Benskydd vid ridning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 985
Jag har alltid senskydd på vid all form av arbete, dvs såfort jag påverkar hur hästen ska gå.

Orsak: min första ponny snubblade i skritt på slät skogsväg, sparkade sig själv kraftigt på senan; konvalecent i 1,5 år. Då var det med en stor portion tur och korrekt behandling från början som öht gjorde att hon blev återställd. Denna ponny hade aldrig tidigare snubblat, aldrig slagit i, och aldrig varit skadad på något sätt. Olyckor händer så lätt...

I övrigt använder jag boots när hästen är broddad, och stykkappor bak om jag ska göra något som innebär att jag kan sätta hästen ur balans mer än vanligt, tex vid hoppning eller (för oss) "svårare" dressyr.

Givetvis används rejäla fältävlansskydd på terrängbanan.

jag rider med senskydd fram på min ponny, eftersom att det ger hästen stöd när man rider på böjda spår.

Har läst igenom tråden och ser att många har inställningen att man inte ska ha om man inte behöver.

Det kan kanske ligga något i det, men å andra sidan - hur ska man veta att just i dag kommer min häst att bli rädd och trampa fel eller snubbla och skada sig så idag behöver vi benskydd?
Själv använder jag benskydd som en "försäkring", på samma sätt som jag använder hjälm.
Det är ju inget som inverkar på ridningen och det tar ingen tid att sätta på.. och att en häst "föredrar" eller "inte fördrar" benskydd, tja jag tror inte att de bryr sig speciellt mycket faktiskt. Hur ser man det förresten?

Både min häst & jag har faktiskt väldigt bra balans - dessutom hoppar vi aldrig omhoppningsbanor, aldrig någonsin faktiskt. I stort sett hoppar vi inte alls eftersom min ortoped förbjudit mig såna övningar. Och visst, det är billigt att ha skydd om olyckan skulle vara framme, men jag anser fortfarande att det han själv utsätter sig för i hagen ÄR etter värre än när jag rider honom.
Vill du veta nåt ännu värre? Han är inte ens försäkrad... ;)

Å andra sidan igen, man kan inte skydda sin häst från allt den kan skada sig på så jag tycker att det är löjligt att ha benskydd på en häst som inte behöver det bara för att "han kan ju trampa på en gren i skogen den 100 001:a gången vi är ute". Hönsmammeri i högsta grad! Och inte enbart menat till dig.

DEssutom, fast det är mer en känsla jag har, så känns det som att benen blir "bortskämda" om de jämt får stöd och då inte blir lika starka och tåliga som utan.

Kan återigen ta exemplet med irländska jakt- och flertalet galopphästar som i princip aldrig rids med skydd och tr avas och galopperas på asfalt. Jakterna innebär extrem terräng i off-pist och starkare ben har jag aldrig skådat.

Senskydd kan jag använda när jag hoppar el. dylikt då hästen då har lättare för sig att göra sig illa.

Men jag anser att om en häst måste använda benskydd konstant för att inte skada sig, bör man kanske kolla upp varför hästen gör det? Om det sedan inte finns någon rimlig förklaring till det hela efter en undersökning finns det inte så mycket val. Det är lite olika det där.

Jag ser absolut inte något behov av att ha skydd vid ridning. Att det skulle ge "stöd" är för mig ganska absurt. Som skydd mot strykningar kan det vara en tillfällig lösning, men roten till problemet bör utredas - felaktig verkning, ridning eller liknande. Jag har aldrig skydd då jag rider ut ens i svår terräng. Jag ser risken att det ska komma in skräp mellan skydd och ben som större än att hästen skulle skada sig på något i skogen.

Tillägg: jag hoppar aldrig, så jag har ingen aning om behovet där. Kan tänka mig att det kan behövas som skydd mot islag.

Skydd på. Som stöd vid träning, och för att olyckan rätt ofta är framme.
Och ang skydd i hagen; är man väldigt rädd om sin häst är det iaf bättre att ta på ett par skydd än att låta bli att släppa ut den. Billig försäkring.

Jag har skydd vid all ridning. Så länge VI ryttare påverkar hästen på ett eller annat vis som inte hör till hästens natur så är risken stor eller större att den kan skada sig genom strykning eller islag. I hagen störs den inte av någons balans eller styrning utan fixar detta själv.
Jag har senskydd och strykkappor vid all ridning. Lindor när jag rider dressyr.

Jag har benskydd(damasker fram och låga strykkappor bak) på hästen när jag rider ut eller hoppar. Vid dressyrarbete lindar jag benen eller har vita dressyrskydd. Man ska vara rädd om hästens ben..

Har en liten fundering bara.

Tycker ni att det är lika viktigt att ha skydd vid ridning på en skodd häst som på en oskodd?

/ Zofia.

Skillnad om man har brodd eller inte. Då är ju risken för trampsår större. Men om hästen inte trampar sig i vanliga fall lär den inte göra det med brodd heller. Men jag menar är man ute och rider en terrängbana är det rätt extrema förhållanden så då kan jag tycka det är befogat med benskydd.

När jag fick hem min unghäst så skrapade hon sig bak vid ridning.
Jag hade i gamla läran snappat upp att den unga hästen kan korrigera sig själv.

Jag lät således henne gå utan skydd både fram och bak och hon strök någon månad men därefter korrigerade hon sig.

Nu har hon bara senskydd och bakskydd vid hoppning. Ute går det så pass lugnt till ännu att hon inte har några skydd.

Vill du veta nåt ännu värre? Han är inte ens försäkrad...

Jag vill absolut inte gnälla eller vara någon typ av besserwisser, men att inte ha sin häst försäkrad är för mig ren och skär idioti. Jag förstår det bara inte... :confused:

Jag har faktiskt själv funderat på att inte ha hästarna försäkrade. Låter kanske jätteknäppt, men om man räknar på vad försäkringarna kostar till alla hästarna, vad de täcker, vad jag har på sparkontot, och hur mycket en häst normalt kostar i veterinärvård så är det inte så knäppt längre. Tycker i alla fall jag. Det är väl bara det att man kanske oroar sig för att alla skulle behöva buköppnas samma år, för det hade blivit kämpigt utan försäkring.

När det gäller benskyddens vara eller icke vara får man väl tänka över för- och nackdelar med dessa själv. Jag har inte ens själv en enhetlig syn på skydd, eftersom jag oftast har damasker på mitt ena sto vid träning (dressyr), men aldrig vid hoppning. De andra har jag inte skydd på, men det har hänt att jag har lindat dem vid lite tuffare pass.

Varför har jag då inte skydd på alla, och alltid? För jag anser inte att de behövs. När det gäller den äldra dressyrdamen har jag ju damaskerna på eftersom hon kan slarva ibland och slå sig själv rätt rejält på bakbenen om man tränar mycket sidvärtesrörelser. De andra har aldrig någonsin slagit i sig själva - åtminstone inte vad jag har märkt. Sedan tycker jag att man kan ju inte gardera sig mot allt. Finns ingenting som inte säger att en pinne skulle kunna fastna mellan ben och skydd och orsaka skada.

Om jag ska vara ärlig tror jag att många hästar är i störst behov av skydd i hagen, för där kan det ju gå rätt så vilt till. Men själv skulle jag inte kunna tänka mig att sätta skydd på hästen när den ska gå ut.

;) Krocket

Jag fattar inte hur ni vågar. :crazy:
Men tänk nu om du verkligen behöver buköpnna någon häst, har du då råd att finasiera det, helt sådär på egen hand. När jag buköppnade min (-99) kostade det ca 30.000 pix men nu ligger det på runt det dubbla (i alla fall vad jag har fått reda på). Sedan kommer ju all eftervård också....
Och tänk om det faktiskt blir så illa att du måste öppna mer än en under samma år. Sånt kan man ju aldrig veta, eller hur. Jag skulle i alla fall inte våga ha fler hästar än vad jag hade råd att betala försäkringar till. Händer det något just när man inte har så mycket pengar (allting händer när man är pank) så är det ju hästen som får lida för det. :(

Blev nog ganska luddigt, det där, men jag blir bara så frustrerad.... :smirk:

Jag har det beroende på vad jag gör med hästen. Rider jag bara ut i skogen på en tur själv, har jag det aldrig.

Rider jag med andra har jag det alltid, just p.g.a. att han är så aggressiv som hingst och kan få för sig att bralla något så infernaliskt att det är säkrast att ha skydd.

När jag ska träna på bana, har jag alltid.

När jag ska rida i skogen och träna markarbete eller hoppa terräng, har jag alltid.

har skydd på min runt om,vi rider mkt i skog o mark,
det blir ju grenar,rötter,stubbar,sten osv osv
jag använder skydd för att skona hans ben från sånt :)

lindar vid tex longering som stöd
(longerar dock väldigt sällan)

mvh/Arabizar

min pålla är väl inte helt 100% på var hon har sina fötter på ojämn mark, dels pga att hon bara ser på ett öga.
rider med senskydd lr lindor + boots fram, höga strykkappor lr lindor + boots bak. går i hagen med senskydd + boots fram.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka