Belastning av den unga hästen

Salasolen

Trådstartare
Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är bra och vad som är fel. Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd i ämnet, en tråd som inte är placerad i en viss genre. Ser gärna att alla häst människor oavsett inriktning bidrar!

Jag vet att det finns forskning som visar att hästar som utsätts för "lagom" (och vad är det?) belastning stärker sitt skelett, senor ligamnent.

Sen hittade jag en irländs artikel som inte alls stämde in. Ni kan ju läsa OM ni orkar.... Kortfattat säger den iaf att hästar INTE är färdigväxta förren de är ca 6år och de sista tillväxt zonerna som sluter sig är ryggkotorna...

TIMING AND RATE OF SKELETAL MATURATION IN HORSES

The Schedule of Growth-Plate Conversion to Bone

The process of converting the growth plates to bone goes from the bottom of the animal up. In other words, the lower down toward the hoofs you look, the earlier the growth plates will have fused; and the higher up toward the animal's back you look, the later. The growth plate at the top of the coffin bone (the most distal bone of the limb) is fused at birth. What that means is that the coffin bones get no taller after birth (they get much larger around, though, by another mechanism). That's the first one. In order after that:


Short pastern - top and bottom between birth and 6 months.

Long pastern - top and bottom between 6 months and one year.

Cannon bone - top and bottom between 8 months and 1.5 years

Small bones of the knee - top and bottom of each, between 1.5 and 2.5 years

Bottom of radius-ulna - between 2 and 2.5 years

Weight-bearing portion of glenoid notch at top of radius - between 2.5 and 3 years
Humerus - top and bottom, between 3 and 3.5 years

Scapula - glenoid or bottom (weight-bearing) portion – between 3.5 and 4 years

Hindlimb - lower portions same as forelimb

Hock - this joint is "late" for as low down as it is; growth plates on the tibial and fibular tarsals don't fuse until the animal is four (so the hocks are a known "weak point" - even the 18th-century literature warns against driving young horses in plow or other deep or sticky footing, or jumping them up into a heavy load, for danger of spraining their hocks).

Tibia - top and bottom, between 3 and 3.5 years

Femur - bottom, between 3 and 3.5 years; neck, between 2.5 and 3 years; major and 3rd trochanters, between 2.5 and 3 years

Pelvis - growth plates on the points of hip, peak of croup (tubera sacrale), and points of buttock (tuber ischii), between 3 and 4 years.

And what do you think is last? The vertebral column, of course. A normal horse has 32 vertebrae between the back of the skull and the root of the dock, and there are several growth plates on each one, the most important of which is the one capping the centrum. These do not fuse until the horse is at least 5 ½ years old (and this figure applies to a small-sized, scrubby, range-raised mare. The taller your horse and the longer its neck, the later the last fusions will occur. And for a male - is this a surprise? - you add six months. So, for example, a 17-hand Thoroughbred or Saddlebred or Warmblood gelding may not be fully mature until his 8th year - something that owners of such individuals have often told me that they "suspected)

Significance of the Closure Schedule for Injuries to Back and Neck vs. Limbs

The lateness of vertebral "closure" is most significant for two reasons. One: in no limb are there 32 growth plates! Two: the growth plates in the limbs are (more or less) oriented perpendicular to the stress of the load passing through them, while those of the vertebral chain are oriented parallel to weight placed upon the horse's back. Bottom line: you can sprain a horse's back (i.e. displace the vertebral physes - see Figs. 5 and 8) a lot more easily than you can displace those located in the limbs.

Here's another little fact: within the chain of vertebrae, the last to fully close" are those at the base of the animal's neck (that's why the long-necked individual may go past 6 years to achieve full maturity - it's the base of his neck that is still growing). So you have to be careful - very careful - not to yank the neck around on your young horse, or get him in any situation where he strains his neck (i.e., better learn how to get a horse broke to tie before you ever tie him up, so that there will be no likelihood of him ever pulling back hard.
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Intressant, mkt intressant. Nu funderar man ju över varför man rider in hästarna redan vid 3 års ålder... och förstår varför en del hästar "tar slut" efter unghästchampionaten...
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Uppenbarligen håller de flesta hästar i många många år trots att de rids in vid 2,5-3 års ålder.

Lagom och jämn belastning, (vad nu exakt det är), verkar ju vara det rätta.
 
Sv: Belastning av den unga hästen

spännande!

Jag funderar då på när unghästen härjar loss i hagen, och kastar både huvud rygg och ben lite hit och dit som en elvisp på rymmen. Hur påverkar det??

Ja, jag tror bestämt att i guerinieres bok skriver han att hästen är redo att tränas när den är 8 år. Det vill säga bygga hästen för högre arbete. Jag tror nog att inridninen sker tidigare...

Det är bara att sätta sig på pallen och vänta några år till då? :D
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Visst får artikeln en att fundera :D Personligen tror jag oxå på jämn belastning som man sakta ökar. SÅ länge man inte överbelastar borde de muskler man bygger upp tex i ryggen inte verka skyddande om något yttre "trauma" skulle hända hästen? Vet iofs inte hur det är med tillväxtzoner och sånt men rent allmänt skyddar muskler mycket bra.
Men jag förstår verkligen att det kan bli diskussioner i det här ämnet.
 
Sv: Belastning av den unga hästen

I en tråd på hästvård så undersöker jag lite om harhas... Ganska intressant nu när jag tittar på faktan här att hasen slutar växa sent! Faktsikt så sent som 4 år! :eek: Det måste väl även vara så att det kan skilja lite mellan individer, vem vet?
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Det ar intressant. I mina ogon rids manga hastar in alldeles for tidigt. Jag har lart mig att ga den langa vagen, min egen hast var sutten pa da han var 4 och grundriden da han var 8. De stora hastarna i stallet dar jag jobbade och de som tranade for min ridtranare fick vanta med uppsittningen tills hasten var runt 5 eller 6, beroende pa individ naturligtvis. Och med uppsittning menar jag just bara uppsittning med hasten atandes fran en hotapp som en hjalp for att fa den att sanka nacken. Anledningen ar just tillvaxtzonerna som du skriver om. Alla unghastar tranas grundligt i tomkorning for att bygga muskler i ryggen (for att inte tyngden av ryttaren hamnar ratt pa ryggraden) och lara sig tekniken att boja i bakknana samt bli nagorlunda stabila och liksidiga innan inridning.

Sa ser jag pa det:). Och ingen av de hastar jag sett under de 16 ar jag tranat for samma ridtranare har nagonsin haft problem med rygg, knan, leder, senor, hovar, you name it:laugh:. Jag tror absolut pa att ta det lugnt om man vill ha en hast som haller for ridning i 20+ ar.
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Intressant artikel, men visst är det svårt att veta var dom är rätt,
Jag tycker det verkar logiskt att hästen ska vara ordentligt musklad och utvuxen innan den klarar att bära en ryttare i den hängmatta som ju ryggraden är, om man tittar på skelettet.
Klarar och klarar förresten det handlar väl inte om det, men förutsättningarna blir bättre om man väntar.
Jag känner mig i alla fall ännu mer säker på att inte börja med insittning/ ridning innan Eladiya är tre, så som jag tänkt hela tiden.
 
Sv: Belastning av den unga hästen

Nej hästar är inte helt färdiga förrän vid 6-7 år, men det är ju därför det är så viktigt HUR man belastar och där kan man ju ha väldigt olika mening, det märks inte minst när folk här diskuterar och visar hur man tränar sina mycket unga hästar (3-4 år)


Man ska inte sitta på skelettet utan musklerna och då måste man ju bygga musklerna först, annars är det naturligtvis fara med tanke på tillväxtzonerna. därför ska så unga jobbas massor på ett ändmålsenligt sätt från marken. De ska inte ridas varv på varv på en ridvolt flera dagar i veckan, utan ridningen ska mycket vara skog och mark och stärka genom naturlig rörelse genom kroppen när man skrittar i skogen osv.

Där är det ju olika, en del rider mycket på volt, rider på små volter, osv, och ganska långa pass. Jag tycker att ett bra sätt att träna en 3 (o kanske även-4-åring) är att både tömköra och rida den/de dagar man är på ridbanan. Man tömkör först och rider sen kanske 15 -20 minuter totalt, eller ännu mindre, då man enbart rider stora vägar, i balans och lär hästen de grundläggande hjälperna, helt enkelt lägger en bra grund.

Med en begåvad unghäst är det väldigt lätt att glömma hur grön den är i kroppen, tyvärr:crazy: Man måste också tänka på belastning, kanske ska en mindre ryttare rida om ägaren själv är väldigt stor, till dess att hästen fått bygga muskler. Man måste nog vara lite självkritisk där vad gäller vikten, vilket tyvärr inte alla är:crazy: Visserligen är en ryttare i balans som väger mer bättre än en som väger mindre men inte är i balans, men det bästa är ju ändå kanske en mindre i balans:cool:

Att belasta en kropp så att den växer delvis under belastning innebär inte på något sätt att det måste innebära ridning varenda dag, är ju viktigt att påpeka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
305
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp