behöver råd angående häst med ryggont!

om du ska vara otrevlig så behöver du ju inte ens skriva!!!!!
Till dej med häst med ryggont....min pålle är oxå rätt svår att lasta så jag vet hur du känner! Hoppas att pållen blir bra!
 
hehe...

Pysen har ont precis bakom manken...mest på vänster sidan och får där när han har riktigt ont en oval svullnad som ligger snett...svårt att förklara!
 
jag har en utpassad sadel och jag har funderat fram och tillbaka men kommit fram tilla tt det itne kan vara sadeln som är problemet...
 
Detta knipande, kan man se andra tecken på det om man nu vill undersöka det själv hemma tills eq.ter kommer nästa gång? Vad skall jag leta efter s.a.s?

Saccralleden? Har jag nog fått förklarat förut, men glömt. Vart finns den? :o
 
Har ringt försäkringsbolaget nu ochs ka rigna o boka tid på Mälarkliniken...ska börja lastträna lite mer effektift än vad jag gjort tidigare nu så förhoppnignsvis kommer det gå bra att lasta honom.
 
Hur säker är du på att sadeln ligger rätt?

En kompis till mig hadde ut en som provade ut en sadel till hennes häst...
Det visade sig efter ca 2år(sadelutprovaren var ut 3ggr under denna tid och kollade sadeln och sa att allt var bra) när hästen fick ont i ryggen och kotledsinflammation på båda fram, att sadeln inte alls låg bra.

Dom som verkligt är utbildade för att prova ut sadlar ska kunna vis upp papper på detta...
Annars så kan det lika gärna vara en "själv lärd" och då vet man aldrig hur det slutar...
 
Tar ett blodprov och kollar hur hästen syresätter sin kropp och likaså ett muskelvärde och ev. ett levervärde.

Kan inte hästen syresätta sin kropp tillräckligt bra så fungerar ju inte musklerna och kan då uppvisa dessa symtom. Även obalans i levern kan uppvisa dessa symtom.
Du har kollat upp s.a.s det yttre, gå vidare in i hästen och kolla upp även detta så kanske du hittar svar.

MVH/
 
När du varit på kliniken...
Betätta hur det gick!
Och vad dom undersökte/sa...

Lycka till!!!
 
Har nu bokat tid på Mälarkliniken. åker dit på måndag den 26
är jättenervös! :crazy:
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 150
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 859
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp