Benskydd/damasker till överdrivet känslig häst

Bukefalos 30 år!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har en porslinshäst med hud som en nyfödd människobebis som jag egentligen skulle behöva rulla in i bubbelplast.
Jag gillar generellt inte tanken på benskydd men kommer sällan hem utan nya sår (rider i mycket terräng ofta långt och länge) och inser att han måste skyddas.
Jag har provat flera märken och olika typer av terrängskydd och damasker men han får alltid skav någonstans. Jag är även begränsad av att de måste vara välventilerade då jag nojar över senorna.
Skavet har varje gång suttit i kanten av ett skydd, där det blir lite tjockare och nu söker jag därför efter tips och förslag på så heltäckande och söm/kantlösa skydd som möjligt. Helst utan fluff då vi ofta tar oss genom en fors eller ut i en sjö och jag inte vet om det blir så bra.

Har en porslinshäst med hud som en nyfödd människobebis som jag egentligen skulle behöva rulla in i bubbelplast.
Jag gillar generellt inte tanken på benskydd men kommer sällan hem utan nya sår (rider i mycket terräng ofta långt och länge) och inser att han måste skyddas.
Jag har provat flera märken och olika typer av terrängskydd och damasker men han får alltid skav någonstans. Jag är även begränsad av att de måste vara välventilerade då jag nojar över senorna.
Skavet har varje gång suttit i kanten av ett skydd, där det blir lite tjockare och nu söker jag därför efter tips och förslag på så heltäckande och söm/kantlösa skydd som möjligt. Helst utan fluff då vi ofta tar oss genom en fors eller ut i en sjö och jag inte vet om det blir så bra.
Jag har dessa, är dom svalaste av alla jag testat och ganska hållbara ändå. Har L fram och XL bak.
https://sebos.se/products/equilibrium-allsports-boot-nya?variant=39466747494534

Tack för tipset! Har testat dessa eller iaf några som ser exakt likadana ut och det blev såklart skav:crazy:.
Var blev det skav? För som mina ser ut har jag svårt att se att dom skulle kunna ge skav, jag sätter mina ganska löst för dom är så lätta så åker ingenstans ändå.🤔
Om hästen är så skavkänslig så skulle jag kika på näringstillförseln. Har du räknat på mikromineralerna? För ofta när hästar är så skavkänsliga så brukar det vara brist på zink och koppar.🤗

Var blev det skav? För som mina ser ut har jag svårt att se att dom skulle kunna ge skav, jag sätter mina ganska löst för dom är så lätta så åker ingenstans ändå.🤔
Om hästen är så skavkänslig så skulle jag kika på näringstillförseln. Har du räknat på mikromineralerna? För ofta när hästar är så skavkänsliga så brukar det vara brist på zink och koppar.🤗
Det blir skav i kanterna på skydden, på olika punkter beroende på skydd.
Tack för tipset om mikromineralerna, kände inte till kopplingen där. Dock är ingen av de andra hästarna som får liknande giva så här men det måste ju kunna skilja sig i förmåga till upptag och individuellt behov också.

Jag tycker de jag haft av Woofwear varit väldigt trevliga I utformning och material men de är nog svåra att få tag i/känna på irl först gissar jag.

När jag hade en sån häst var teddydamasker det enda som fungerade för att hon inte skulle få skav. Kanske inte optimalt alla gånger men det var det enda som fungerade för oss.
Finns ju skydd med löstagbara fårskinnspaddar i. Det kanske kan vara något? Fårull är ju ändå ganska värme reglerande.

Kan sådan här skydd vara ett alternativ? https://www.hogstaridsport.com/leverantorer/professionals-choice/2xcool-sports-medicine-boot
Jag använder dem och tvättar i maskin ganska ofta så de håller sig fräscha. Bra kvalitet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka