behöver råd angående häst med ryggont!

Beppo

Trådstartare
Det är så här att min häst har nu haft ont i ryggen till och från under lite mer än 12 veckor...har provat massage, equiterapeft, örtkur samt vila men inget verkar hjälpa. Smärtan och svullnade kommer tillbaka med jämna mellanrum. Han går med tjocka täcken för att hela tiden hålla ryggen varm för att förhindra stelhet och spänningar...

Nu funderar jag på att ta honom till Mälarkliniken för grundlig udnersökning av ryggen...

någon mer som har likande symptom på sina hästar? hur gjorde ni? vad skulle ni råda mgi att göra?
 
Tycker inte att du har någonting att fundera på, har det gått så pass lång tid och du har provat allt - då är det bara klinik kvar.
 
Det håller jag också med om, ta kontakt med klinik.
Nyfiken fråga bara, var har pållen ont och var är det svullet. Sorry, yrkesskada.
 
OFTAST när inte behandling på ryggen hjälper , så har hästen en dubbelsidig hälta fram. Vanligast i framknäna då det är svårast att märka som ryttare. :crazy:
 
Har du försökt "kotknackare"? det kan faktiskt vara kotor som ligger i klä.
Men som en anna här sa,så kan din häst vara halt,som en vet. sa så är rygg ont tecken på hälta,kan även vara kotledinflammation på bakbenen.
Jag va med om att ne häst va halt på vänster fram,men det visade sig att hon hade kotledsinflammtion på bägge bak..

Så ta en besök på kliniken du,kolla ALLA ben oxå.
 
Märker ingen hälta dock...han är inte varm eller svullen på något ben... Ryggontet sitter mest på vänster sida en bit bakom manken.

Ska ringa försäkringsbolaget och kolla upp försäkring sen ringer jag till mälarkliniken
 
har itne testat "kotknackare" men får en känsla av att det itne är det som är problemet...blir hästen verkligen svullen i ryggen om kotor ligger i kläm?

massören var ut i går och kände ingen stelhet i reten av kroppen utan det var endast ryggen som var problemet!

Min tränare märkte dock ett konstigt rörelsemönster på vänster bak då vi tömkörde i söndags...kan det höra ihop med ryggen tro?
 
Ett stor problem är dock utöver ryggproblemet att min häst är svår att lasta...men får försöka få in honom på nått sätt
 
Du behöver inte låta så otrevlig! :crazy: Jag ska ringa försäkringsbolaget och efter det till Mälarkliniken... Som jag skrev tidigare så är det största problemet efter ryggen att han inte vill gå med på att bli lastad...men har insett att jag faktiskt måste iväg med honom...
 
Du gör helt rätt åk till en klinik med honom. Min häst hade jätteony i ryggen och fick vila ett år men det berodde på sadeln det låter inte som om ditt problem är sadelrelaterat

//Linda
 
Har du kollat hur sadeln ligger?
Även efter lång vila kan sånt vara kvar... Det låter som en sadel punkt.... tycker jag....
 
Jag har en rygghäst jag med... :crazy: :(

Det som fungerat bäst på honom är akupunktur, värme och inga långa viloperioder. Masserar med arnikaliniment efter ridning/träning.
Min blir svullen och tråkig också - men längre bak i ryggen. Musklerna krampar liksom och drar med sig kotan (lindrig shivering ungefär). Detta släpper, men kommer tillbaka ibland. Hans rygg är röntgad och ultraljudad för något år sedan, men där syns inget. Hältutredd senast för ungefär två månader sedan helt u.a. Vad gör man? :crazy:
 
Vissa grejer syns inte på röntken....
Kolla med en kiropraktor.
Jag vet en kiropraktor som är helt underbar... han for runt i hela landet förut men nu vet jag inte.. han hadde även repotage i hästfynd för ca 1-2år sedan.
Han "fixade" mitt varmblod...

Så här är det...
Om tex ryggbesvär inte försvinner eller man ser en mycket stor förbättring efter ca 5 behandlingar av tex massör...
Då sitter inte prolemet i musklerna.
Så fick jag lära mig när jag läste till hästmassör.
Problemet behöver inte ens sitta i ryggen.

Men frågan är...
Hur bra är det för hästen att först ridas och sedan ha ont och måsta vila långa perioder...
Inte alls tror jag...
 
Om inget framkommit hos vetrinär, så låter det ändå som om pållen har kvarvarande problem i ryggen. Men de kan sitta längre bak, och ändå ge en påverkad fram.
 
På min häst är det ju i ländryggen som han har problem, veterinär och eq.ter tror det uppkommit pga yttre våld (han har rest sig och gått över minst två gånger - som jag sett), kan det komma ännu längre bak ifrån?
 
Svar ja, från den saccrala delen. Och hästen kan då börja knipa i bak á la Sussane Lannerfeldt, för att bli kvitt problemet med krävs en rejäl genomgång av bäcken, höft och saccralled. Möjligen kan det förekomma någon ligamentsskada, men detta är ju jättesvårt att med säkerhet veta utan objektet i fråga framför sig.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 150
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 859
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp