Behövs stalltäcke?

Ketrawzc

Trådstartare
Ja min fundering är helt enkelt om jag behöver täcka min häst i boxen. Är lite kluven nämligen.

Hästen är oklippt men har inte så mycket vinterpäls. Hon står i varmstall, men kalla dagar är det runt 6-7 grader i stallet, i den delen där fläkten står. Det är 8 boxar, 4 på varje sida och min häst står i andra änden av stallet, vid ytterdörren som inte är helt tät. Dörren brukar vara isig på insidan. Hon äter runt 12 kg av ett torrare hösilage och har fri tillgång på havrehalm. Hon står inne 17.00-09.00 ungefär.

I stallet står både spårklippta och helklippta hästar som ej har innetäcke. Så de är därför jag tvekar lite ang min häst. Men kalla dagar står pälsen rakt upp över över ryggen på henne. Hur ser man egentligen om en häst fryser? Hade ni täckt ett häst i denna situation?

Sv: Behövs stalltäcke?

Att pälsen står upp tyder på att pälsen funkar:) Det är så de reglerar värme.

Jag hade inte täckat en häst med full vinterpäls som dessutom står i plusgrader.

Jag hade aldrig täckat min häst enligt din beskrivning av den. Du har ju optimala förutsättningar - varmstall och halmbädd och mycket grovfoder. Det låter som hästen mår utmärkt utan täcke, den reser pälsen om det blir kyligt och finns behov, dvs den skapar ett isolerings luftlager mellan kropp och utsidan av pälsen. = det egna, alldeles utmärkt fungerande häst täcket i sig :)

Tack för era svar! Så har jag också tänkt, och jag vill helst inte täcka henne. Men fick kommentaren härom veckan "din häst fryser ju, varför har hon inget täcke!?" så matte blev lite nojig... :O

Senast ändrad:

Hur mycket är hon täckad ute?

En sak är iaf säker, min hade varit överhettad i erat stall fullpälsad :D

Hade inte täckat om hästen inte visar att den fryser.

När min häst fryser blir han "stirrig", han upplevs som stressad, otålig och rastlös, rör sig mycket (trampar runt) och spänner kroppen.

Känn på muskultaruren. Är musklerna mjuka och fina så bör det inte vara några problem!

Hade inte täckat om hästen inte visar att den fryser.

När min häst fryser blir han "stirrig", han upplevs som stressad, otålig och rastlös, rör sig mycket (trampar runt) och spänner kroppen.

Och min skakar som ett asplöv. Han ställer sig som en bergsget och hela baken hoppar upp och ner. Han kan inte ens äta för han skakar så hemsk.

Stockholmare som flyttat till fjällen :D

Delvis knapplån*

Ute har hon just nu(+5 till -5) ett 100g regntäcke. Är det runt -5 till -10 har hon ett 200g täcke och kallare har vi inte haft så har inte tagit ställning till när ett tjockare ska på :)

Hon verkar ganska tillfreds så jag tror hon klarar sig utan täcke! :)

Då är min täckad likadant (fast har sitt 100 g vid de kalla graderna oxå). Din borde alltså vara tillfreds om hon är hyfast normal :)

Kl på mig själv *

Om vi ändrar frågeställningen lite, till en helklippt häst. Hade ni haft stalltäcke på denna då? Nyfiken :)

Ja, eftersom man tar bort deras egna funktion att reglera värmen så hade inte jag vela riskera att de blir kalla :) Sen hur tjockt beror på temperatur, vad den har för utetäcke och om den är frusen eller lätt sätter ny vinterpäls.

En oklippt häst skulle jag inte ha täcke på med de förutsättningarna. Om hästen, mot förmodan, skulle känna sig kall kommer den sannolikt att knapra mera av halmen för att hålla igång värmeverket.;) Så gör min som står i utebox.

En helklippt häst i det stallet skulle jag antagligen lägga på ett stalltäcke med relativt tunnt foder, ca 100 g.

Kl*

Men då tänker vi lika nominus och Maran! :) helklippta (nyklippta) står med 150g Amigo insulator och verkar toppennöjd :) jag hittar inte på några tunnare stalltäcken, förutom helt ofodrade eller fleecefodrade.. :S

Det verkar så. Jag tror att en del människor tror att hästar fryser bara för att de fryser själva. Glömmer aldrig lappen jag såg på ett ställe: "Täcke på, matte fryser.":)

Jag tror också att det är svårt att hitta tunnare stalltäcken än det du nämner. Fleecefoder är kasst tycker jag och ofodrat blir snarare kallare än varmare för då plattar man till pälsen. --> Det blir inget värmande luftlager i pälsen. Vill man däremot hålla hästen ren, t.ex. inför tävling, under den varmare tiden på året passar ofodrat täcke bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 128
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka