Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

Sv: Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

Intressant artikel i Tidningen Ridsport om skydd. Bl a uttalade sig veterinär om vådan av att ständigt använda skydd.

Själv använder jag bara skydd om det finns en uppenbar risk att hästen slår sig. Jag hoppar inte särskilt högt, max 1.10-1.20 och de hästar jag sitter på då håller reda på benen - inga skydd. Vid dressyr rider jag inte så pressande rörelser att hästen inte håller reda på benen (och om den inte gör det vill jag gärna att den blir medveten och rättar sig själv) - inga skydd.

Ute i skogen - gärna skydd vid högre tempo och språng. Träning på terränghinder - alltid skydd (aldrig lindor).

Säger som Conny, hade varit intressant att läsa!

Lite mindre OT, jag använder väldigt sällan benskydd. Ventilerade terräng skydd vid terrängträning och tävling, samma skydd fram vid galoppjobb. Vid hoppning, ordentligare pass ej markarbete, blir det ett par senskydd fram, som åker av så fort vi tagit sista språnget. Jag tror att risken för skador ökar av överhettningen som skydd ofta innebär.

Tror jag inte, brukar bara finnas i papperstidningen (det är där jag läser).

Senaste nummret? Var sugen på att köpa det för en annan artikel så man kanske skulle slå till i så fall ;)

Måste ju tipsa alla som har en Ipad om att ladda ner appen readly. För ett månadsabonemang som kostar typ 100 kr kommer man åt att läsa säkert 100 olika tidning varav ca 6 st är hästtidningar. Läser numera alla hästmagasinet, equipage, hästfokus där! Kanonbilligt! Måste kolla om ridsport fanns också. Man kan även ladda ner gamla nummer.:D

kl

Lilla hästen går nästan alltid utan skydd, har dressyrskydd eller lindor runt om när han ska vara lite fin, han stryker sig bak men inte mer än att pälsen nöts så ser inget behov av skydd. Senskydd vid hoppning.

Stora hästen rids utan skydd nu på sommaren när han är lugn, vintertid ser det ut såhär på benen:
img_1622_51d15f75e087c35bae97b17b.jpg

Annars ser det ut såhär.

delvis *KL*
Kan bara svara utifrån min nuvarande häst och han behöver inte skydd men vid hoppningen så känns det onödigt riskabelt iom att de kan komma fel och då få en bom på senan osv. Vid uteritter rider jag väldigt offroad och känner att skydden mest är till för att skydda mot spetsiga grenar och sly.

Ja men det är lite det jag funderar över! Om nu hästarna behöver alla dessa skydd, så är ju något också fel... De ska väl kunna gå på sina fyra ben utan att sparka sig själva?
Om aveln går åt det hållet att rörelser/hoppteknik ska inkräkta på hästens förmåga att kunna röra sig utan att sparka sig själv...

Min ena häst är fransysk fram och kohasig bak. Har dessutom problem med patellaupphakning, är unghäst och har allmän dålig koll på benen. :DMen jag undviker skydd i största mån ändå. Senskydd fram är det enda jag brukar ha, och dom är rejält repiga, så det är nog klokt!

KL

jag bara undrar om kanske inte skyddanvändandet har gått till överdrift...

Har tänkt samma sak. Min äldre häst är fransysk på ena benet fram - som hon biljarderar på, utåttåad på andra frambenet. Hastrång bak och skruvar - och hon går ändå nästan alltid utan skydd.

En period använde jag boots när vi började jobba med traven (islandshäst, femgångare). Hon var obalanserad och viftade hejvilt med benen så skorna flög åt alla håll.

Vid transport har jag boots om hästen är broddad. Sen borde jag ha senskydd när vi jobbar med pass, typ standard att ha det, men har blivit av typ en gång. Hittills har hon dock inte slagit på sig. Och just ja, enstaka tillfällen hade hon viktboots fram när vi började jobba med traven för att hjälpa henne lite.

Lillhäst har kanske haft boots nån gång i början, viktboots ett par gånger bara för att kolla av att hon inte tyckte det var märkligt. Annars oskyddad.

På båda har jag reflexbenskydd på vintern eftersom de både håller och sitter bättre än andra benreflexer (tycker jag :) ).

Bra artikel!
Tycker skyddanvädningen är minst sagt överdriven.

Kan ni inte dra lite kortfattat vad de har konstaterat i artikeln?

Jag har den hemma men bla att en häst som alltid har skydd blir mer oförsiktig.

Vid dressyr har jag oftast inga skydd, men lindor om jag hinner, och "självklart";) lindor när jag rider för tränare.

Uteritt = Inga skydd, vet jag att vi ska gå i väldigt ojämn terräng (alltså "tramp-risk"O_o) så har jag catago senskydd fram o bak eller (vid dressyr i ojämn terräng) h**ks asbilliga(248 kr för 4st) damasker, man får tyvärr vad man betalar för:meh: .

Hoppning = catago senskydd fram i bak.

Ang. Catagoskydden, jag tycker att de är bra passform, kvalité och design på de så, några + i kanten får de väl;):)

På andra hästen är det bara eskadron senskydd fram och bak i alla lägen, de har vi haft i x antal år och de e som nya fortfarande( nästan i allafall;))

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka