Sv: Benrangel

Har träffat hästar som blivit monster i hanteringen efter ett sådant utsläpp. Då de inte fått utlopp och fått röra sig i den mån de är vana och vill röra på sig.

Men alla hästar är ju olika - individer reagerar olika :)
Det är iaf den erfarenhet jag har.
 
Sv: Benrangel

älgen skrev:
knapprån..
Ni får också tänka på att vad vissa ridhästmänniskor skulle kalla en mager häst är i en travägares ögon en vältränad häst.

Ett halvblod är tex en helt annan typ av häst och då kan en travare te sig mager i jämförelse... :D

Bara en liten tankeställare. Vet inte vad trådskaparen har för erfarenheter av travhästar..

Haha, ja "bukiga" hästar är ju inte så poppis inom travet :D en häst som gått på fri tillgång på ensilage är alltså oftast ingen hit.. Blir så tungt i magen då :angel: Tror att vilken travmänniska som helst skulle kalla min lilla kille tjock men jag kallar honom välmående. Och lite mindre tränad än vad han fått hö till kanske :angel:
 
Sv: Benrangel

älgen skrev:
Hur menar du?
Jag har släppt travare på bete och låtit dem gå och skrota för att sedan sätta igång dem igen.Inga problem,förutom att de gått ner i kondition givetvis

Problemet med det är mest att hästarna blir stela om de är i full kondis och sen får stå några månader :crazy: Är inge bra ur skadesynpunkt eftersom stela muskler lätt blir spända, och spända muskler är inte bra :p ursäkta min flummiga förklaring, men "min" Equiterapueft är iaf stenhård med att hästar som inte är riktigt halta inte ska vila utan att ha fått rejäl nedtrappning av arbetet. Ska de vila ska man köra gående eller longera/promenera några gånger i veckan iaf.
Så visst funkar det men skaderisen finns alltid där.. Plus att det är svårt att avgöra vilken kondition hästen är i efter vilan så det är lätt att det blir överansträngningar.
 
Sv: Benrangel

Det har jag oxå tänkt på om det verkligen är bra att bara låta henne stå när hon är i tävlingskondition o kommer direkt från banan!! Är det inte bättre o rida o hålla igång? Har tänkt o börja skritta iallafall i skogen o träna svängar o gå över stock o sten! Vad hade ni gjort?
 
Sv: Benrangel

Har du möjlighet att köra?

Ut och skritta ger inte utlopp för den energi hon har då hon är i tävlingskondis, kanske hon är van att gå uppemot en mil varannan dag och då i joggtempo? Longera utan krav på form så hon får utlopp för lite energin eller nåt annat

Var hon riden tidigare? låt hon då få gå några intervaller under sadeln
 
Sv: Benrangel

nilema skrev:
Har du möjlighet att köra?

Ut och skritta ger inte utlopp för den energi hon har då hon är i tävlingskondis, kanske hon är van att gå uppemot en mil varannan dag och då i joggtempo? Longera utan krav på form så hon får utlopp för lite energin eller nåt annat

Var hon riden tidigare? låt hon då få gå några intervaller under sadeln
Nej jag har inte möjlighet att köra!! Japp hon är riden tidigare.. Oki tack för hjälpen!!
 
Sv: Benrangel

Men detta är ju inte specifikt för travare. Det gäller ju alla raser.
Oavsett vilken häst man släpper på bete och de inte får jobba, så kan det slå tilt i huvudet på dem. Har man ordentliga hagar brukar de dock motionera sig själva kanska bra.
 
Sv: Benrangel

Ida_79 skrev:
Det har jag oxå tänkt på om det verkligen är bra att bara låta henne stå när hon är i tävlingskondition o kommer direkt från banan!! Är det inte bättre o rida o hålla igång? Har tänkt o börja skritta iallafall i skogen o träna svängar o gå över stock o sten! Vad hade ni gjort?

Låter väl som en utmärkt idé :idea: ......vad ska du ha hästen till ???........Om den är frisk och du tänkt använda den som ridhäst och den redan är riden är det väl bara att sätta igång.

Du lär märka hur hästen tar omställningen.....varför ta ut några problem i förskott.....ta det som det kommer och lycka till med din häst :banana:
 
Sv: Benrangel

Jag ska ha hennne som allroundhäst. Lutar lite mer mot dressyr hållet!! Nee precis varför ta ut problem i förskott!! Ska rida igång henne imorgon så får vi se hur piggelin hon är... Tackar tackar
 
Sv: Benrangel

Men om hon är så tunn som du säger så är det väll bäst att vänta med att rida?

Tömkör hellre isåfall! Hon har ju inte en enda ridmuskel än och är hon tunn på köpet så kan du räkna med muskelspänningar och ömhet endå!
 
Sv: Benrangel

En anledning till att förslagen med att rida, då helst några intervaller, är för att hästen kommit precis från banan och är i tävlingskondition. och att bara skritta ger inte utlopp för all den energi dom har om dom är vana, att kanske varannan dag, gå ett motionsjobb på en mil eller mer i ganska raskt tempo.

Bättre då, när möjligheten finns, att rida så dom får röra på sig en del av det dom är van, än att bara ställa av dom. och trappa ner motionen fram till betet och efter betet börja om med hennes nya karriär
 
Sv: Benrangel

Tididgare i tråden skrev en tjej här som kände till min häst lite!! Hon skrev då att min häst möjligtviss hade dåliga hovar o de skulle varit ett stort problem!! Hade hovslagaren här i fredags o han sa att hon hade jätte fina hovar inga problem eller ngt.. Puhhh vad skönt
 
Sv: Benrangel

det var jag som skrev detta...hon kanske har haft en dålig hovis förut bara....kul och tur att det inte var nåt problem.....:D
 
Sv: Benrangel

Ahh just de!! Japp det kan juh stäma.. Ganska så roligt med ägaren,hästen skulle vara nu skodd när hon kom,hon skulle fixa de 2 dagar innan. Hon ringde dagen innan o sa att det var gjort. Enligt min uppfattning har hon inte blivit skodd sen säkert 9-10 veckor sedan.. Hennes skor va så nötta att hon gick på tåspetsarna plus att bakskorna var 2 stl för stora...
 
Sv: Benrangel

Näpp, jag ger upp :smirk:
Jag provade men inte tusan kunde jag hitta vad hästen heter :crazy:

Jag ville ju veta om det är ett syskon eller en kusin :crazy:
 
Sv: Benrangel

syskon e dom inte, dom har samma pappa men thats it. och går du på det så har din 263 syskon :)

din har ju inga syskon för andra avkomman mamman har e ju efter en annan hingst..... men det vet du ju redan

Inom travet e ju mammastammen det intressanta oftast
 
Senast ändrad:
Sv: Benrangel

Vad du är petig :angel:
Då får jag väl klona Harry, så får jag ett "helsyskon"
 
Sv: Benrangel

Jag tycker det låter som jättförlite kraftfoder! Min nya magra häst som jag äntligen fått upp i någorlunda hull får 6 kg kraftfoder+lusern som UNDERHÅLLSDOS!

Jag gjorde så här:
Köpte hästen under betestiden. Ingen "träning" i början utan han fick vänja sej vid mej och sitt nya hem. Lite motion för att vi skulle känna på varandra och för han inte skulle gå ner i kondition för mycket.
Jag började också introducera kraftfoder lite i början och öka gradvis. Han fick som mest 8 kg kraftfoder+lusern, detta för att komma upp i hull (och muskler). Havre, korn, lusern, soya, mineraler, salt var det jag använde. Sedan har jag minskat.

Hade jag varit dej så hade jag:
...fortstatt med den kraftfoderstaten han hade på andra stället. Så hade jag ändrat den succesivt efter mina och hästens nya behov.
Fri tillgång på hösilage låter jättebra och är en självklarhet, tycker jag. Det kommer göra mycket för henne tror jag. Men hon måste ju ha mycket kraftfoder för att komma upp i hull, sedan kan det tas bort/minskas ner när hon är mer lagom i hull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Benrangel

Eftersom det är 6 månader sedan hon fick hem hästen, så har hon säkert hittat rätt foderstat och hästen har säkerligen lagt på hullet nu..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: mackan
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: kroklista
·
Foder & Strö Då hästen börjar falla ur på sin foderstat så sitter jag nu o räknar på den o får inte riktigt till de... Någon som kan ge tips på vad...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: milly
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 069
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp