Benhinneinflammation - skor?

cc947675ce0ac0c98617f27425843c35_L.jpg

18cb4412b3fd96d4c2c15944894f7ea5_L.jpg

ba1b7eb9b8ad142948e3b9dce300b4c6_L.jpg
 
Tänkte tagit vanliga promenadskor först men en personal i butiken övertalade mig till löparskor för just stötdämpningen :) Var lite orolig att han bara var ute efter att sälja, men i efterhand har det visat sig hur värt det var att köpa just löparskor! Problemet är ju dock färgerna som du säger, jag ville ha ett par diskreta vardagsskor men kom hem med orangea :angel:

Haha, ja med dagens mode är det rätt kört att få helsvarta löparskor känns det som, tyvärr.
 
Menar du Gå och Löpkliniken? Nu var det längesen jag var där, men jag har varit nöjd med hjälpen jag fått + hört mycket gott om dem.
 
Jag har fått benhinneinflammation eller åtminstone behinneinflammationskänningar. Masserar/stretchar - check. Men jag tror att mina skor är en bidragande faktor. Jag började känna av det sedan jag gick mer i mina jobbkängor som är tokslitna. Jag går till vardags i tunna sneakers så det var väl kanske på G redan innan. Så jag behöver nya skor och vad jag har läst mig till är bra stötdämpning bra vid behinneinflammation.

Men vad ska jag satsa på? De som marknadsförs som walkingskor? Löparskor (som väl är mer dämpade, men kanske inte anpassade för att gå och stå i)? Vart ska jag köpa? Vad ska jag tänka på när jag provar ut dem?

Lägger helst inte mer än någon tusenlapp, är det att lägga sig för lågt?
Jag orkar inte läsa alla inläggen men tänkte i alla fall komma med tips. När jag hade benhinneinflammation gick jag till en sjukvårdsklinik och fick ibumetin ordinerat. När det sen inte hjälpte fick jag remiss till en person som gör ilägg direkt anpassat efter min fot. Jättebra! Du kan ta ut och lägga i dem i alla dina skor och det hjälper verkligen! Både fötterna och benen :up:
 
Jag köpte ett par löparskor för 400kr. De har gjort under för mina benhinnor! Så man behöver inte lägga en förmögenhet på skorna.
 
Jag har fått för mig att vi jobbar med samma sak..
Har faktiskt gått över till att jobba helt i walkingskor, det är hos oss iaf alldeles för mycket gående på hårt underlag för att fötterna ska överleva i ett par kängor.
Jag blev i skobutiken rekommenderad walking framför löpning, har för mig att det var delvis för att walkingskor ofta är gjorda för typ asfalt..? Easytone var grymma, men gjorde nog slut på ett par i månaden.
 
Prova ut skor efter hur du går och hur dina fötter ser ut. Det kan personal i butik göra riktigt bra nu för tiden.

Andra saker du ska tänka på:
Ta det lugnt, du har en inflammation. Vila och behandla medicinskt hjälper på traven, men risken att inflammationen kommer tillbaka är stor om du inte vidtar andra åtgärder.

Rör på tårna!
Spreta med tårna, sträck på tårna, gör tåhävningar, plocka upp saker med foten - tågympa är superbra för att stärka upp runtomkring och göra benhinnorna gladare.

Underlag - variera mera. Flera timmar på hårda golv är inte bra, det spelar nästan ingen roll vilka skor du har, hårda golv mördar benhinnor.

Använd alla tår i varje steg.
Få till ett bra rull där du känner att varje tå är med i steget och varje tå är med och skjuter ifrån. Alla tår är faktiskt lika viktiga ;)

Crazywalk
Jag fick övningar av min sjukgymnast där jag skulle gå på insidan och utsida av foten, och på häl och på tå, 10 meter på varje sätt. Låsta knän och raka ben stegen ska kännas mellan fot och höft.
 
Jag har fått för mig att vi jobbar med samma sak..
Har faktiskt gått över till att jobba helt i walkingskor, det är hos oss iaf alldeles för mycket gående på hårt underlag för att fötterna ska överleva i ett par kängor.
Jag blev i skobutiken rekommenderad walking framför löpning, har för mig att det var delvis för att walkingskor ofta är gjorda för typ asfalt..? Easytone var grymma, men gjorde nog slut på ett par i månaden.

Ja, jag har för mig det också. Jag börjar nytt jobb (samma branch) i veckan så då vet jag inte riktigt hur det ser ut med gående och stående. Men jag föredrar ju att stå framför att sitta i tex receptionsmiljö eller vid annat sittande arbete.

@Blueberry Wow! Gud vad många bra tips, jag ska definitivt försöka lägga om hur jag använder fötterna när jag går och göra övningar. De lät ju inte så jobbiga heller, bara man får in rutinen. Tack! :)
 
Och du jobbar i byxor så tror jag att kompressionsstrumpor kan var bra att investera i också. De bästa jag har är från gococo och stadiums SOC. :) Och massagen ska inte vara skön, jobba med tummarna och pressa "vid benkanten".

Har du ont mitt fram eller på sidan av benet?
 
Tipsar gärna om att anpassade inläggssulor kan vara en både praktisk och väldigt väl fungerande lösning i arbetsskor.
Efter att ha utvecklat en jäkligt störande plantar fasciit använder jag sedan 3-4 månader ett par dämpande och hålfotsstödjande syntetsulor från "52 bones" (finns ju ett par-tre andra tillverkare med liknande utbud) och symptomen är i stort sett borta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp