Bukefalos 28 år!

Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Hon har gått och lagt sig vid 23-00 med oss tidigare, men BVC och alla runt omkring tycker att det är alldeles för sent och säger att det är viktigt att få en "sund" dygnsrytm och inte sova till 10-11 på dagen...

Men det kanske inte är så?

Vet du, det där tycker jag inte att du ska lyssna alls på! Ni kan ju faktiskt köra er dygnsrytm precis som ni vill innan det finns syskon el. annat som gör att familjen måste försöka hitta en dygnsrytm som gör att livet fungerar.
Själv ser jag ingen som helst anledning till att stiga upp kl 7 "för att det är sunt"? Och därför ska man försöka söva en pigg unge? (tänk dig själv om någon skulle försöka söva dig vid 8-tiden på kvällen, själv skulle jag bli minst sagt grinig...)

Släpp det där och var glad över era stabila nätter! Vi har alltid haft med oss barnen i vårt umgänge och där har det varit kanon att ha haft glada, pigga barn på kvällskvisten.
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Jag håller med, det låter ju helt fantastiskt med ett så litet barn som sover så många timmar i sträck, och dessutom under natten. Det är ju redan jättebra, att dessutom kräva att de där timmarna i sträck ska inträffa mellan vissa klockslag låter överambitiöst, tycker jag.

Sömnbehovet skiljer sig dessutom väldigt mycket mellan olika barn, så om barnet sover 00-09 och sen är nöjd med det, så behöver väl inte barnet mer sömn än så nattetid. Problemet blir väl snarare om ni inte hinner sova och få egentid, men förhoppningsvis sover kanske barnet lite dagtid också?
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Mitt tips som har ett likadant barn:

Upp tidigt på morgonen hur trött de än är och låt de inte "kompensationssova" på dagen för att de gick upp för tidigt. Är det 1.5 timmars söm på dagen som gäller så är det så även om barnet somnade 23 och steg upp 7. Det är skithårt. Det tog två dygn och sen sov vårt barn utan krångel. Tre års krångel löstes på så kort tid...
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

KL, till TS: Om jag hade varit du hade jag köpt läget o varit nöjd att få sova på nätterna :). Bäbisen är ju just bara en bäbis än, och när det blir dags att börja förskola e d så kommer ni ändå att vara tvugna att gå upp på morgnarna, och då tycker jag att Brandgul har en mycket bra idé om att inte förlänga sovtiden på dagen som kompensation.

Du är för övrigt absolut inte ensam om att ha ett barn som sover mycket mindre än handbken säger ;). Sonen här har nog aldrig någonsin (möjligtvis första veckan?) sovit mer än 12 h per dygn, och nu vid tre års ålder sover han normalt runt 10 h per natt, ca 21-07, och normalt sett inget på dagen, men i bland händer det att han slumrar till en halvtimme eller så i bilen, och är fullkomligt nöjd och glad ändå.
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Har faktiskt inte provat väcka henne klockan 7, dagarna blir lååånga då.

Men det kan ju vara ett alternativ att prova om man vill ha lite mer egentid på kvällen.
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Det är länge sedan hon har sovit så mycket som de "ska sova", hon verkar helt enkelt inte ha det sömnbehovet. Tror inte jag hade fått henne att sova så mkt hur jag än hade försökt, ja kanske om jag hade stått och gungat vagn alla timmar ;)
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Tack för dina ord.

För man tror ju verkligen att man är usel när man inte lyckas få till en "bra dygnsrytm" utan har ungen vaken sena kvällar och ligger och sover till 10 på dagen... Tanten på BVC höll nog på att svimma när jag berättade om våra sovtider...
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Ja jo haha men det är ju antingen sovmorgon eller egentid på kvällarna, sällan får man både och.

Att lägga om rutiner kan ta flera dagar så att man provar en dag ger oftast ingenting. Men en bra dygnsrytm är ju vad man själv anser och ingen annan. Mår ni bra och alla är nöjda och glada finns ingen anledning till att gröta i dygnsrytmen nu.

Vill du ha lite egentid på kvällarna så är det bara att skippa sovmorgonen annars kör på som ni har det :)
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Tack för dina ord.

För man tror ju verkligen att man är usel när man inte lyckas få till en "bra dygnsrytm" utan har ungen vaken sena kvällar och ligger och sover till 10 på dagen... Tanten på BVC höll nog på att svimma när jag berättade om våra sovtider...

Du är inte alls usel, du lyssnar ju på ditt lilla barns behov och önskningar om sin sovtid!:bow: (förutom när du försöker söva henne när hon inte är trött ;))

Ett uttryck jag snappat upp från personer som anser det sundare att gå upp i ottan än lite senare är "det är timmarna före tolv som räknas för barnet".
Visst, stiger man upp 05.30 är det säkert en sanning, stiger man upp kl. 10 så är det faktiskt skit samma...:D

Jag har full förståelse för att de som inte får familjelivet att gå ihop (med flera barn med olika sovtider etc,) kämpar för att få till en dräglig dygnsrytm. Men har man inte det problemet förstår jag inte varför man vill riskera att störa en fungerande nattsömn bara för att det skulle vara "sundare" att stiga upp kl 07 istället för 10?

Jag tycker att du ska tuffa till dig lite och våga lyssna till ditt barn oavsett vad bvc har att säga om saken. Det är ju inte så att ni är vakna hela nätterna och sover hela dagarna så att barnet aldrig får se dagsljus!
Det kommer att gå bra det här! /Sar
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Du är inte alls usel, du lyssnar ju på ditt lilla barns behov och önskningar om sin sovtid!:bow: (förutom när du försöker söva henne när hon inte är trött ;))

Jag tycker att du ska tuffa till dig lite och våga lyssna till ditt barn oavsett vad bvc har att säga om saken.

Det är så himla trevligt att du skriver det vettiga inlägget klockan 01.11! :D

Jag håller helt med dig. Det finns en massa underlig moralism kring det där med att gå upp tidigt och gå tidigt i säng. Morgonpigga ses ju som något slags "bättre människor" än kvällspigga, som brukar antas vara lata och allmänt odugliga.

BVC sa liknande saker till mig om min unges sovtider, som de säger till TS. Men jag ser det där som helt och hållet en fråga om normer - BVC sitter fast i morgonpigghetsnormen, helt enkelt.

I sydeuropa är det mycket vanligare att barnen är uppe på kvällarna, även bebisar. Jag har släkt i sydeuropa, och när jag berättade för dem vad BVC sa om min unges sovtider skrattade de så att de nästan ramlade av stolen. Kvällarna är ju den trevligaste delen av dagen, varför skulle man missunna bebisar att vara med då?
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Det är länge sedan hon har sovit så mycket som de "ska sova", hon verkar helt enkelt inte ha det sömnbehovet. Tror inte jag hade fått henne att sova så mkt hur jag än hade försökt, ja kanske om jag hade stått och gungat vagn alla timmar ;)

Jag tror det är ganska vanligt, mitt barn sov väl kanske 9-10 timmar per dygn som ettåring, även fast de "ska" sova 13-14 timmar då. Barn är väl olika, helt enkelt, och det går ju inte att tvinga nån att sova mer som inte är trött. Jag själv vill ju inte heller sova om jag är pigg och utsövd.
 
Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Vår son sov 23-09 rätt länge. Men sen när han blev lite äldre kunde han vara vaken till 1 om han sov för mycket på dagen och därför var vi till slut tvugna att göra något åt det. För min del blev det också en önskan att kunna äta godis och kolla på något bra på TV klockan 21 och inte ha honom vaken hela kvällen. När de är yngre är det ju lättare att smuggla lite godis :)

Så det är ju ens eget behov som styr om man ska eller inte ska upp på morgonen. För vår del är det så att han måste upp 7 för att vi ska få en lugn kväll och det alternatvivet valde vi...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 650
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 366
Senast: cherie
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp