Behöver lite tips

Hermione Potter10

Trådstartare
Hej, min katt visar rätt stora tecken på graviditet så är det nån som har några tips vi kan ha nytta av (men vi är inte 100% säkra)
 
Åk till veterinären för att ta reda på säkert.

Sedan rekommenderar jag också att kastrera katten (om det inte är en raskatt som ska gå i avel).
Ja vi ska ringa i dag och vi funderar på att kastrera henne efter födseln😊 har du några tips innan, efter och/ eller under födseln? 😊
 
Kolla vilka kliniker som har jouröppet och skriv upp telefonnumret så ni snabbt kan ringa och få hjälp om något händer under förlossningen.

Antar att kattan är utekatt så avmaska henne efter ni börjat hålla henne inne. Avmaska kattungarna mot spolmask från 3 veckors ålder. Vaccinera, kastrera och ID-märk kattungarna innan de flyttar. Skicka in lapparna till ägarregistret själv, vi får in vansinnigt många huskatter som ör ID- märkta men inte registrerade i ett kattägarregister. Mycket ledsamt och frustrerande när man försöker hjälpa sjuka/skadade katter.
 
Men vi har ju över 12 veckor på oss och vi kommer vara noga så att de får bra hem 😊🐱🐱
Du tror alltså att det räcker med 12 veckor? Välkommen till katthemmen där de som har tur hamnar. Jag blir uppriktigt så ledsen av alla oansvariga kattägare som låter sina okastrerade katter skapa fler katter. Visst händer det olyckor, innekatter som är okastrerade som rymmer eller dylikt men alltså, du har här chansen att kastrera. Gör det.
 
Kolla vilka kliniker som har jouröppet och skriv upp telefonnumret så ni snabbt kan ringa och få hjälp om något händer under förlossningen.

Antar att kattan är utekatt så avmaska henne efter ni börjat hålla henne inne. Avmaska kattungarna mot spolmask från 3 veckors ålder. Vaccinera, kastrera och ID-märk kattungarna innan de flyttar. Skicka in lapparna till ägarregistret själv, vi får in vansinnigt många huskatter som ör ID- märkta men inte registrerade i ett kattägarregister. Mycket ledsamt och frustrerande när man försöker hjälpa sjuka/skadade katter.

Men du kastrerar väl ändå inte en 12 veckors kattunge?
 
Jag hade faktiskt ingen aning om att man ens fick kastrera så tidigt, på nätet står det att katten bör vara minst 6 månader.

Även veterinärsidor.

Gamla uppgifter. Nya riktlinjer säger ca 4 månader här i Sverige, men flera andra länder har kastrerat vid 11-12 v i många år så vi är några som hoppat på det tåget. Dock är det inte många veterinärer som kastrerar så tidigt, framför allt inte honor. Och det respekterar jag, de jag vet som gör det har specialutrustning.
Man går helt enkelt efter vikt snarare än ålder.
 
Jag hade faktiskt ingen aning om att man ens fick kastrera så tidigt, på nätet står det att katten bör vara minst 6 månader.

Även veterinärsidor.

Inte mina första sökningar i alla fall. Är du säker på att du inte sökt på när katten är fertil?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Squie
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
371
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp