• Träning
  • Trådstartare Trådstartare oasen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 970
O

oasen

Idag när jag skulle ta in hästen så vägrade han komma till mig, jag gick som vanligt in i hagen för att ta in, då möts jag av bakåtstrukna öron och så går han iväg. Detta har aldrig hänt tidigare.

Jag testade att schasa bort honom, i förhoppningen att han skulle vilja komma till mig då, men inte. Lekte med händerna i fickorna, och tog ett steg i taget mot honom, och just när jag fick tag i huvudet så vände han om och tjurade. Testade även muta med hö (sista utvägen) Men han bara gick bort i hagen och letade mat i snön.

Så jag lät honom vara, tänkte att han kanske var less på mig eller ngt, så han fick vila helt från ridningen idag.
Nån som har tips på hur jag ska göra för att få in honom i morgon om det skulle vara på samma sätt?

Han har hagkompis, men det kvittar om jag skulle ta in den före, han är helt oberoende av andra hästar.

Emma

Han har hagkompis, men det kvittar om jag skulle ta in den före, han är helt oberoende av andra hästar.

Ingen häst är helt oberoende av andra hästar. De är flockdjur och kommer alltid att vara.

varför din häst gör så här, det kan jag inte svara på efter en lång stunds funderande, tyvärr.
Men vad jag skulle göra är helt sonika att sätta mig i hagen och vänta in honom (?). Kanske att jag skulle gå runt lite och se om han (?) kom fram. Det kan ta fruktansvärt lång tid, och oftast känns det inte ens värt, fast än det är det, att lägga tiden på det.
Så det du gjorde (inte det sista=mutning) var ju rätt, du är på rätt väg. Men det gäller att ha tålamod!

Även jag är nyfikenj på varför hästen fått detta beteende NU, då jag har fått samma problem de två sista dagarna!

Good Luck! :banana: :bump:

oberoende kanske var fel ord. Men han bryr sig iallafall inte ett skvatt när alla andra går in. Han är lite som tjuren ferdinand som går där för sig själv.

Egentligen ville jag inte muta, men jag tänkte som att det var det sista jag skulle göra... nu vet jag iaf att jag inte ska fortsätta med det :)

Håller med Pettson. Vänta ut honom i hagen.

Min dam gjorde detta mot mig också. Men hon var alltför nyfiken för att hålla på med det någon längre tid.
(började leta sten i hagen och gick ut med den)
I hennes fall var det bara test. Hade precis fått hem henne och hon började testa i ridningen och när det inte gick testade hon i hagen.

Jag hade även med mig godis i fickan när jag hämtade in henne. Så varje gång jag hämtat henne hakat i grimskaftet och kommit till utgången fick hon en morot eller liknande.
Aldrig att jag visade moroten eller att hon fick den mycket tidigare.

Vad händer om du lämnar honom i hagen? Efter några timmar själv utan andra hästar eller mat så kommer han nog lättare.

Lycka till

Jo, jag förstod vad du menade där, ville bara rätta dig lite :D

Nej, mutning ger bara ett "fejkat" beeende hos din häst. Den kommer inte för att du ber den, den kommer för att den vill ha godis. Ja, ungefär så kan man beskriva det, kort och gott iaf. Annars kan man stå och babbla om det en hel dag :crazy: :D

Händer det bara någon enstaka gång skulle jag INTE bekymra mig särskilt mycket om det.
OM man gör det, kommer man, troligtvis, automatiskt att tänka: "Nu går det inte att hämta hästen".
DÅ har man problem. :D

Att vänta ut hästen skulle aldrig funka på min.
Vi har stor hage,och alla går i flock. Vill hon inte gå in så vill hon inte.
Det enda som hjälper de dagarna är att muta med t.ex morot, eller ta in de andra hästarna.

"Vad händer om du lämnar honom i hagen? Efter några timmar själv utan andra hästar eller mat så kommer han nog lättare."

Han stannar kvar och letar mat under snön :D Han har alltid varit en sån som man kan lämna ut läääänge utan att han bryr sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 789
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka