hur hjälper jag min mamma?

Menar du förvaltare? För god man är så vitt jag vet inget man kan få mot sin vilja.
Om du tydligt kan förstå vad det handlar om, inse konsekvenserna och därmed uttala en välgrundad vilja, då kan den nog inte köras över för då är du ju bevisligen tillräckligt beslutskapabel osv.

Om t.ex. intellektuell förmåga, konsekvenstänkande, verklighetsuppfattning osv. brister för mycket för att personen tillräckligt väl ska kunna förstå frågan och innebörden av beslutet. Då kan man bedöma att det inte spelar någon roll om de säger ja eller nej eller inget alls.

Tänk extremfallet att du hamnar i koma efter en trafikolycka. Du kan inte själv ansöka om en god man, men du kommer att få en utsedd ändå. Likaså vid grav demens eller utvecklingsstörning där personen kanske säger ja eller nej, men man kan inte tro på att de liksom har en tillräcklig insikt om vad de uttalar sig om.

I de fallen blir det ju också en fråga om att anpassa kravet på samtycke för åtgärder som gode mannen vidtar efter vad som är rimligt/möjligt efter personens förmåga.

Skillnaden om du får en förvaltare är att du tappar din rättshandlingsförmåga. Dvs. bara förvaltaren kan göra saker i ditt namn. Med en god man så har du alltid kvar möjligheten att agera på egen hand, ekonomiskt och mot myndigheter, utöver eller vid sidan av det som gode mannen gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 375
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp