Benskydd till hagen

jerseyko

Trådstartare
Min häst är den häst som har en aning problem att hålla koll på alla 4 ben i hagen.

Sommartid ok, men nu är det broddar på. En månad har gått och hon har skurit upp ett 4 cm långt jack i ballen och har 2 mindre sår på frambenen.
Med tanke på att hon skar upp sig i hagen i somras så orkar jag inte med en sån skada till.

Men vad kan man klä på henne?

Kikade runt lite och hittade dem här:
610450_02.jpg

Ser ut att ge ett jämt stöd över hela benet, skyddar karleden mot broddtramp och ser ut att sitta så tätt att det inte kommer in snö.
Kombinerat med kotring/boots så är även ballarna skyddade.

Tyvärr måste hon gå med dem typ dygnet runt, då det inte tas på/av något på benen vid in/utsläpp.

Sv: Benskydd till hagen

Rek inte någon form av skydd dygnet runt nu när det är snö och minus.

Skydden du visar är ju en kopia av Professionals Choice. Jag har PC som hagskydd, fungerar utmärkt. MEN, skulle aldrig lämna dem på inne. Dels fastnar det snö och is i över och underkant, och i djup snö kan det komma in snö längst upp och längst ner innanför skyddet. Som smälter och ger blött våtvarmt omslag inne.

Dessutom vill gärna spån osv leta sig in innanför skydd/lindor.

Och tyvärr är de skydden ganska täta och varma (originalet är lite svalare men varmt nog), och det rekommenderas INTE att ha dem på dygnet om ens i minusgrader.

Så, är det verkligen enda sättet att ha dygnet om - låt henne hellre gå utan skydd, men ha boots.

Nä jag vill ju inte ha skydd på alls men vad ska man göra?

Jag gillar modellen på skydden, finns ju flera olika som gjort dessa. Just för de går ner i karleden.
Hon är nämligen expert på att trampa sig ovanför bootsen!
I karleden har hon en gång dragit tåbrodden från kotan och ner, hudflik stor som en handflata fick sys fast.

Nu står hon med 2 tramsår på ena bak, trampsår insidan av kotan ena fram och ett sår på insidan av skenbenet på andra frambenet. Alla på ställen ovanför där bootsen skyddar.

Jag får vara på min vet. För har man vet.intyg så tar de på av/skydd ;)

Jo, förstår absolut du vill ha skydd. Finns ju en anledning jag har det i hagen med =) Men inte dygnet om, då skulle även jag hellre välja utan - det tag det tog att få ihop en annan lösning.

Ni har väl kollektivt, eller har du flyttat från U? Är det verkligen omöjligt att mot lite ersättning få de som släpper ut att ta på skydd? (Inne kanske du kan ta av dem själv, på kvällen?)´

Hoppas det inte är PE som du ska ha intyget av btw, han har tagit långledigt han.. :crazy:

Förstår precis ditt problem, har också en olycksfågel MEN det finns inga skydd man kan ha på 23 timmar om dygnet utan att det blir problem av någon sort tyvärr.
Hur mycket man än behöver dom.

Generellt dock så tycker jag Globus skydden som är kopia av Eskadrons allroudn skydd är bra, dom sitter på hela dagen och är lätta att ta på/ av snabbt (lätt knäppning som ändå sitter bra nog)
Dom olikt dom som du funderade på torkar ganska snabbt ocskå, det får man ju tänka på för annars så blir det lätt skav om dom inte hinner torka tills nästa dag.
Dom har ju också som en hård plastdel runt om så skyddar bra, dock inte vid karlederna så det är ju en kompromiss isånnafall.

Eller, om du vill ha heltäckande så tycker jag Equi-Chaps är bra! Har dom själv och dom är inte tjocka men täcker supermycket och sitter på bra :)
Man kan faktiskt också ha senskydd över dom om man vill ha supermycket skydd på alla håll haha, det fick jag göra en period.

Det är ju svårt med hagskydd tyvärr...man kan aldrig få exakt vad man vill utan kompromiss tycker jag :/

Lycka till

Linda...?
Min häst har gummiboots+lindor "hela tiden" eller hur man ska säga. Paddar av teddy eller filt och så fleecelindor uppe på det. Han blir väldigt sällan blöt in under, kanske om han sprungit extremt mycket ute, och de sitter alltid bra. Har inte fått några små reaktioner nånstans på benen när han är lindad, däremot så slog han på sig ordentligt så fort han var utan och jag vägrar riskera något.
Bootsen ser man oxå att han verkligen har nytta av, vi är på vårt andra helset men han har haft sönder alla de tidigare 6 stycken men vi har använt dom så länge det har varit möjligt.

Fast om det är andra som ska klä på hästen på morgonen hade jag inte valt lindor, det är alldeles för många som inte vet hur man lindar hästben :crazy:

TS
Hööks har sådana skydd som du visar med fasta boots på, kanske kunde vara något? Då kan hon ju inte trampa sig mellan skydd och boots :) Ingår (ingick?) i deras westernsortiment. Dock ska ju inte heller de sitta på dygnet runt.

Min tant har den modellen, fast från hööks, på sig ute under dagtid när det är lite knöggligt i hagen för att få lite stöd, på morgonen när dom ska sättas på så sträcker hon fram benet som att "ooh, sätt på dom!". Hon gillar dom och det fungerar bra :)

Finns det ingen möjlighet att någon annan snäll hästägare kan gå in till din och bara dra av skydden lite fort? Isåfall är det ju en bra lösning :)

Finns inga skydd som är lämpliga att ha på dygnet runt! Kommer göra mer skada än nytta... Att ha lindor dygnet runt är knappast ideelt det heller.

Betala någon för att ta på skydd eller åk ut och gör det själv.

Ang Proffesional Choice så står det på förpackningen till mina att dom får användas MAX 4 timmar i taget och det står att dom endast är för ridning "these are NOT standing boots!". Så dom skulle jag absout inte välja som hagskydd, så sant hagvistelsen inte är under 4 timmar då. Det är den förhoppningsvis inte. :)

jag förstod det som om hästen skulle ha det på sig hela tiden? då hade JAG inte valt BENSKYDD.

Tyvärr måste hon gå med dem typ dygnet runt, då det inte tas på/av något på benen vid in/utsläpp.

Fast det funkar ju inte alltid så om man står inackoderad att bara för att man betalar för det så kan man få en tjänst, det beror på de som jobbar. Antingen säger de fine, sätter ett pris/månad eller så säger de nej tyvärr, även om vi tar betalt kommer det ta för lång tid/häst varje morgon + eftermiddag för att det ska löna sig.
Tyvärr, kan bara gissa att det kanske är så i TS fall.
Och alla har inte möjlighet att åka ut innan utsläpp + precis till insläpp för att ta på/av skydd.

Ang Proffesional Choice så står det på förpackningen till mina att dom får användas MAX 4 timmar i taget och det står att dom endast är för ridning "these are NOT standing boots!". Så dom skulle jag absout inte välja som hagskydd, så sant hagvistelsen inte är under 4 timmar då. Det är den förhoppningsvis inte. :)

Ingen fara ha dem varken i hagen eller längre tid vintertid (sommartid blir det för varmt).

Men dygnet runt ska varken de eller andra skydd vara på.

Betala någon för att ta på skydd eller åk ut och gör det själv.

Ingår inte i kontraktet, det är enbart om man har vet-intyg som man tar av/på skydd eller snabbandage.
Inga täckesbyten, ett täcke på eller av.

Jag lindar min häst efter ansträngd träning under natten och det är 3 hästägare till som lindar eller använder bot. Så vi tar ju av på varandras hästar på morgonen.

Ska det bytas täcke, lindas av osv får man åka upp innan de som har utsläpp så hästen är klar när de kommer och fodrar och släpper ut. Det för vissa har bråttom till jobb/skola.

Jag har enbart pass på helgerna eftersom jag är ensam hemma med småbarn på mornarna.

Hästarna går ute 7-18 nu på vintern, längre sen när de blir ljusare och varmare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 179
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 313
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Liten
·
Utrustning Vår häst kom i somras från Tyskland, och där har han skotts bara på framhovarna. Nu har vi skott honom på alla 4 eftersom bakhovarna...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka