Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

Sv: Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

Är Catago nåt jättebra eftersom så många har dem?

Jag använder bara senskydd (Eskadron)fram vid hoppning och löshoppning. Aldrig nånsin vid dressyr eller vid uteritter.

Mina hästar har bra benställning och varken stryker eller trampar sig.

Senskydd fram vid hoppning. Hade strykkappor fram vid all ridning i vintras eftersom hästen var skodd och broddad då och har lite dålig koll på benen ibland.

I mina ögon är Catago/Jacson/Eskadron (alla samma modell av skydd alltså) mest klumpiga, fula och har så konstig form i butik att jag inte ens vill prova dem :-P

Jag ville ha dressyrskydd, Catago var billiga på Gekås och har fått bra recensioner från många håll.

Jag använder dessa skydd till mitt sto

Vid hemmaridning har jag senskydd från HorseGuard och bak strykkappor från Lami-cell.

Dressyr så har jag Eskadron Damask Pikosoft runt om.

Hoppning så används Lami-cell Elite PRO fram och baksydd.

Terrängen så har jag Dalmar terrängskydd runt om ink Dalmar boots.

Jag tycker dom är helt värdelösa. Passformen är vedervärdig, trots att de är provade på flera olika hästar med olika ben.

1. När ni rider dressyr, liksom bara vanligt på ridplanen?
Alltid strykkappor eller padd och bandage då hästen är extremt klumpig.
2. I skogen?
Vanliga strykkappor
3. Hoppning?
Senskydd fram och kotskydd bak.

Är Catago nåt jättebra eftersom så många har dem?

Nej, jag är mycket missnöjd med mina. De har dålig passform och skaver, ruggar pälsen bak om man gör något annat än att skritta, så de används mycket begränsat. Min häst har dock väldigt bra bakbensmekanik, så detta problem får vi även med lindor + vissa typer av paddar då friktionen blir så stor i rörelse. (Ja, jag lindar bra och denna slutsats är dragen tillsammans med kunniga personer) Fram sitter dock bra och används ofta när jag är för lat för att linda runt om ;)

Trots den oerhört begränsad användning av bakskydden har det skrapats upp ett hål på insidan, trots att han knappt stryker sig.

Så, nej, de rekommenderas inte av mig iallafall. Gillar dock idén med att de är hårda vid senorna.

1. Dressyr: Protector's ludd-damasker (jag har 2 par i varje färg :D)
75271_560681190625445_1428349317_n.jpg

2. Skogen: Senskydd + kotskydd, på vintern även boots fram p.g.a brodd. Tar jag en lite lugnare tur enbart på skogsvägar brukar jag rida utan skydd, eller bara med skydd bak, då antingen kotskydd eller ludd-damasker.

3. Hoppning: Senskydd + kotskydd (här mina gröna, dock tillsammans med dressyrsadeln då jag inte hade köpt hoppsadeln när detta kort togs ;)). På vintern även boots fram.
305310_569377426422488_1613118291_n.jpg

Lindor eller inget.

2. I skogen?
Cartago dressyr skydd och boots runt om.

3. Hoppning?
Senskydd och boots vid brodd.

Oavsett aktivitet så har hästen senskydd (BT pro :p) fram. Trams egentligen, hon går ju utan i hagen och klarar sig utmärkt, men där gör hon ju inte så många knop heller. Får skylla på att det är en gammal vana.
På vintern när hon har snösulor och broddar använder jag neoprenboots också.
Pållen har bra koll på benen men är framskodd. De perioder hon gått barfota har jag inte använt skydd alls.
Jag är just nu sugen på ett par tunna lätta dressyrskydd, är inget fan av lindor då de blir skitiga så fort och har inte tillgång till grovtvättmaskin. Lättskött ska det vara. :D

Håller med, klumpigaste och fulaste skydden ever, kan inte förstå hur folk tycker att de är bra. :crazy:

Jag håller på att försöka förstå det här med benskydd för olika tillfällen, men skulle vilja veta mer. Såå... vilka benskydd använder NI till era hästar ( märke, modell och varför)

2. I skogen?
3. Hoppning?

Tack i förhand!
Återkommer ännu om olika bettanvändningar.....

På samtliga hästar i samtliga tre fall: Inga.

Undantaget då det är sörjigt och dåligt underlag och då de rids broddade. Exempelvis jobb på lerig gräsbana eller terrängbana. Ibland även under transportskydden beroende på situation.

Sen "miljötränar" vi ibland och har skydd vid nån hopp- eller dressyrträning då och då trots bra underlag (t.ex. ridhus/ridbana). Allt från "the whole shebang" till bara ett par senskydd fram.

Vi har ett par Equi-Gard X-country,
en uppsättning N.E.W. (föregångaren till 'Lite' tror jag),
vanliga klassiska Eskadron-senskydd,
några reklam-sensydd jag fått från försäkringsbolaget (har jag för mig) som är oväntat bra! LÄTTA och med helt ok skydd jämfört med mycket annat skräp man kan betala pengar för att få. Bra "nybörjarskydd" :),
en uppsättning strykkappor för alla ben av nån enklare variant, säkert Eskadron,
ett par framterrängskydd i neoprene modell så gamla att de inte har några skenor utan bara liten gummiförstärkning,
en uppsättning ungefär lika antika terrängskydd bestående av två delar - en stötabsorberande del med senskydd och sen ett läderhölje som man spänner runt med en massa spännen och till sist
ett gäng gummiboots av olika storlekar, färger och typer.

Till sist och till sist. Vi har säkert fler, men jag kom inte på några fler så här framför datorn. De används ju som sagt inte så ofta... ;)

Min ena behöver inga skydd ever. Han har "ett kort ben i varje hörn"(breeeed liten sak) och ingen gång. Han slår inte på sig.
Nu är han dessutom 30 år och hoppas inte.
Han får lindor ibland då jag vill vara fin. Men det är just bara för det estetiska.

Min andra har varit oskodd tills nyligen. Och ej hoppats annat än ngt skutt löshopp lite lågt. Därför har han inte behövt skydd.
Nu är han skodd fram och slår inte på sig där. Men han ska skos bak nästa skoning. Iom att han aldrig varit skodd bak så kommer jag nog safe:a med skydd på senan på frambenen tills jag vet hur han rör sig med bakdojor. Jag har just nu bara lindor i skåpen.
Men det kommer köpas senskydd. Vilka vet jag inte än.
Han har dock fått ganska bra koll på sin kropp numer.

På elevers hästar har jag skydd enligt behov alt om någon absolut vill ha trots att behov ej finns. Jag lindar gärna till träning. Men annars har jag för ont om tid och slänger på skydd.

:)
det var en lång förklaring. När använder du dina N.E.W skydd främst? (eller då när du använde dem i tiderna)

På samtliga hästar i samtliga tre fall: Inga.

Undantaget då det är sörjigt och dåligt underlag och då de rids broddade. Exempelvis jobb på lerig gräsbana eller terrängbana. Ibland även under transportskydden beroende på situation.

Sen "miljötränar" vi ibland och har skydd vid nån hopp- eller dressyrträning då och då trots bra underlag (t.ex. ridhus/ridbana). Allt från "the whole shebang" till bara ett par senskydd fram.

Vi har ett par Equi-Gard X-country,
en uppsättning N.E.W. (föregångaren till 'Lite' tror jag),
vanliga klassiska Eskadron-senskydd,
några reklam-sensydd jag fått från försäkringsbolaget (har jag för mig) som är oväntat bra! LÄTTA och med helt ok skydd jämfört med mycket annat skräp man kan betala pengar för att få. Bra "nybörjarskydd" :),
en uppsättning strykkappor för alla ben av nån enklare variant, säkert Eskadron,
ett par framterrängskydd i neoprene modell så gamla att de inte har några skenor utan bara liten gummiförstärkning,
en uppsättning ungefär lika antika terrängskydd bestående av två delar - en stötabsorberande del med senskydd och sen ett läderhölje som man spänner runt med en massa spännen och till sist
ett gäng gummiboots av olika storlekar, färger och typer.

Till sist och till sist. Vi har säkert fler, men jag kom inte på några fler så här framför datorn. De används ju som sagt inte så ofta... ;)

:)
det var en lång förklaring. När använder du dina N.E.W skydd främst? (eller då när du använde dem i tiderna)

Förklaringen var kort, skyddslistan var typ "lång" ;)

N.E.W. skydden har använts i terrängen på fälttävlingar och på några enstaka terrängträningar.

1. I dressyren använder jag benlindor runt om och boots fram. Ska jag bara ta ett lite lugnare pass på banan så har jag bara boots fram och inga lindor/skydd

2. I skogen beror det lite på vad vi ska göra, är det en lugn tur så har jag bara boots fram, men ska vi ta en längre tur, intervaller eller hoppa stockar så har jag vanliga senskydd fram och korta kotskydd bak och boots fram

3: I hoppningen så har jag alltid senskydd fram och korta kotskydd bak och boots fram.

Jag använder alltid boots fram för att förhindra balltramp ifall hon skulle stutsa iväg, samt att hon inte alltid har så bra koll på benen så hon trampar lätt av sig skorna.

kl,

jag har catago sport och eskadron skydd till hoppning och uteritt, senskydd fram och strykkappa bak.
älskar mina catago sport! de sitter perfekt på min halvblods polla, sitter dock mindre bra på foderhästen(också halvblod och samma typ som min) som har snäppet mindre avstånd mellan knä och kota = de blir lite lite för långa till henne. men till min så är de som gjutna, kommer inte in ngn skit och de har aldrig ruggat pälsen. mina eskadron är ytte pytte lite tunnare tycker jag och har inte helt lika bra passform som mina catago sport, men de sitter ändå väldigt bra och är nog i bättre kvalitet än mina catago :p.

dressyr har vi lindor + mias teddy padd.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka