Bellini-blod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 404
Sv: Bellini-blod

Min Bellini och samtliga Bellinis jag har träffat tillräckligt mkt för att kunna uttala mig om har alla haft *mycket* energi =)

Har genom åren läst en massa annonser på Bellinisaluhästar och kommit fram till att den gemensamma nämnaren brukar vara att de 1)är arbetsvilliga, 2) är mkt trevliga och 3) har goda gångarter.

Storleken verkar variera - *medianstorleken* är väl rätt liten (runt 158-160 kan jag tänka mig), men sedan finns det ju även ett antal på 175 som drar upp medeltalet något. Ang färg så har jag sett brun, mörkbrun och fux.

Det ja tycker att du ska fråga dig är om du ska behålla eller sälja fölet. Skall du sälja det bör du välja en hingst som är i ropet nu, tex ngt efter Donnerhall om du skall behålla själv har ju blandningen Chapman/Bellini slagit väldigt bra ut... Eller så är det bara Elis som har avlat fram många sådana blandningar så det är därför det finns många...
Don Romantic har ju lämnat MYCKET fint som visats på föl i år, tror han lämnar mycket storlek också. Om det är första gången bör du ta ngt förvärvningssäkert, tex om du vill ha upp storleken...

Har haft en Belliniavkomma tidigare,fick dessvärre ta bort honom i somras,då hans leder inte höll.....8 år gammal,och helt slut.
Har hittat en hel del Belliniavkommor som är triangelmärkta,hajat till just av den anledningen att min inte höll.
Liten fuxvalack,mycket utstrålning,och mycket humör !!!
Väldigt smäcker för att vara halvblod,och ganska högrest,steg lite över det normala.
Fick svaret på kliniken att han var ett STORT,TUNGT OCH GAMMALT halvblod.Vägde inte ens 500 kg :)
Pigg,snudd på het att rida,och väldigt dominant.
Hade han varit sto,skulle jag naturligtvis tagit föl istället för att tagit bort honom,trots hans "heta" temprament.
Just för att han var så snygg att titta på :)
Vet ej om Belliniavkommorna är veka,eller inte,i leder alltså.
Bara någonting jag hajat till över. Kanske kan vara bra att ha i åtanke ,tänkte jag.

Hej, längesedan det skrevs i tråden. Det var kul att se bilden på ditt sto, den är så lik mitt Bellini-Ciceron-Amadeus 1,70. Hur stor är din?
Ska betäcka henne i år och har samma önskan om "kriterier".
Har funderingar på Donnerhall-, Florestan- eller Rubignon blod för temeramentet. Sedan vill jag inte ha en för hög, över 1,70. Men så hör jag så många av er säger att era ston är ganska låga. Kanske mitt sto har fått sin höjd på mammans sida (henne har jag inte sett). Vill också ha en förbättrad takt som i Chagall, Napoleon, Highlander etc. Vågar mig inte på Don Romantic för höjden annars klart intr. Bocelli. Figaro R men han är ju inne på sin första årgång. Channon, First Wish men de är också över 1,70. Rubignon vet de inte om han ska anv i avel i år. De Niro är svindyr väl? Typ 20tusen sa ngn. Florencio med? Suck, det är inte lätt. Finns inte många att rådfråga, hingstäg är ju "färgade".

jag har alltid varit svag för Bellini, och numera hans avkommor. det temperamentet passar mig alldelles ypperligt!

Lite kinkigt det där med storleken på avkommorna, men det finns ju så många stora,grova hingstar numera så det borde gå att få till hyfsade storlekar på avkommorna!

solita_cna´s Bellinisto är stort, ca 170, och hon vill snarare få fram ngt lite mindre.

Men det ska ju inte bli för litet heller om de generna skulle kunna slå igenom? Flera verkar ju som sagt ha små Belliniston :confused:

Bewelinn-hyresgästen ;)

Hej! Jag känner till två Bellini-avkommor. Den ena är en valack vid namn Bellton ( honom har jag fått följa som föl och även varit med att hantera lite som hingst ) och den andra är ett sto f 95 som faktiskt är till salu. Detta stoet är 163 cm.

Hej!

Jag har ägt en undebar bellini Valack(ue:Diamant) i 3 år. Köpte honom som 2åring såldes som 5åring. undebar individ. Lätt att rida in lätt i all hantering. bleb ca 173 i mkh.

Min syster har en e: Bellini-Chapman ett sto med väldigt bra samarbetsvilja. Tävlad Msv.

Träffat mkt Bellinihästar och gillar dem skarpt.:love:

Mvh
Donadoni.

Jag ägde också en Bellinivalack i drygt 3,5 år. Han var Bellini-Indus, mörkbrun med stjärn och ca 160 cm. Det är mkt i denna tråd som stämmer in på honom precis som på många av de andra Belliniavkommorna. Han var högrest, snygg och var otroligt arbetsvillig med hur mkt energi som helst. Gångarterna var över det normala men skritt och galopp var hans adelsmärken. Hoppförmågan var mkt god, han hoppade allt, en riktig tuffing var det men jag tror inte att kapaciteten skulle räckt för svår klass.

Det var en speciell häst med ett dominant sätt, dock personlig. Jag älskade denna häst som för övrigt syns på min avatar. Har funderat över om Bellini ger vasst eller hett temperament... Vad tycker ni?

Min var ganska vass faktiskt men om man byggt upp förtroendet med honom så gick det bra. Dock höll han inte riktigt i lederna han heller när vi kom upp i dressyrklasserna. Är det fler som fått ledinflammationer på Belliniavkommor?

Men ändå är jag svag för Belliniblod och skulle gärna köpa en ny, gärna i kombination med Donnerhallblod. Don Romantic-Bellini är en drömkombination för mig.

min Bellini har Utrillo som morfar, går 120 hopp och msv dressyr, inte helt hundra i kroppen alltid men kiropraktiker var 3 månad får henne att flyta som smör.. men en glad dam i sina bästa år 14 nu, har haft henne i 10 år.
Nova är bara 158 hög, och väldigt nätt i kroppen.
Men jag ÄLSKAR den hästen och kommer aldrig sälja ( samlar ju på mina hästar hehe)
Vi tävlar Hopp, dressyr, terräng och snart distans, en allsidig häst med glimten i ögat. Hon gör ALLT för mej:) men visst har vi haft våra turer när hon var liten, hon var väldigt rädd av sig som unghäst, blev skrämd av allt.. men nu.. haha
Jag red in i pappas bussgarage i går, och snacka med honom undertiden som bussen var igång.. rider mitt i stan på parader. Lill brossan och jag delar på en gräs äng, han kör kross och jag rider...:bump:

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 460
Senast: fridshem
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Mabuse
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 944
Senast: zoowie
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka