?

Vore det min häst så hade jag (baserat på din info här):
1) sett till att få tag i så mkt hö som möjligt som är skördat på en och samma åker, vid samma tidpunkt, så att det varierar så lite som möjligt.
2) tillfört någon form av "probiotika" som hjälper till att hålla tarmfloran stabil. Probiotika är = bra bakterier, alltså såna som redan finns i tarmfloran. Jag har god erfarenhet av Protexin bio premium, men det finns flera andra sorter på marknaden!
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Håller med Ameo, undvik foderbyten och tillför probiotika samt naturliga mineraler. Ca/P-kvoten kan gärna ligga lite högre än normalt rekomenderat då extra kalcium hjälper till att lugna magen.
AloeVera juice brukar också fungera bra, den balanserar upp PH i matsmältningskanalen samt tillför viktiga näringsämnen.

Däremot så kan jag inte hålla med om att ett grönt hö alltid är proteinrikt eller att gult hö skulle vara proteinfattigt. Det har ju mer med hur länge höet låg ute att göra, eller om det hade regnat på det. Ett grönt hö brukar däremot innehålla mer vitaminer än ett gult hö.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Jag tror heller inte på proteinet. Min fd gammelhäst hade stora magproblem. Först var jag fodervärd åt henne och stod i ägarens stall. Där var massor av folk hela tiden, foderrutinerna var långt mellan målena, avmaskningarna likaså, höanalys fanns inte....

Jag flyttade henne till ett stall med enbart mig och stallägarens häst när jag köpte henne, analyserade höet, skötte avmaskningarna, fri tillgång på grovfoder, och hon fick lugn och ro..Och då blev hon bra..enda gångerna hon blev dålig i magen var när hon blev stressad.

Och allt nytt foder jag gav henne ( här räknas hö med) introducerade jag länge...kanske över 3 veckors tid.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Jag är mycket tveksam till att det är proteiner han inte tål, däremot är han sannerligen känslig i sin tarmflora. Hur länge sen är det sen ni bytte till det nya höpartiet?

Vore det min häst så hade jag (baserat på din info här):
1) sett till att få tag i så mkt hö som möjligt som är skördat på en och samma åker, vid samma tidpunkt, så att det varierar så lite som möjligt.
2) tillfört någon form av "probiotika" som hjälper till att hålla tarmfloran stabil. Probiotika är = bra bakterier, alltså såna som redan finns i tarmfloran. Jag har god erfarenhet av Protexin bio premium, men det finns flera andra sorter på marknaden!

Tack för svaret :bow:
Vi har bokat upp oss på 6 ton hö här nu... har fått hem en bal som dom påstod vara hö men jag såg det mer som hösilge.
ska få 'små-balar' av honom sen tror jag vi sa. kanske är bättre. hoppas jag. den stora balen vi fick (rundbal paketerad i vit plast) var blöt, luktade starkt och var löv i.

Jag tänkte (kom på nu att dom hade ju analys på det höet där han stod förut) att eftersom dom visste att det var proteinet som gjorde honom lös + stressen (ridskola) så om det var så nu. för så fort höet vart av en 'grönare' nyare skörd har han blivit kass. att det även skulle vara det nu när vi fått ett liknande hö.

Ska jag sluta med Foderjästen? det har vart den ända som funkat hittils till nu när vi fick detta höet.

I gräs är det väl mycket proteiner? eller är jag helt ute och cyklar. eftersom när vi utökade hage men bara några meter var inte alls mycket vart han lite lös med.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Jag tror heller inte på proteinet. Min fd gammelhäst hade stora magproblem. Först var jag fodervärd åt henne och stod i ägarens stall. Där var massor av folk hela tiden, foderrutinerna var långt mellan målena, avmaskningarna likaså, höanalys fanns inte....

Jag flyttade henne till ett stall med enbart mig och stallägarens häst när jag köpte henne, analyserade höet, skötte avmaskningarna, fri tillgång på grovfoder, och hon fick lugn och ro..Och då blev hon bra..enda gångerna hon blev dålig i magen var när hon blev stressad.

Och allt nytt foder jag gav henne ( här räknas hö med) introducerade jag länge...kanske över 3 veckors tid.

Ja stressmage vet jag att han har. när vi ska ut och resa så bajjar han lite extra mycket i stallgången när han ser transportskydden :smirk:

I mitt stall är det lungt och jämt mellan matningar. Jag har eget stall så det är bara jag och killen som är där. + mina två andra hästar.

Har haft kontakt med en vet. i början med honom.eller ja när han blivit någotsånär bra. för att det kunde störa till tarmfloran i onödan.
Funderar på träckprov vilket det troligtvis blir till att fixa i veckan.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Håller med Ameo, undvik foderbyten och tillför probiotika samt naturliga mineraler. Ca/P-kvoten kan gärna ligga lite högre än normalt rekomenderat då extra kalcium hjälper till att lugna magen.
AloeVera juice brukar också fungera bra, den balanserar upp PH i matsmältningskanalen samt tillför viktiga näringsämnen.

Däremot så kan jag inte hålla med om att ett grönt hö alltid är proteinrikt eller att gult hö skulle vara proteinfattigt. Det har ju mer med hur länge höet låg ute att göra, eller om det hade regnat på det. Ett grönt hö brukar däremot innehålla mer vitaminer än ett gult hö.

Ja det undviker jag. mixtrar gärna inte med foderstaten.
Han var jätte bra under hela sommaren (stod inte på bete tack vare att det inte funkar med mycket gräs) då han hade hö som var från -04 och gick på foderjäst och krafft grund. vart fina högar med bollar.
sen när vi bytte hö (som sagt fortfarande från samma bonde/åker, men jag tror det var nyare hö.) så vart det hemskt igen. hela benen är täkta med skit. till råda på det har han hel vita ben :smirk:

nej det kanske inte jämt stämmer. men det jag vart med om har det oftast varit så att det grönare höet har varit mer proteinrikt.

Vart finns Aloe Vera juice att köpa?
och probiotika?
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

tilläggas ska att det var fler hästar som blev lösa i magen av höet där han stod förut.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Men alltså, han blir inte dålig av foderjäst? Det innehåller en massa proteiner. Så jag tror inte heller på att det är proteinerna som gör honom dålig.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Men alltså, han blir inte dålig av foderjäst? Det innehåller en massa proteiner. Så jag tror inte heller på att det är proteinerna som gör honom dålig.

nej han blir riktigt bra av det.

hm. då kanske man ska tänka i andra banor. men varför blir han dålig av proteinrikt hö?kanske är något annat i det höet också alltså?! + att han blir dåligt av att äta för mycket gräs. eller ja inte alls mycket gräs egentligen men.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Det kanske inte alls är proteinrikt? Ni hade ingen analys eller? Det gröna i höet är klorofyll, inte protein.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Vi har bokat upp oss på 6 ton hö här nu... har fått hem en bal som dom påstod vara hö men jag såg det mer som hösilge.
ska få 'små-balar' av honom sen tror jag vi sa. kanske är bättre. hoppas jag. den stora balen vi fick (rundbal paketerad i vit plast) var blöt, luktade starkt och var löv i.

Helt riktigt så rör det sej om hösilage du har fått. Vissa hästar (bl a en av mina märrar) "tål inte" hösilage. Något i tarmfloran gör att dom inte kan smälta detta foder på ett bra sätt. Jag instämmer i att det är klokt att göra en höanalys. Den är ju grunden till vad du skall komplettera fodergivan med. Träckprov är också en vettig åtgärd. Notera på analysunderlaget vilka problem din häst har, så du får en korrekt bedömning. Jag tycker också det är bättre med småbalar. Lättare att hanskas med och lättare att sortera bort eventuellt dåligt hö. Snabba foderbyten ställer också till problem. rekommenderar 2 - 3 veckor för övergång till "nytt foderparti". Lycka till!
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Har hästen stått på vanligt hö innan och är lös i magen av det, så skulle jag definitivt inte ge den ensilage från den balen som luktade så starkt.
Min häst blir jätte dålig av sånt silage. Vi har nu ett hösilage som är lika tort som hö, men ligger i plast, och det blir fina runda kulor av det..;)
Ska även tillägga att min oxå äter foderjäst, 1 dl om dagen, det är bra för magen.
Har även gett A-fil för några år sedan, 1 liter om dagen, och efter ca 1 vecka såg man att magen blev bättre, om han har problem med tarmfloran alltså.. ganska billligt oxå.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Har hästen stått på vanligt hö innan och är lös i magen av det, så skulle jag definitivt inte ge den ensilage från den balen som luktade så starkt.
Min häst blir jätte dålig av sånt silage. Vi har nu ett hösilage som är lika tort som hö, men ligger i plast, och det blir fina runda kulor av det..;)
Ska även tillägga att min oxå äter foderjäst, 1 dl om dagen, det är bra för magen.
Har även gett A-fil för några år sedan, 1 liter om dagen, och efter ca 1 vecka såg man att magen blev bättre, om han har problem med tarmfloran alltså.. ganska billligt oxå.

Alltså jag ger honom nte av den balen. då jag tyckte det verkade mystiskt.
Vi hämtade hemför att titta på det. och för att vi trodde att våran bonde inte hade nå mer,men det visade sig att vi skulle få mer men tyvärr var det nu då ett helt annat hö.
en som troligtvis är från en nyare skörd. grönare. och en dålig mage på pållen.

jag har testat a-fil förut. hjälpte lite i nån vecka sen var det lika igen.
har testat proviva hjälpte jätte bra i ett par veckor sen samma sak.
Det enda som funkat har varit foderjästen.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Det kanske inte alls är proteinrikt? Ni hade ingen analys eller? Det gröna i höet är klorofyll, inte protein.

nej kan ju vara jag som dagit förhastade slutsatser.
Där han stod förut på ridskolan. Där hade dom analys på det höet. och det visade för mycket proteiner.(ridskola som inte hade råd att fixa till med att köpa nytt eller så) och det gjorde efter ett tag att flera av hästarna blev lösa. men det sprutade inte av dom. som av talisman.

och tack vare detta för att det höet var så enorm grönt och luktade så, har jag dragit den slutsatsen att det kan stämma in på annat hö.
kanske var dumt?

Kan han då kanske vara allergisk på klorofyll då?

Han tål ju inte gräs nå bra heller :confused:
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Helt riktigt så rör det sej om hösilage du har fått. Vissa hästar (bl a en av mina märrar) "tål inte" hösilage. Något i tarmfloran gör att dom inte kan smälta detta foder på ett bra sätt. Jag instämmer i att det är klokt att göra en höanalys. Den är ju grunden till vad du skall komplettera fodergivan med. Träckprov är också en vettig åtgärd. Notera på analysunderlaget vilka problem din häst har, så du får en korrekt bedömning. Jag tycker också det är bättre med småbalar. Lättare att hanskas med och lättare att sortera bort eventuellt dåligt hö. Snabba foderbyten ställer också till problem. rekommenderar 2 - 3 veckor för övergång till "nytt foderparti". Lycka till!

Det är inte så att jag har avänt det "höet". vi fick hem en bal för att kunna vänja in dom sen när vårt super duper hö tagit slut.
Då vi trodde det skulle ta slut inom kort tid.
Men vi fick ju som sagt ett par balar till av vår bonde men då fick vi detta "bättre" höet. :crazy:

Jag har tänkt köpa sånt där kollamasken prov?!

Vad kostar en analys?? för det höet jag har just nu får vi inge mer av sen utan nu är det bara 'hösilage' höet vi kommer få. så det vi har nu känns ju onödigt att göra analys på.

ska försöka få kontakt med bonden och se var han har att erbjuda.

håller inte med. jag tycker att rundbalar är myyyycket bättre. mycket mer praktiskt. även om vi lär öppna dom och 'skala' av lite för att få in dom :rofl:
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Kanske han får för lite fibrer? Står han på halm?
Min häst är allergisk mot halmkvalster, så han står på torv, därför har jag inte kunnat blanda upp höet, annars är det kanske att rekommendera. Just för att torka upp i magen.
Har även gett min stora häst, Krafft Ponny, låg proteinhalt, och extra fiber. Det fungerade han oxå bra på. D&H har oxå ett foder med extra fiber, men det är dyrt, mycket dyrt.. 10Kr/kg tror jag:eek:
Nu har jag bytat stall, till ett där de har fint hö-silage, och han är helt bra i magen. Men han får fortfarande foderjäst, blir så fin i pälsen av det, plus att han tycker det är gott.
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Kanske han får för lite fibrer? Står han på halm?
Min häst är allergisk mot halmkvalster, så han står på torv, därför har jag inte kunnat blanda upp höet, annars är det kanske att rekommendera. Just för att torka upp i magen.
Har även gett min stora häst, Krafft Ponny, låg proteinhalt, och extra fiber. Det fungerade han oxå bra på. D&H har oxå ett foder med extra fiber, men det är dyrt, mycket dyrt.. 10Kr/kg tror jag:eek:
Nu har jag bytat stall, till ett där de har fint hö-silage, och han är helt bra i magen. Men han får fortfarande foderjäst, blir så fin i pälsen av det, plus att han tycker det är gott.

kan det alltså orsaka diarre?
nej han står på spån.
ja jag funderar på att blanda ut det. men.. jag sökte runt lite efter halm igår på annonser. fanns INGENSTANS. har hört att det blev lite halm i år också så.

Vad finns det fibrer i? finns det nått mer sätt som kan visa att han får i sig för lite fibrer?
 
Sv: Behöver hjälp? överkänslig mot proteiner?

Frågan är om du kommer åt grundproblemet med magen eller om du *fixar till den emmelanåt)**

Ta ett ordentligt avmaskningsprov på alla maskar *ÄVEN* om du anser att han är avmaskad så skulle jag börja i den enden ..

Mvh miia
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 945
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 461
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 392
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp