Behöver råd!

Sansa

Trådstartare
Hej! Jag har en underbar vit herdehund (tik) på 14 månader. Hon är en livlig, glad och underbar hund. Men hon visar stor osäkerhet mot främlingar och framförallt barn, ungdomar. Svansen mellan benen och hon gör allt för att undkomma dom. Detta gäller enbart främlingar, mina egna barn och andra människor som är hos oss regelbundet är det inga problem alls med. Tips, igenkänning eller annan input för vad jag kan göra för att hjälpa henne mottages gärna. Jag vet att rasen är reserverad, men hon visar stor osäkerhet/rädsla. Vill tillägga att hon aldrig blivit illa behandlad av något barn eller vuxen. Jag har gjort social träning inom detta område, vilket har gjort det bättre på det vis att hon inte reagerar om vi går förbi barn. Men om jag stannar och pratar med någon eller ngt av mina barns vänner kommer fram och pratar om vi är ute så blir hon upprörd och kan skälla och morra. Vill också tillägga att jag inte låter någon klappa henne som inte känner henne eftersom hon tycker det är så obehagligt. Däremot vill jag gärna att de hon fått nosa av (då är det genast ingen fara längre enligt henne) ska ge henne lite godis så hon förstår att barn inte är farliga. Andra tips ni kan ge? Stort tack för er hjälp!
 
Försök undvika att försätta henne i situationer där hon upplever obehag.
Bra kroppskontroll kan ge ökat självförtroende, träna skogsagility/parcour, dvs klättra o balansera över stock o sten, eller för den delen parkbänkar.. Hemma kan du ha en pilatesboll att öva balans på. Träna mycket bakdelskontroll.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 909
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp