Sv: Benrangel

Mack Lobell har två godkända avkommor som är avelshingstar, Dream Lover o Easy Lover, kollade nåt som liknade "mowa" och sen ägaren till den bodde i Arvika :D

Rätt kul för min inneboende bodde i ett familjehem som hade henne i stallet innan, världen är liten :D
 
Sv: Benrangel

martha skrev:
Hihi...nu har jag också listat ut vem det är...och hör o häpna...min "Inneboende" vet vem "Dagny" är......han har haft kontakt med henne irl och han säger att hon var inte så mager då iallafall.....
Oki vad kul!!! Hur länge sen var det då? Vet du ngt mer om henne? Men en häst ska väl ändå inte va så mager att bröstkorgsbenen står ut?
 
Sv: Benrangel

Nej , jag vet inget, men hon blev iallafall riden och var en trevlig häst, dåliga hovar har hon tydligen och det är väl hennes största problem vad jag fattade det som, detta var för ett par månader sen och då var hon inte mager enl honom iallafall....dom kallade henne för Dagny :D
 
Sv: Benrangel

martha skrev:
Nej , jag vet inget, men hon blev iallafall riden och var en trevlig häst, dåliga hovar har hon tydligen och det är väl hennes största problem vad jag fattade det som, detta var för ett par månader sen och då var hon inte mager enl honom iallafall....dom kallade henne för Dagny :D
Oki!! Jo hon verkar vara en trevlig häst.. Snäll o go är hon!! Fast jag tycker hennes hovar ser fina ut,hovslagaren kommer nästa vecka så vi får väl se vad hon säger!! Nee Gunilla berätta att Dagny stod på ett ställe nyligen där dom hade dåligt grovfoder o alla hästarna tunna ur på det stallet o dom flytta därifrån för 4 veckor sen!! Så det spelar juh in så klart!! Nu går hon i hagen o har fri tillgång till hösilage!! Hoppas hon lägger på sej snart så man kan börja rida henne snart!! Ska börja från marken först o främst.. Longering o sånt!! Tack för inf jag fick av dej!!!
 
Sv: Benrangel

Lycka till med henne iallafall, hon tar nog upp sig ganska snabbt om det bara har med "dåligt" foder att göra + en lång transport som inte gör saken bättre..har ju inte sett henne själv och min inneboende är väl inte värsta hästkarlen heller :D
 
Sv: Benrangel

Tackar så mkt!! Precis vad jag tror med!! Oki men hon var nog lite bättre i hull då kanske!!
 
Sv: Benrangel

martha skrev:
Mack Lobell har två godkända avkommor som är avelshingstar, Dream Lover o Easy Lover, kollade nåt som liknade "mowa" och sen ägaren till den bodde i Arvika :D

Du gick den långa vägen du jag gjorde en sökning på "* mow*"
 
Sv: Benrangel

Det var därför jag skrev i mitt allmäna inlägg....
vet inte vad trådskaparen har för erfarenhet av travare :bow:

Alla kan ju inte ha sysslat med travare innan...
 
Sv: Benrangel

Ida_79 skrev:
Hämtade min nya häst i Måndags på Mantorp,där jag möte upp hästen Mowa som hon kallas!! Hon har åkt ända från Arvika!! Men vilket benrangel som gick ur transporten!! Alla revben syns,insjunken Överallt.. Men massvis av muskler då hon gått i stenhårdt travträning!! Så nu blir de o Proppa hästen full med mat!! Vad tror ni om denna foderstat?

Hösilage fri tillgång
Hippo basic 1½ Kg
Kornkross 1 kg
Krafft olja 2 dl o dagen
B-vitamin 30 ml o dagen

Hur börja ni skola om era travare till ridhästar? Hon har en fin stam dessutom måste skryta lite.. Farfar heter Mack Lobell

Hur såg hon ut när ni tittade på henne ? Du köpte väl inte hästen "osedd" ?
 
Sv: Benrangel

Mitt varmblod var också mager när jag köpte honom och i full tävlingskondition. Jag började att tömköra honom redan nästa dag för att han skulle få utlopp för sin energi. Han fick ca 3 kg havre innan och jag drog ner till 1 kg. Dessutom lade jag succesivt på korn(+mineraler,betfor). Fri tillgång till hö är bra. Det tar tid att få upp dom i vikt med tanke på att ämnesomsättningen måste ställas om. Trots att han gick hela sommaren på bete (och fick kraftfoder) var han på gränsen till mager. Men sen på hösten började det märkas. Nu är han "normal" även om han är en lite tynnre modell. Detta funkade jättebra för mig. :)
 
Sv: Benrangel

lsz skrev:
Hur såg hon ut när ni tittade på henne ? Du köpte väl inte hästen "osedd" ?
Hejsan!! Iomed att hon bode såå långt bort så köpte jag henne utan o titta på henne!! Fick se bilder på henne men dom var tagna förra året.. Då var hon mkt fin i hull mm..
 
Sv: Benrangel

älgen skrev:
Det var därför jag skrev i mitt allmäna inlägg....
vet inte vad trådskaparen har för erfarenhet av travare :bow:

Alla kan ju inte ha sysslat med travare innan...
Jag har ägt o ridit travare sen ca 10 år tillbax!! Vet hur man skolar om dom men skulle vilja ha lite tips från andra!! Lite det så denna tråden oxå går ut på!!
 
Sv: Benrangel

Ja. nu vet jag att du har erfarenhet. Detta framgick dock inte i ditt första inlägg.
hur skulle jag kunna veta det?
Sedan finns det kanske sådana utan erfarenhet som läser tråden...Då måste man ju kunna skriva ett inlägg riktat till de som inte har erfarenhet av travare..

Struntar i det här nu.Det blev bara konstigt---
 
Sv: Benrangel

Ida_79 skrev:
Klart hon var mager innan hon gick på transporten!!

Det är inte alls självklart. Min häst åkte långt till mig förra året. Jag hade varit nere och provridit veckan innan, då var hon inte mager. Men när hon kom var hon ursmal, insjunken och hon såg hemsk ut!! Transporterna tar mer än vad man tror..
 
Sv: Benrangel

Bibi skrev:
Det är inte alls självklart. Min häst åkte långt till mig förra året. Jag hade varit nere och provridit veckan innan, då var hon inte mager. Men när hon kom var hon ursmal, insjunken och hon såg hemsk ut!! Transporterna tar mer än vad man tror..
I det här fallet så sa ägaren att hon var mager innan hon gick på transporten samma dag!! Under resan åt hon 5 kg hö o drack vatten 2 gånger på 4 timmar!!!
 
Sv: Benrangel

En del skriver hela tiden att det inte är självklart att min häst var mager innan dom lasta henne men i mitt fall som jag skrivit innan så är det så!!!
 
Sv: Benrangel

Knapplån!

Jag skulle vilja ha lite info från "travproffsen" hur man bäst tar hand om tränar ner en häst, både psykiskt och fysiskt, som kommer från banan i full tävligskondis. Funkar det verkligen bra att "bara släppa på bete" direkt? Travare i tävligskondis är ju liksom i en annan division än de flesta ridhästar!
 
Sv: Benrangel

det brukar funka bra att göra så....men travare är ju oftast mycket hanterade och omskötta på ett annat sätt än ridhästar...så hantering bör ju ingå för att den skall må bra...men ändå finner dom sig i nästan allt...jag har ju jobbat med travkonvalecenter i 10 år och då är det oftast total nerställning vid skador från tävlingskondition....det fixar majoriteten lätt..en o annan kanske har lite problem, men dom är så få dom hästarna......
 
Sv: Benrangel

De travare jag ridit, tränat och hanterat har fått hålla tävlingskondisen. :p För det är det jag vill åt i en häst, därför jag rider Travare.

De som jag dock hjälp till att "rida ner" till lägre kondis har sucesivt fått arbeta mindre och mindre, i samma takt som man minskat foderstaten.

Att bara "släppa hästen" ett par månader för att ta upp arbetet igen åt hösten kan sluta i en mindre katastrof. :crazy:
 
Sv: Benrangel

Hur menar du?
Jag har släppt travare på bete och låtit dem gå och skrota för att sedan sätta igång dem igen.Inga problem,förutom att de gått ner i kondition givetvis
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: mackan
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: kroklista
·
Foder & Strö Då hästen börjar falla ur på sin foderstat så sitter jag nu o räknar på den o får inte riktigt till de... Någon som kan ge tips på vad...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: milly
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 069
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp