Benproblem, behöver hjälp!

T

TaylorSwift

Det är såhär att min häst har haft otur med sina ben de senaste veckorna och jag får ingen rätsida på det. Hade varit mycket tacksam om ni vill hjälpa mig tänka!

21/5
plötsligt halt i traven, har tagit det ganska lugnt dagarna innan.

23/5
Har vilat 2dagar fast gått i vanlig hage. Är bättre men vi åker till klinik och kollar för säkerhetens skull. Reagerar böjprov nedre delarna hf. vet gissar på vrickning. hältan var liten och eftersom hästen inte är försäkrad tyckte veterinären att hältan inte var värd att utreda utan vi får boxvila 1v med finadyne och sen igångsättning om hästen är ohalt.

1/6
Hästen är ohalt efter sin boxvila(sjukhage) och har även gått i en lite större hage och sprungit lite utan problem. Åker på bete för att ta det lugnt några veckor.

2/6
Hästen har sprungit rejält på betet och är halt igen, antar att han har dragit upp sin vrickning och han får gå ut i stor hage med back on track på dagarna eftersom han är lugnare när han får gå och äta än i sjukhage. på nätterna står han inne med arnika på frambenen. Tycker att bakbenen ser lite tjocka ut men antar att det är allt gräs.

4/6
Hästen är svullen och har puls i karleden h.bak. Avlastar benet såfort han får chansen. haltar inte i skritten.

6/6
Hovis ute och kollar igenom hoven, inga tecken på bölder eller liknande, reagerar inte med visitertång. Dock syns ett mörkare parti på hovväggen längst fram h.bak. Hovis gissar att hästen "fläskat till sig rejält" och antingen fått en blödning eller en hovbensfraktur.
Hon trodde på det förstnämnda och tyckte jag kunde avvakta en vecka.

Såhär ser min plan ut.
Hage på dagarna, belastar båda bak när han äter (hungriga typen av häst :angel:) stödbandage båda bak på natten för att minska risken för överbelastning v.bak, eller bör jag linda v.bak h.fram? arnika på frambenen och sen springa med honom till helgen igen med duktiga människor som kollar.
För mig känns det helt meningslöst att springa nu och endast konstatera att han är halt utan jag avvaktar hellre och gör det under ordentlig bevakning.

Tror ni att den senaste hältan kan ha varit bakbenet? tog så förgivet att det var den förra hältan som gått upp att jag inte kollade igenom honom jättenoga. Dock tyckte vi som kollade att han haltade h.fram fast tryckte upp nacken vid nedsättnig av v.fram - (paralellt h.bak?)

Nu vill jag ha massvis av åsikter, ifrågasättningar och framförallt tips!

Eftersom det garanterat kommer komma upp så vill jag säga att hästen ej är försäkrad pga att han var över 15år när vi köpte honom och ej gick att nyförsäkra (var vid den tidpunkten ej försäkrad) idag är han 19år.
 
Sv: Benproblem, behöver hjälp!

Min gamla häst(18 år) blev mystiskt halt för ett år sen. Halt v.b ganska rejält. Vilade ett tag i boxen, då blev hon riktigt bra bara på ett par dar. Fick gå ut lite i en sjukhage till och börja med. Efter ca en månad kom förklaringen-Fång! Då fick hon dom typiska fångringarna bägge fram.Och sen fångbehandling efter alla konstens regler. Vad jag ville ha sagt med detta är- fång är en LÖMSK sjukdom, med väääldigt mystiska symptom ibland!Hade inte en tanke på att det var fång hon kunde ha ! Hon var ju bakhalt!
 
Sv: Benproblem, behöver hjälp!

Tack för ditt svar! Vill få tips om alla möjliga förklaringar. Första hältan inträffade faktiskt i samband med invänjning på gräs...
 

Liknande trådar

Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 870
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 431
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 026
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp