Benskydd/Lindor

Glamoroza ox

Trådstartare
Till alla som använder skydd el. lindor av olika slag...
Använder ni det för att hästen behöver det eller för att ni tycker att det ser snyggt ut?

Själv använder jag benskydd & boots på vinter när jag har broddat, inte annars..
Och självklart när det är transportdax;)

Sv: Benskydd/Lindor

för att hästen behöver det, sen att jag köper snygga skydd är en annan sak.

jag använder nästan alltid skydd när jag rider, självklart för att hästarna behöver det, använder precis som Bison snygga skydd också och inte enbart för att det är snyggt ;)

Har alltid lindor eller skydd runt om samt boots fram. Har det för att han behöver det, även skydd + boots i hagen trots att jag föredragit om han hade kunnat vara "bar-bent" ute.:smirk:
Min häst är en jäkel på att skada sig och kan komma in med blödande ben o ballar var varannan dag om han inte har skydd.:cry: Efter x antal svullna o variga sår som inte ville läka är vi dömda till livstids ben-skyddande...

Att jag sen är "stenhård" på mig själv med att matcha ben o schabrak/ ridbyxor är en helt annan sida av storyn......:p

[/QOUTE-Glamoroza ox]
Själv använder jag benskydd & boots på vinter när jag har broddat, inte annars..
Och självklart när det är transportdax;)[/QUOTE]

Eller ja, jag använder ovanstående utrustning på hästen!

Jag självskulle behöva vara utrustad som Robocop från att jag stiger upp ur sängen tills jag går & lägger mig igen, året runt:angel:

Senast ändrad:

Megs skrev:
Att jag sen är "stenhård" på mig själv med att matcha ben o schabrak/ ridbyxor är en helt annan sida av storyn......:p

Tja, kanske skulle vara snyggt med ett benskydd/linda i varje färg:idea: :angel: ,
helst i röda nyanser på en fux:eek:

Jag BEHÖVER nog inte använda skydd egentligen men använder det för säkerhets skull... Dock kan jag naturligtvis dra ut en runda i skogen utan, tom för att gallppera och så... Beror på. Tränar alltid med skydd och helt ärligt så är det mkt för att det är snyggt.

Jag använder det inte. Isåfall kanske boots på vintern när man har broddar.

Benskydd använder jag om det behövs eller vid hoppning.
Lindor använder jag oftast för att det är snyggt förutom när jag rider på stubbåkrar osv. Då har jag det för skyddets skull.

Jag använder lätta skyddsboots när jag rider för han kan vara lite klumpig med benen och jag villo inte att han sak trampa sig. Sen använder jag även senskydd vid hoppning och passläggning för säkerhets skull.

jag har alltid benskydd runt om (eller lindor) och boots fram på unghästen då hon har väldigt lätt för balltramp.

Jag använder senskydd runt om vid all ridning och oftast om jag rider dressyr på bana/ridhus så lindar jag. Inte för att jag tror att det ger ett bättre skydd vid dressyr utan för att jag vill ha skydd som ser "dressyrigare" ut! Lite fåfäng får man va! :smirk:

Benskydd har jag för att hästen inte ska råka sparka endera sig själv eller slå i något när man t.ex. rider ut eller hoppar.

Lindar gör jag när jag tränar dressyr för att ge lite stöd åt min äldre häst. Nu på sommaren när hon går ute dygnet runt lindar jag henne med BoT paddar vid en hel del arbete för att hon vintertid lindas med det nattetid vilket ju inte går nu då.
Det är i läkande och förebyggande syfte.

Unghästen lindas typ aldrig, mest för träning på att ha lindor.

Går hästen med brodd är jag jätteparanoid. Boots på alla fyra, senskydd fram och höga strykkappor bak. Hela hästen försvinner i skydd :o
I övrig tid har han senskydd fram och lindor bak när vi hoppar. I dressyren har han strykkappor bak, eller lindor runtom. Har vi bara ett basicpass så brukar han gå naken.
Hästen har lösa benbitar i vänster bak, och han blir bättre med lindor. Anledningen till att jag lindar fram är att det är snyggare när det är lindat på alla fyra. Han går dessutom med boots fram alltid, oavsätt vad vi gör.

Edit: Hästen kan slå/stryka sig bak, men gör det sällan fram. Senskydden används mest som just senskydd, som lite ifall-ifallskydd.

Min häst varken hoppas eller slår/stryker sig, men behöver stödskydd för senor och kota bak. Och nu även fram efter denna skada. Suck.
Köper ju naturligtvis för funktionaliteten men man tar ju de man anser är snyggast om det finns flera modeller i ens prisklass.

Boots har jag fram vintertid för broddarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Elo
·
Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
690
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 103
Senast: Görel
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 458
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10