behöver tips

crolin

Trådstartare
Jag och min sambo hade förr 120 säng med dubbla madrasser. Vi köpte till en sängstomme så det blev två 120 sängar alltså har vi nu en 240 säng. :love: Dock känns det inte som en stor säng utan två sängar. Detta eftersom det skiljer 5 cm i höjd (vår beräkning skulle det skilja 10 cm och då skulle vi enkelt bara köpt nya ben till sultan sängen, från 20 cm till 30cm). Någon som har nåt tips vi kan fixa detta? Köpa 30 cm ben och kapa 5 cm känns just nu som den enda lösningen men vi har inte material att göra det:(

Sedan tänkte jag att en sänggavel skulle kunna få sängarna som en mer enhetlig möbel men det går väl knappast att köpa:angel: Det skulle ju vara bra att skydda väggen från fettfläckar, då det är en hyresrätt. Så har ni någon idé om hur man gör en sängavel på ett enkelt (gärna billigt) sätt.

sedan har vi ju problemet att de sängöverkastet vi har inte passar längre och köpa ett till likadant går inte då den färgen på överkast har ikea slutat med. Vet någon vart kan få tag i ett jättestort överkast? Annars får vi ju helt enkelt köpa två nya.
Vilken färg på överkast skulle ni då rekomendera till ett rum med lattefärgade tapeter (gradiner och möbler är i vit)

och en sista sak. Vi har inga fönsterbräden och jag tycker att det ser så tomt ut i fönstrena och utifrån ser vår lägenhet så oinbjudande ut. Jag vill ha tips på hur man får mysiga fönster. Gärna tips om vilka växter som gör sig hängande. :)

Bilder hur det ser ut nu har jag tyvärr inga och har ingen möjlighet att ta på några dagar. Hoppas att ni kan komma med tips ändå:)
 
Sv: behöver tips

Tänkte bara tipsa om en sänggavel. Sambon och jag byggde en själva till vår 190säng då de som fanns var för långa för vår vägg.

Stommen ser ut såhär (cm) (tre tunnare plankor som sidor och ovansida+2 tjocka reglar som stöd.
namnls.jpg


På framsidan satte vi sedan en spånskiva, därefter klistrade vi fast skummgummi för att sedan avsluta med att 1. häfta fast ett gammalt vitt lakan och 2. häfta fast ett linnetyg runt hela möbeln:)

Blev skitbra!:)
 
Sv: behöver tips

Den står lös mellan väggen och sängen (därav de små "hålen" på sidostyckena/reglarna för golvlisten). Står jättestadigt och bra:)
 
Sv: behöver tips

åh det var en bra lösning. Ska forska om möjlighet till ett likande bygge. :)
 
Sv: behöver tips

åh det var en bra lösning. Ska forska om möjlighet till ett likande bygge. :)

Har du inte möjlighet att få ihop reglar & sånt så kanske det funkar med bara en klädd spånskiva så länge?
Går ju att antingen bara ställa på golvet mellan säng & vägg eller hänga upp på väggen. :)

Vad är det för material ni saknar för att fixa benen på sängarna? En såg? :confused:

Nu är inte jag så himla bra på detta med färger men vill du ha överkastet som en färgklick i rummet eller dämpat lugn (beigeaktigt) ?
Tycker ofta när jag ser på något av alla dessa inredningsprogram att
"hur tänkte h*n nu?" när man ser vissa saker/färger de plockar fram, men sedan när man ser slutresultatet sär är det liksom "WOW, fasen vad snyggt det blev:o "
 
Sv: behöver tips

Ja det skulle ju funka. Huvudsaken är ju egentligen att vi inte förstör väggen.

Ja vi saknar ju såg plus att jag skulle garanterad såga dem ojämna vilket jag även tror att min sambo skulle göra. Fast jag kanske fått för mig att det är svårare än vad det är? *minns tillbaka till träslöjden mellanstadiet och mina "lyckade" verk* :angel:

Jag tänker det som en färgklick. Just nu känns det som att rummet saknar helt färg så nån färgklick man kanske kan få in nån mer stans:)
 
Sv: behöver tips

Asså du var oxå en riktig hantverkare i slöjden ? :D

Om du tar alla benen & tejpar ihop dem så kan du/ni såga av dem samtidigt :idea:
En vanlig såg är inte så dyrt att köpa, har ni typ Jula el. liknande butik i närheten så brukar det finnas billiga varianter där.

Kan man inte annars ta med sig benen till någon butik (typ bauhaus, byggmax ?) & höra om de kan såga av dem för er för en liten summa? :)

Vill du ha en färgklick i varm el. kall färg/nyans?
Själv skulle jag gärna vilja ha in någon lite varmare nyans i vårat sovrum men tycker bara jag ser kalla nyanser överallt om det inte är möööörkt vinrött el. så :/
 
Senast ändrad:
Sv: behöver tips

Smart med tejp :idea: då kan man ju inte misslyckas (hoppas jag:angel: ) Nä träslöjd var väl aldrig min grej men syslöjd däremot. Där har jag många lyckade projekt ifrån, mest broderier :D

Varma nyanser tycker jag känns bättre i sovrummet. Plus att vardagsrummet består av bara blåa saker och blåa fula tapeter (som snart ska tapetseras om :)). Vinrött skulle vara något. jag har ett gamalt vinrött överkasst någonstans tror jag. Sånt där typiskt ikea överkast är det . Gick in på Ikea nu för att se om det fanns fler såna men det gjorde det inte:mad: eller ja fanns ju fler men inte i den färgen jag har
 
Sv: behöver tips

Jag tycker att det är snyggt med ett neutralt överkast och massor med kuddar i olika färger och storlekar på sängen. Exempelvis Indiska har fina kuddar och överdrag i härliga färger och mönster.
 
Sv: behöver tips

kuddar måste tyvärr gå bort. Min sambo ogillar nämnligen kuddar. Fast såklart han ogillar gardiner, mattor, blommor och dukar också och allt detta har jag ju "lurat" på honom.:D Han ogillar allt sånt efterom det inte är praktiskt men jag håller på att omvandla honom. Men just kuddar har han alltid haft ett starkt ogillade för så det tror jag inte att han går med på.:(
 
Sv: behöver tips

Trist sambo! Tänk vad mysigt att vältra sig bland en massa kuddar... För att inte tala om kuddkrig.;)
 
Sv: behöver tips

Jag han kan vara trist men han är bättre nu än när vi träffades. Då hade han lyckas få ett 18kvm studentrum att eka eftersom han varken hade matta eller gardiner. Nu tycker han tom att en duk kan ju vara snyggt, så det kommer säkert :D
 
Sv: behöver tips

Sy ihop två överkast helt enkelt - (säger jag som inte äger en symaskin).
Indiska har mycket att välja på till överkomliga priser och häftiga färger, Hemtex har ofta rea (väldigt ofta m halva priset).
 
Sv: behöver tips

Perfekt! Här går man runt och ångestar över hur man bygger en sänggavel, och så finns instruktionerna på buke! :banana:
 
Sv: behöver tips

Jag äger inte heller en symaskin men fyller snart år och det står på önskelistan:)
Men oavsett ska jag kolla in indiska. Hemtex var också en bra idé:)
 
Sv: behöver tips

Jag och sambon hade liknande problem. Innan vi flyttade ihop hade jag en vanlig 90-säng, resårmadrass med ben och han hade en lyxig 1,20 kontinental. När vi flyttade ihop satte vi ihop våra sängar (har satt ihop benen med spännband) och köpte en extra resårbotten till min säng så att sängarna blev lika höga.

Vi har inget överkast utan har fina sängkläder som tål att visas upp. Jag ville inte ha någon vanlig gavel utan köpte istället en rundstav och ett udda påslakan på IKEA. Påslakanet sprättades upp och hängdes upp bakom sängen.
 
Sv: behöver tips

Som enkla sänggavlar kan man skaffa mattor och sätt upp på väggen, ev med en list man gillar. För tillfället är vår sänggavel en borsskiva som är uppställd mellan säng och vägg, enkelt och praktiskt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 426
Senast: Tjôta
·
Hemmet Nu är det verkligen dags att göra vårt sovrum till ett trivsamt rum, men jag vet inte alls hur jag vill ha det, lite tips på...
Svar
7
· Visningar
7 349
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
4 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp