Bekvämaste resp. obekvämaste sadeln du ridit i?

Sv: Bekvämaste resp. obekvämaste sadeln du ridit i?

Skönaste: Min nya dressyrsadel: Frank baines elegance, utan tvekan! :love:

Oskönaste: En märkeslös westernsadel jag provade ett tag, helt makalöst obekväm. Annars om westernsadel inte gills så är det nog en thorowgood griffin hoppsadel, väldigt hård i sätet men det gick ju att rida i den.

obekvämaste: dels en alldeles för bred kieffer (= blåmärken) men mest alla jäkla stübben! senast en hoppsadel för ett par veckor sen, red mitt på dagen, på kvällen redan så ont så jag knappt kunde sitta!

bekvämast: Amerigo!! :love:

Obekvämast: B-ponnyns gamla allround-mot-dressyr sadel, STENHÅRD :crazy: Och en sadel som var så otroligt mjuk i sitsen och alla får stolsits i den enligt mig ;)

Bekvämast: En syntet allround sadel som användes på B-ponnyn ett tag, precis lagom mjuk/hård och perfekta vulster :D Och medryttarponnyns hoppsadel, en Morris and Nolan ;)

Senast ändrad:

Obekvämaste: Stübben Benni's Harmony, gamla modellen. Den nya är mkt bättre, men fortfarande lite för stor i sätet.

bekvämaste: Just nu är det nog min egen wintec dressyr 500. Innan var jag väldigt förtjust i KenTaur Kári, men nu tkr jag de är på tok för flata i sätet.

Bekvämaste: Pessoa Legacy eller Morris & Nolan Gold collection. Himla sköna säten på dem.

Obekvämaste: Griffin syntetsadel. Kändes som man satt med benen rätt ut. Även stenhårda gamla stübbensadlar som är hårda både för hästen och en själv.

Trivs bäst i Prestige.
Hemskast var nog en gammal stenhård Stubbensadel.

Bekvämast: Manson House dressyrsadel :love: Sa lite på skoj att den sadeln ska jag spara o köpa häst efter i framtiden :angel: (nu är den dock såld, pga platsbrist :cry:) (Manson House ska tydligen vara en gammal (?) variant av Albion)

Obekvämast: Utan tvekan Stübben MF Special (hopp), efter 7 minuter var jag redo att hoppa av hästen och GÅ tillbaka till stallet... :crazy: (min Stübben Siegfried allround tycker jag däremot om)

Senast ändrad:

Den bekvämaste är frank baines reflex hopp, hur skön som helst!!

Obekvämaste är prestige golden star,alldeles snorhal och dåliga stöd,
samt kieffer & stübbensadlar, dom är stenhårda.

Den definitivt obekvämaste sadel jag provat var en flatback (tror det var en stubben), någon får gärna förklara fördelen med en sån sadel ?:confused: Det kändes som att sitta på en träbänk på hästryggen så man knappt vågade rida snabbare än skritt för man var rädd att glida av bakåt !!:o

Skönaste hittills är nog en passier av dressyrtyp, djup skön och stadig sits.:) Dock var den väldigt dyr i inköp även beg. så det blev en beg. kieffer istället till ett mycket snällare pris.Den är oxå helt ok! Dock skulle jag gärna någon gång ha en sadel som inte bara passar hästen utan även mig. Jag har nämligen rätt långa ben så på många sadlar hamnar mina knän nästan framför sadeln. :crazy: ....

Bekvämaste:
1. Jeremy Rudge MF (dressyr), min är dessutom luftstoppad så man "åker" extra bekvämt ;)
2. Globus Clic (dressyr) enda sadeln jag suttit i och direkt känt att knästöden har exakt rätt form och placering för mig.

Obekvämaste:
1. Top reiter sadel modell äldre, fick blodiga sår över sittbenen efter en helgkurs i en sådan...
2. Childericsadlar, har suttit i flera olika, även gjorda efter personer med samma längd och kroppsform som jag men får ändå ont i ryggen. (fast det kanske är tur med tanke på hur dyra dom är, annars kanske jag skulle "behövt" en:p)

*kl*

Vill börja med att säga att samma sadel kan upplevas elt olika på olika hästar.

Bekvämast: Min gamla stübben siegfried CS är en riktigt favvosadel. Perfekta stöd och kunde sitta i den i evigheter! Min nya dressyrsadel Santa Cruz New England gillar jag också sjukt mycket!

Obekvämast: Globus Clic-haaaatar den!!!

Bekvämaste: Svårt att egentligen säga... Finns nog två sadlar som varit de bekvämaste.

Första är min nuvarande bomlösa, en Sensation G3 med G4-sits. Den är så skön och mjuk men samtidigt stadig. Den andra var en gammal, men otroligt välskött, Passier hoppsadel. Stabil, stöttade sitsen perfekt och helt enkelt underbar. hade tyvärr inte råd att köpa den av min medryttare som jag lånade den av... :( Fast det var en hoppsadel (och jag inte hoppar särskilt ofta) tror jag den hade varit underbar även utan hinder.

Obekvämaste:

En stenhård Stübben hoppsadel. Kändes som att jag satt på en bräda, fick ingen kontakt med hästen alls och efter mindre än tjugo minuter hade min bakdel redan gett upp och tagit semester (aka domnat).

Båda för mig är faktiskt stübben!

Obekvämaste: Äckligt hård hoppsadel som fanns på ridskolan.. Vet inte vad den heter, men en vanlig stübben, svart och brun undertill.

Bekvämaste: Stübben Edelweiss NT De Luxe! Superbra, liten och lätt också. Inte hård som de gamla stübbensadlarna!

Gillar stubben, størs inte alls av att dom ær hårda ær væl inte så ømrumpad av mig:bump: Men inget slår Lewasadlarna.

Wintec tål jag inte, gillade førut då de ger mycket stadig sits men har fått før mig att bommen gjord av gærn inte ær bra och kan gøra ont på hæsten och kænner mig dærfør inte bekvæm med den.

Obekvämaste:
Gammla stubben allroundsadlar eller en tekna dressyr, sitsen var helt ok på teknan, men knästöden!!!!!De kändes hur knäppt som helst, hemskt rent ut sagt, jag skulle ta hand om en kompis ponny. Jag red den inte mer än en kvart pga. sadlen.

Bekvämaste:
Det är utan tvekan en jacson santa cruz hopp, det var som att sitta i en soffa.

Bekvämaste:

Sport Saddle Endurance, underbar! Stabilare än de flesta andra bomlösa och min rygg som inte inte mår så bra vissa dagar blir bättre när jag ridit i denna sadel.

Wintec Sport. Hade den till min förra häst. Underbar sadel som fungerade prima till dressyr, hopp och distans.

Obekvämaste:

Torsion Endurance Extra Light, grinade nästan på hemväg, den var hemsk! Knäckte kroppen i någon konstig position...

Den bekvämaste sadeln jag har ridit i är utan tvekan min gamla dressyrsadel, en Prestige Doge :love: Fullkomligt älskar den sadeln, men hästen var ju tvungen att muskla om sig(iof var ju det possitivt, men saknar sadeln)
Även min gamla hoppsadel Var riktigt skön en Stubben Artus CS bara älskade klossarna på den.

Hemskaste måste nog vara de gamla alroundsadlarna på ridskolan främst då stubben, men även en dressyrsadel jag inte kommer ihåg märket på, ska se om jag kan luska fram det, den var STENHÅRD i sätet, aldrig vart med om nått liknande. Kommer iaf ihåg att det var ett dyrare märke samt att den var någe enormt tung oxå.

Obekvämaste:
Pessoa Paris.. Tvingades rida i en sån hela förra sommaren i brist på annat. Sadeln var alldeles för stor för mig så jag gled runt och hamnade framåtlutad, bakåtlutad och. .. ja, allt fel. Allt det var väl visserligen kanske inte sadelns fel men den var hård som sjutton. Helt galet! Kändes som att den var utgjuten ur granit eller något.. För övrigt tycker jag att de andra Pessoa-sadlar jag ridit i också varit stenhårda och gett dåligt/konstigt stöd. Men den sadeln tog priset!

Bekvämaste:
Måste kanske vara förra medryttarhästens Stübben-sadel. Kommer inte ihåg modell men än lite äldre, ganska kraftig dressyrsadel som ändå passade mina korta ben bra. Väldigt skön och gav väldigt bra stöd.

Annars säger jag min egen Equipe Oracle. :love:

Bekvämaste är utan tvekan ponnyns Jaguar XKC men gillade min förra M&N Gold Collection också och Cobran jag hade ett tag var också underbar!

Obekväma sadlar finns det gott om (iaf på våran ridskola), men bland de värsta är en Kentaur allround. Fy f*n säger jag bara!

obekvämaste är en gammal allroundsadel som var stenhård och som man inte heller kunde sitta korrekt i varken med långa, halvkorta eller korta läder. Märke vet jag inte vad det var men suprise suprise så hörde den till ridskolan för ett antal år sedan.

Bekvämaste måste jag nog säga mina JR sadlar. En hopp med extra stora välvda kåpor för långa ben (denna har jag behållt och hoppas att den ska kunna anpassas till min pålla när hon blir stor) Dressyrsadeln var också den underbar men den sålde jag eftersom den inte passade på min förra häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka