Behöver men vill inte hitta en partner

Juleskum

Trådstartare
Aldrig varit medlem här, bara läst era kloka inlägg i alla år men nu har jag ett problem jag vill ventilera med er.

Jag har alltid trott att jag är den obereonde, lyckliga singeln. Fyller 30 nästa år och har aldrig haft ett fast förhållande. Det har aldrig stört mig för jag har trott att jag inte behöver det. I efterhand har jag insett att jag faktiskt har haft förhållanden bara inte sexuella sådana.

Jag har levt i pseudo-förhållanden med tjejkompisar. Jag har alltid haft en riktigt nära tjejkompis (som då också varit singel) som jag "behandlat" som ett förhållande. Jag haft en känsla av att det är jag och kompisen mot världen. Det har varit en tre-fyra stycken nu när jag tänker efter. Har aldrig haft någon sexuell dragning mot dem eller någon längtan efter fysisk intimitet med dom. Den läggningen har alltid varit riktad mot män.. Jag hade mycket ONS och korta förbindelser när jag var yngre men jag ids inte det längre.

Nu har alla mina kompisar hittat pojkvänner och jag känner mig så fruktansvärt ensam. Jag har ingen som är min eller som jag kan vända mig till om allt. Sitter ensam hemma varje kväll och kan gå tre-fyra helger innan jag lyckas samordna något med vännerna för de har egna aktiviteter och det är alltid jag som hör av mig. Skulle jag inte göra det skulle varenda vänskap rinna ut i sanden. Jag har insett att jag behöver hitta en partner för att bilda en egen familj, som är min och självvald. Att hitta på aktiviteter varje kväll och träffa "nya" människor hela tiden för socialt umgänge fungerar inte för mig, det är jag för trött för..

Men jag vill inte behöva en man, jag tänker att jag ska vara med någon för att jag vill vara med honom, inte för att jag måste. Jag vill bli kär så jag inte kan låta bli att vara med honom. Men det blir ju inte ett val om jag samtidigt tänker att jag måste hitta någon för jag känner mig så himla ensam? Förstår inte heller hur jag ska hitta någon att bilda familj med om jag inte vill vara beroende av honom, för det kommer jag ju bli, känslomässigt om inte annat.

Att det alltid blivit tjejkompisar som fått vara "partner" för mig beror nog delvis på ett minst sagt skakigt förhållande till min egen far som efterföljts av skakiga och obehagliga upplevelser av män både i min barndom och ungdom. Så ironiskt att jag känner mig känslomässigt trygg med kvinnor men inte kan bli kär i dom eller tända sexuellt på dom heller.
 
Tja, det första man behöver göra är väl att försöka.
Dejtingsiter finns ju i mängder så där har du ju dejtingtråden att botanisera i.
 
Tja, det första man behöver göra är väl att försöka.
Dejtingsiter finns ju i mängder så där har du ju dejtingtråden att botanisera i.

Det är ju där det faller. Jag vill inte leta. Jag vill inte se på en partner som en ledig vakans som behöver fyllas. Samtidigt känner jag att jag behöver träffa någon för jag är en social varelse som behöver kärlek och samhörighet med någon. Och då tänker jag nej nej nej, ensam är starkt och fint och tryggt.

Och så tänker jag att om jag inte hittat någon (eller någon hittat mig) på de här 15 åren jag varit könsmogen, då är det ju något fel på mig.
 
Men om du är ensam så är ju problemet att du är ensam och inte att du inte har en partner?

Det är ju inte säkert att om du blir kär i någon så ställer han upp på att vara det enda som står mellan dig och ensamheten liksom

Och vad händer om han har intressen och inte vill umgås hela tiden när du "behöver" det --> då har du samma problem fast då är det ett relationsproblem istället....

Nätdejtar du? Har du hobbys?? Något som får dig att komma ut och träffa människor? Man måste ju träffa människor för att träffa någon -- oavsett om det är vän eller partner

Och.....vänskap är inte pseudo-förhållanden, vänskap är inte något man har "istället för" kärnfamiljen liksom , så du behöver kanske inte se nära vänskap som ett substitut för en partner? Nära vänskap med andra kan vara bra att ha även om du skaffar partner och familj
 
Men om du är ensam så är ju problemet att du är ensam och inte att du inte har en partner?

Det är ju inte säkert att om du blir kär i någon så ställer han upp på att vara det enda som står mellan dig och ensamheten liksom

Och vad händer om han har intressen och inte vill umgås hela tiden när du "behöver" det --> då har du samma problem fast då är det ett relationsproblem istället....

Ja, att jag är ensam är mitt problem. Jag tänker absolut att jag skulle bli mindre ensam om jag hade en partner, ja. Om jag till exempel hade en sambo skulle jag ha någon att småprata med, vädra dagen, handla med, sova med, äta frukost med. Någon att anförtro mig åt och skicka sms om hur dagen går eller tänka "åh det där måste jag berätta för X". Någon att se film med och någon att vara mig själv med, någon att mysa med i soffan, någon som är hemma ibland så det inte är helt kolsvart jämt.

Jag har ingen önskan att varesig umgås eller kräva umgänge av någon 24/7. Jag har ett jobb jag trivs med jättebra och tidskrävande hobbys. Därav att jag inte är ute och träffar folk hela tiden - jag orkar helt enkelt inte. Har ett jättestort ensamhetsbehov och har alltid haft men det är en helt annan sak än att känna sig ensam.

Nätdejtar du? Har du hobbys?? Något som får dig att komma ut och träffa människor? Man måste ju träffa människor för att träffa någon -- oavsett om det är vän eller partner

Nej jag nätdejtar inte. Ja, jag har hobbys och tidskrävande arbete. Nej jag kommer inte ut och träffar människor sådär jättemycket, finns varken tid eller ork till det.

Och.....vänskap är inte pseudo-förhållanden, vänskap är inte något man har "istället för" kärnfamiljen liksom , så du behöver kanske inte se nära vänskap som ett substitut för en partner? Nära vänskap med andra kan vara bra att ha även om du skaffar partner och familj

Nu känner jag att du missuppfattade vad jag menade med "pseudo-förhållande". Det jag menar är att jag sett tjejkompisarna som en slags familj, något jag tänker att man gör med en partner. När de skaffar sambos delar de sin vardag med sin sambo istället, något som är helt naturligt och som jag förstår helt såklart.

Jag har flera nära vänner och alla de jag haft som "pseudo-förhållanden" har jag kvar som nära och bra vänner. Men det blir inte riktigt samma sak efter att de skaffar partners måste jag säga. Det är ju lite här problemet ligger också. Jag vill inte vara i så stort behov av en partner att jag är ensam utan. Men det är ju lite så det blivit ändå.
 
Det är ju där det faller. Jag vill inte leta. Jag vill inte se på en partner som en ledig vakans som behöver fyllas. Samtidigt känner jag att jag behöver träffa någon för jag är en social varelse som behöver kärlek och samhörighet med någon. Och då tänker jag nej nej nej, ensam är starkt och fint och tryggt.

Och så tänker jag att om jag inte hittat någon (eller någon hittat mig) på de här 15 åren jag varit könsmogen, då är det ju något fel på mig.
Men om du inte vill så är det bara att låta bli. Det är bäst så för då slipper du sambo problem i framtiden. Det är ju bara att läsa här vilka idioter till sambo som man tycks dra sig till. Nä, var du glad över att du är som du är :).
 
Låter inte som att du är i behov av en partner överhuvudtaget riktigt utan mer behov av vänner som är i samma del av livet som du är i. Verkar ju liksom inte som att du vill ha en partner av rätt anledning riktigt.

Vad är rätt anledning? Om jag ska leta nya vänner i samma del av livet, varför kan jag inte vilja ha en partner i samma del av livet?

Det är ju lite mitt problem, jag ser problemen med att skaffa partner för att skyla över en ensamhet. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det heller. Alla vänner jag kanske i såfall skaffar kommer ju förr eller senare skaffa sambo de också, och då är jag tillbaka på ruta ett igen.
 
Men om du inte vill så är det bara att låta bli. Det är bäst så för då slipper du sambo problem i framtiden. Det är ju bara att läsa här vilka idioter till sambo som man tycks dra sig till. Nä, var du glad över att du är som du är :).

Ja jag är glad över att vara singel när jag hör om andras relationsproblem och när jag ser på vilka nötter många av mina vänner och bekanta dejtar. Jag är inte riktigt lika glad varje lördagskväll jag sitter ensam eller varje kväll när jag går och lägger mig ensam.

Mitt problem är ju att jag vill egentligen men.. jag problematiserar kring att jag känner mig ensam utan och jag vill inte ha en partner för att jag behöver en. Jag vill ha en partner som jag är handlöst förälskad i och som jag inte har något val över. Men än har det ju inte skett..
 
Vad sägs om att bo i kooperativ, där man har sitt eget kryp-in men också gemensamma utrymmen där alla umgås? Eller en inneboende?

Men som med det mesta behöver det vara rätt personer.

Jag har bott i kollektiv tidigare och trivdes inte med det. Jag gillar att ha mitt eget space :-)
 
Jag har bott i kollektiv tidigare och trivdes inte med det. Jag gillar att ha mitt eget space :-)
Det skulle inte jag heller stå ut med. Jag är som du att jag behöver mycket eget utrymme, men är lyckligtvis inte i sitsen att jag saknar att bo med någon. Just nu råkar jag dock ha en inneboende men det blev så av en slump. Och i somras var det diverse folk som bodde här och volontärjobbade. Eftersom stället är rymligt skulle det lätt gå att ha fler personer boende här regelbundet. Haken är att jag trivs bäst själv utan någon som stör min nattsömn eller sitter på toa när jag ska in där eller står i vägen i köket eller som babblar när jag inte orkar lyssna på någon.
 
Vad är rätt anledning? Om jag ska leta nya vänner i samma del av livet, varför kan jag inte vilja ha en partner i samma del av livet?
Du vill ju ha en partner som ersätter vännerna låter det som. Jag tror inte att en partner kan göra det, även i ett förhållande så kan ensamheten bli enorm om man känner att man inte har vännerna där.
Det är ju lite mitt problem, jag ser problemen med att skaffa partner för att skyla över en ensamhet. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det heller. Alla vänner jag kanske i såfall skaffar kommer ju förr eller senare skaffa sambo de också, och då är jag tillbaka på ruta ett igen.
Då får man skaffa vänner som känner samma som en själv. Som inte är intresserade på det sättet av familjelivet och allt det där. Sen tycker jag för övrigt att det är synd att vänskapen försvinner pga av att familjelivet kommer emellan. Visst kanske man inte har tiden att träffas på samma sätt men prata telefon och så kan man ju alltid göra. Prata av sig om allt och inget, då tycker jag iallafall ensamheten minskar.

Annars om det nu är så att partner är vad du vill ha så nätdejta, skriv vad du önskar. Särbo tex låter ju som att det kan vara något. På nätet är det ju iallafall en möjlighet att lättare hitta folk som är intresserade av samma upplägg så att säga.
 
Ja jag är glad över att vara singel när jag hör om andras relationsproblem och när jag ser på vilka nötter många av mina vänner och bekanta dejtar. Jag är inte riktigt lika glad varje lördagskväll jag sitter ensam eller varje kväll när jag går och lägger mig ensam.

Mitt problem är ju att jag vill egentligen men.. jag problematiserar kring att jag känner mig ensam utan och jag vill inte ha en partner för att jag behöver en. Jag vill ha en partner som jag är handlöst förälskad i och som jag inte har något val över. Men än har det ju inte skett..
Det är värt att inte vara riktigt glad på lördagkvällar jmf med att ha en idiot till sambo. Du ska inte lockas in i detta. Se dina lördagkvällar som en underbar ledighet i lugn o ro med en god middag ett glas vin eller en god cognac att snutta på. Å så tar du fram din platta och läser här sambo som trådarna och då kommer du att tänka fan vad jag har det bra jmf med dom som får dumpa råden och allt som kommer därefter. Men ge inte upp helt o hållet. Jag fick träffa en underbar kvinna så här i slutet av livet av en ren tillfällighet :)
 
Du vill ju ha en partner som ersätter vännerna låter det som. Jag tror inte att en partner kan göra det, även i ett förhållande så kan ensamheten bli enorm om man känner att man inte har vännerna där.

Då får man skaffa vänner som känner samma som en själv. Som inte är intresserade på det sättet av familjelivet och allt det där. Sen tycker jag för övrigt att det är synd att vänskapen försvinner pga av att familjelivet kommer emellan. Visst kanske man inte har tiden att träffas på samma sätt men prata telefon och så kan man ju alltid göra. Prata av sig om allt och inget, då tycker jag iallafall ensamheten minskar.

Annars om det nu är så att partner är vad du vill ha så nätdejta, skriv vad du önskar. Särbo tex låter ju som att det kan vara något. På nätet är det ju iallafall en möjlighet att lättare hitta folk som är intresserade av samma upplägg så att säga.

Jaha, då har jag nog formulerat mig dåligt eller också har jag dålig självinsikt. Jag vill inte ersätta mina vänner, jag är nöjd med de flesta och trivs med dem. Och jag hörs en del med dem trots förhållanden och familj. Och jag har ju trott att jag lever ett singelliv men jag gör ju inte det då jag aldrig varit riktigt ensam. Har nästan alltid haft en riktigt bra singel-BFF med mig som jag delat min vardag med och umgåtts intensivt med. Och sen när de skaffar sambo är ju självklart vår vänskap kvar och jag gillar dem lika mycket men de investerar sin vardag i sin sambo, vilket ju är helt naturligt. Och då tänker jag att det kanske är ett förhållande jag velat ha och behövt ha hela tiden men jag har substituerat det med vänner.

Grejen är ju att jag ju är intresserad av familjelivet. Jag vill ha familj, jag vill skaffa barn. Men jag har ingen partner att göra det med. Och jag vill inte leta partner heller då jag inte vill fylla ett hål. Det är så luddigt, och tro mig, det är lika luddigt i mitt huvud. Jag vill liksom inte vara i behov av en partner sådär så jag är tom utan, men samtidigt inser jag ju att det är det jag går runt och är? Det är ytterst problematiskt i mitt huvud. Jag förstår ju att jag måste skaffa en partner om jag ska få mitt familjeliv men jag vill inte ha en färdig plan i mitt huvud som jag bara ska hitta en partner för att sen kunna iscensätta alltihop.
 
Det är värt att inte vara riktigt glad på lördagkvällar jmf med att ha en idiot till sambo. Du ska inte lockas in i detta. Se dina lördagkvällar som en underbar ledighet i lugn o ro med en god middag ett glas vin eller en god cognac att snutta på. Å så tar du fram din platta och läser här sambo som trådarna och då kommer du att tänka fan vad jag har det bra jmf med dom som får dumpa råden och allt som kommer därefter. Men ge inte upp helt o hållet. Jag fick träffa en underbar kvinna så här i slutet av livet av en ren tillfällighet :)

Ursprungsplanen måste ju vara att inte hitta en idiot.

Faran med att vara emotionellt och socialt beroende av en partner är dels att det är ett jävla trist liv men sen också att man blir sårbar om det skulle vara en manipulerande dåre. Jag vill inte bli beroende av en partner eller behövande. Men om jag tänker logiskt så kan ju inte alla som lever i partnerförhållanden vara beroende och behövande personer?

Ditt förslag fungerar absolut för en vecka eller två :up: men jag är lite less på det såhär 10-tals år senare.
 
Ursprungsplanen måste ju vara att inte hitta en idiot.

Faran med att vara emotionellt och socialt beroende av en partner är dels att det är ett jävla trist liv men sen också att man blir sårbar om det skulle vara en manipulerande dåre. Jag vill inte bli beroende av en partner eller behövande. Men om jag tänker logiskt så kan ju inte alla som lever i partnerförhållanden vara beroende och behövande personer?

Ditt förslag fungerar absolut för en vecka eller två :up: men jag är lite less på det såhär 10-tals år senare.
Då måste du ställa dig frågan är det värt att med störrsta sannolikhet ha en idiot till sambo jmf med att vara lite less i 10-tals år. För dom flesta män är ju idioter för det vet vi av erfarenhet här på buke. När du har svaret på detta kan du ta steg 2. Men OM du skulle hitta nån så tror jag det är bäst för dig med särbo. För då kan ni komma o gå som ni vill och barn kan ni ha också som särbo det är modernt
 
Jaha, då har jag nog formulerat mig dåligt eller också har jag dålig självinsikt. Jag vill inte ersätta mina vänner, jag är nöjd med de flesta och trivs med dem. Och jag hörs en del med dem trots förhållanden och familj. Och jag har ju trott att jag lever ett singelliv men jag gör ju inte det då jag aldrig varit riktigt ensam. Har nästan alltid haft en riktigt bra singel-BFF med mig som jag delat min vardag med och umgåtts intensivt med. Och sen när de skaffar sambo är ju självklart vår vänskap kvar och jag gillar dem lika mycket men de investerar sin vardag i sin sambo, vilket ju är helt naturligt. Och då tänker jag att det kanske är ett förhållande jag velat ha och behövt ha hela tiden men jag har substituerat det med vänner.

Grejen är ju att jag ju är intresserad av familjelivet. Jag vill ha familj, jag vill skaffa barn. Men jag har ingen partner att göra det med. Och jag vill inte leta partner heller då jag inte vill fylla ett hål. Det är så luddigt, och tro mig, det är lika luddigt i mitt huvud. Jag vill liksom inte vara i behov av en partner sådär så jag är tom utan, men samtidigt inser jag ju att det är det jag går runt och är? Det är ytterst problematiskt i mitt huvud. Jag förstår ju att jag måste skaffa en partner om jag ska få mitt familjeliv men jag vill inte ha en färdig plan i mitt huvud som jag bara ska hitta en partner för att sen kunna iscensätta alltihop.
Jag tycker inte det är konstigt alls
Du vill ha partner och familj. Men vill inte leta aktivt för då blir det som man letar efter någon som ska fylla en roll du har beståmt och det vill du inte tvinga på någon.
Istället vore det kul att träffa någon som du vill leva med och där det leder till familj för det känns bra.
Så tolkar jag det
 
Jag tänker att du kanske ska släppa lite på dina tankar om att dejting måste innebära att man vill fylla ett hål..
Det kan lika gärna vara att bara träffa nya människor och se vart det leder. Träffar man inte nytt folk i vardagen kanske man behöver få till det på annat sätt.

Och bara för att du vill ha någon att dela livet med så betyder inte det att du kommer bli helt beroende av den personen eller ngt.

Tycker inte alls det är konstigt att du vill hitta någon att dela vardagen med. Men kärlek dyker sällan upp helt plötsligt hemma i vardagsrummet, ibland får man leta upp den!
 
* Riktat till @Juleskum*

Jag tycker inte det är konstigt alls
Du vill ha partner och familj. Men vill inte leta aktivt för då blir det som man letar efter någon som ska fylla en roll du har beståmt och det vill du inte tvinga på någon.
Istället vore det kul att träffa någon som du vill leva med och där det leder till familj för det känns bra.
Så tolkar jag det

Jag med.

Sen spånar jag vidare o funderar på om en blockering ligger kvar från uppväxten. Som jag förstod det hade det varit lite turbulent och destruktivt mot manliga individer/roller. Det kanske behövs en ev. samtalshjälp för att lösa upp ev. knutar. En tanke bara.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 549
Senast: Stereo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp