Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Jag hoppas ni lyckas bena ut vad det är för fel...jobbigt när de mår dåligt.Ja tyvärr så har sköldkörtelproblemet blivit allt vanligare.

Hoppas det ordnar sej inom kort för er.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Jag har inte läst alla svar. Men, om inte medicinen hjälper helt, försök då att få buken röntgad på din hund. Det är inte säkert att en pyo upptäcks genom att känna på buken, inte om det är ett förstadium.
Men du kanske redan har hunnit få veta vad som var felet? Hon kanske svarar på medicinen?
Krya på er och lycka till!
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Jag tycker det verkar som om sköldkörtelproblem överlag blivit vanligare hos hund? "Fördelen" är ju att det är lätt att medicinera, och många som barfar säger att de så småningom helt kunnat sluta med medicinen.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Trissa skrev:
Jag tycker det verkar som om sköldkörtelproblem överlag blivit vanligare hos hund? "Fördelen" är ju att det är lätt att medicinera, och många som barfar säger att de så småningom helt kunnat sluta med medicinen.

Jag vet inte jag, jag är ju uppvuxen med ras som har ganska mkt sköldkörtelproblem (riesenschnauzer) och vi har aldrig haft någon med det under alla år. (Nuvarande har dock symptom som eg är klassiska för det, fick på ålderns höst, men hon har inga problem med sköldkörteln, ironiskt nog), och jag har ju haft greyhounds sen sent 90-tal (tiken är min tredje) och det är ju som sagt en av de få rasbundna sjukdomar greyhounds dras med. Men jag vet FÅ greyisar med sköldkörtelproblem (bägge mina kommer ju från uppfödare och tillika kappmänniskor, dvs som har många greyisar och haft ännu mer under årens lopp och de har inte haft några med problem). Däremot om jag kollar på den amerikanska greyhoundlistan så tycks var och varannan ha problem. Så jag vet inte om det blivit vanligare eller ej, eller om det börjat uppträda i högre grad hos raser som tidigare sällan haft problem med det?
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Solis skrev:
Jag har inte läst alla svar. Men, om inte medicinen hjälper helt, försök då att få buken röntgad på din hund. Det är inte säkert att en pyo upptäcks genom att känna på buken, inte om det är ett förstadium.
Men du kanske redan har hunnit få veta vad som var felet? Hon kanske svarar på medicinen?
Krya på er och lycka till!

Fast jag tycker att hon borde ha andra symptom om det var en pyo, och att det är lite 'sent' för en pyo.. Men oavsett så är en bukröntgen ganska högt upp på 'nästa steg'-listan om hon inte svarar på behandling, iom att hon ömmade för bukpalpation, fortsätter hon göra det blir det ju röntgen oavsett, och då upptäcks ju en ev pyo. (De hundar jag haft tidigare, en med ordentlig, akut pyo, och en med förstadiet, där kunde vet ställa säker diagnos redan vid palpation, som bekräftades med rtg, men de hade väldigt lika och väldigt tydliga symptom).

Svårt att säga om hon svarar fullt ut på medicinen men SKILLNAD har den gjort iaf. Hon känns/ser febrig ut nu och då fortfarande (men inte konstant som innan), däremot har hon inte 'ynkat' eller gått och gnällt en enda gång, och verkar överlag piggare (springer och busar mer.) Men vi fick en köldknäpp här och har femton grader kallt så hon är inte så himla intresserad av att vara ute och fryser fort ute - men det skulle hon ha gjort 'normalt' med. Men helt klart är att medicinen gjort skillnad iaf, så endera gissade vet rätt och hon behöver bara lite mer tid (bara fått tre dagar ju), eller så har vi flera symptom och medicinen hjälpte mot en del.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Våran tik är inte bli medicinerad idag.Det visade sej i hennes fall att sköldkörteln endast blev hyperaktiv vid stress.Hon kommer ur irländska linjer.I lugn hemma miljö mår hon ok.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Åh vad spännande. Den här tråden ska jag skicka till min syster (veterinär) så får hon nåt att klura på. Sen får vi se vad hon säger.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Det verkar som om min veterinär gissade rätt. Inte hört/sett något 'ynk' sen vi inledde behandlingen, och hon har verkat lite piggare för var dag. Idag for hon runt som en tätting i full fart i 15 minuter och hade skitkul och var jättepigg. Så jag hoppas det fortsätter åt samma håll. Har ju 5 dagar kvar med antibiotika, och sen sju dagar med zoolac innan det är helt klart.
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Toppen att hon piggnat till igen! Håller tummarna att hon fortsätter vara pigg och glad.
Trevlig helg!
 
Sv: Förändrat beteende hos tiken - jag blr inte klok på vad som är fel?

Jag tror hon kan räknas som officiellt återställd. Den lilla [censur] hund[censur] drog efter ett rådjur när jag var ut till hästarna nu på kvällen. Så tillstöter inget tror jag man kan beteckna henne som frisk igen..

Och familjen drömmer redan om 'den ljuva tiden' då hon var sådär lagom febrig och som en normal hund :devil:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
694
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp