Bekvämaste resp. obekvämaste sadeln du ridit i?

Sv: Bekvämaste resp. obekvämaste sadeln du ridit i?

Bekvämaste: Min fd medryttarponnys nya sadel som jag bara hann rida i en gång , super bekväm! tänkte inte på att kolla märket eftersom det var sista gången jag red denhär hästen:) (bytte medryttarhäst)

Obekvämaste: Min nuvarande medryttarponnys stübben hoppsadel!!!! Sååå jääävla obekväm ,hård och kan inte sitta ordentligt i den ,ushhh
Kan överhuvudtaget inte sitta ner i traven i den sadeln.
Tyvärr värkar ägaren tycka att den e skitbra.. Dessutom e jag van med dressyr sadel och nu måste jag hela tiden rida i hoppsadel

Bekvämaste: Butet

Obekvämaste: En gammal Jaguar, ryttaren som hade den sadeln är minst sagt duktig men sadeln passade inte mig alls, svor varje gång jag fick rida i den sadeln. Det kan iof bero på att jag är mkt kortare och har mindre rumpa än ryttaren som sadeln var anpassad till.

Stübben tycker jag har både riktigt bra och dåliga sadlar, vissa tycker jag är supersköna och bra och rida i, andra känns som om jag satt mig direkt på en såndär hal plast"hästrygg" som man lägger sadeln på när man provsitter i affären..

Obekvämaste: Wintec IB. Fy fasen.

Bekvämaste: Amerigo classic.

Obekvämast: Stübbensadlar... stenhårda o halkiga.

Bekvämast: Med bom: Zaldi dressyrsadel. Tror den hette Zaldi 2000.
Utan bom: Älskar min Freeform...

Bekvämaste är Jaguar Deep Seat

Obekvämaste är M&N (en dressyrsadel red jag i). Får fruktansvärt ont i höfterna efteråt...

Bekvämaste: Jeremy rudge & Jacson Santa Cruz Jean luc.
Obekvämaste: Zaldi, prestige (minns inte modell på någon av dom. Prestigen var smal och hög) & alla stubbensadlar

Bekvämaste: Farmland Dressyrsadel. Minns inte modellen, men suveräna stora stöd på rätt ställe, mjuk djup sits och bara helt gudomlig!:love:

Obekvämaste: Kentaur Hellas, hoppsadel. Benstöd på absolut helt fel ställe och jag kunde inte ens trava i skiten utan att tappa balansen. Usch, jag provade den på en runda i skogen, det slutade med att jag hoppade av, vände och gick hem igen...:devil:

bekvämast: albion hr
sämst: edingburgh dressyr av okänd modell

Bekvämaste: Lewa Goldschläger. Sjukt skön sadel som passade lika bra till dressyr/hopp/långritt.

Obekvämaste: En märkeslös islandssadel från Hööks som var helt omöjlig att sitta i.

Obekvämaste sadeln var en westernsadel vars märke jag glömt, urfin sadel men den var för bred i sitsen för mig.. en sena i höften hoppade fel hela tiden så benen hade ingen kontroll... och AJ...:eek:

bekvämaste är faktiskt min egen galoppsadel,från gibson, inte lika bred i sätet direkt.... och med pollypaddar sitter man verkligen på kuddar!!!:love:

Bekvämast: Bates Innova och Thorowgood T6 (dressyr)! :love:

Obekvämast: Gamla Stübbensadlar och diverse märkeslösa ridskolesadlar..

Obekvämast: Stübben CS sjukt sliten och var hård och kantig precis över allt (hade dock en likadan själv och den älskade jag)

Bekvämast: ST Espaniola men den absolut bästa måste varit åsnesadeln jag red i på just det en åsna på Rhodos:love:

Den obekvämaste och samtidigt bekvämaste var nog en Passier Grand gilbert (dressyrsadel)tror jag den heter. Jag ville så gärna ha en sådan till min korsning fullblod/fjording (såg mest ut som ett fullblod i kroppen fast gul och fjordinglik) men på henne så var den så jäkla obekväm. Hade ridit i min dressyrtränares likadana sadel på hennes halvblod och då var den jättebekväm. När sadelprovaren kom ut så gick det bara inte att rida i den på henne, den låg jättebra enligt sadelprovaren men något stämde inte:confused:

bekvämaste: farmland. Men även amerigo och röösli. Obekvämast är m&n gold collection och stubben.

bekvämaste:
kieffer dressyrsadel med djupt säte, vet ej modellen men det var som en dröm...samt en urgammal passieren hoppsadel med stora knästöd, var som om ja ridit in den själv

mest obekväma:
militärens gamla manskapssadlar

Obekvämast hoppsadel: flat-seat sadlar i allmänhet.(hu...) bekvämaste hoppsadel=passier ps.
obekvämaste dressyrsadel: cavaletti. Den var verkligen vidrig. Kroppen hittade liksom ingen plats utan bara gled omkring. Den passade inte mig. +Alla som är breda i sitsen och som har klossar/stöd på fel ställe i förhållande till min kropp.

bekvämaste dressyrsadlar. De är flera. Kieffer (olika modeller) Stübben Romanus (även andra Stübben), Kentaur Penelopa, Caprilli.(sadlar med smal sits och som passar långa ben, utan jättestora klossar)

(Men om en sadel är bekväm eller inte beror ju på hur den passar ryttarens kropp. Inte att det är en bra eller dålig sadel)

Knapplån

obekvämaste; en liten lädersadel (typ börjes 800.- ?) hela sadeln var stenhård! helt oformlig.. och den var visserligen för liten, men för svängd i sätet (djup) ens för en liten ryttare...

bekvämaste; minns inte märket, men en ny sadel som var mjuk med lagom stora vulster och korta kåpor (till mina korta ben). värd 30 000,- kunde ju bara drömma om att äga en sån... den var som gjord till mig!

(Men om en sadel är bekväm eller inte beror ju på hur den passar ryttarens kropp. Inte att det är en bra eller dålig sadel)

Självklart är det så, det var därför jag ville förtydliga att jag inte ville komma någonstans med tråden utan helt enkelt var nyfiken :)

Obekvämaste: Star Trekk dressyr (Nya modellen) Inget stöd, sladdrig, Och jag hamnade i framvikt spelade ingen roll om jag bytte järn.. Blää!

Bekvämaste: Phenix Voge Dressyr; Helt underbar, perfekt med stöd, Korrekt sits, ja helt:love: Sen gick jag och köpte mig en Bates Innova! Den har jag sålt nu, men när hästen blir ridbar igen så ska en Voge inhandlas:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka