Sv: Benskydd

Förmodligen aldrig för matchande benlindor och krafs är deras stora grej. Både mammor och ungar. Och att ponnyn håller på att svettas ihjäl eller få en sena här eller där vänjer man sig vid..

Ja men du vet när ponnyn svettas ihjäl så lägger man på ett täcke till eftersom den absolut inte får bli nerkyld. ;)
 
Sv: Benskydd

haha. Och så köper man ett extra skarpt bett så det ser om som om man rida också:) (nej, inga fördomar här inte - och fullblodet går på tvådelat tränsbett..)
Vi använder bara benskydd vid hoppning. Ingen av hästarna har något problem utan och vi slipper en massa sandiga skydd. Det finns nog tillräckligt med rengöring ändå så här års.
 
Sv: Benskydd

*KL*

De skydd som används i hindersporten, var finns de att köpa? På bilderna i den här tråden att döma ser det ut som heltäckande fälttävlansskydd...? Men de brukar ju vara ganska tunga. Finns det lättare att använda på hinderhästar?
 
Sv: Benskydd

*KL*

De skydd som används i hindersporten, var finns de att köpa? På bilderna i den här tråden att döma ser det ut som heltäckande fälttävlansskydd...? Men de brukar ju vara ganska tunga. Finns det lättare att använda på hinderhästar?

Japp, det finns speciella National Hunt -benskydd att köpa. Gibson saddlers säljer bl.a. Dalmar Racing Boots som är gjorda i kolfiber. Se även: länk.
 
Sv: Benskydd

Är dessa "förstärkta" på något sätt?
Fälttävlandsskydden brukar ju ha en extra sken eller liknande för att skydda mot slag.
 
Sv: Benskydd

De har hårda skenor av kolfiber/kevlar inlagda i skyddet så de bör fungera rätt bra. Men det finns förstås andra märken också.
 
Sv: Benskydd

Utan att ha läst allas inägg ;) så svarar jag endå, jag har under många år med galopphästar alldrig använt skydd på benen, endast vetrap ibland. och av någon anledning så tycks skador och strykningar vara mindre inom galoppen (på mina hästar vad jag sett) än inom vanlig ridning då man gärna sätter på skydd på benen. Min tanke går genast till att vanliga strykkappor är tjocka (på insidan) och därmed så är det lättare för hästen att stryka sig eller i detta fall skyddet som då oftast blir lite repigt.

I träning tycker jag ett vanlig polo bandage är bra det både värmer o ger stöd, det använder jag till mina ridhästar också. Travhästar brukar ofta ha höga skydd bak vid jobb och detta brukar resultera i skav som orsakats av sanden som då kommer i mellan. Känns inte heller något vidare svårläkt och smärtor till följd.
 
Sv: Benskydd

Den enda gången jag använder bandage i lopp är just när hästarna får sår på kotspetsarna av geggiga banor. Dom såren är väldigt svårläkta och gör jätteont.:eek:

Min häst har ärr på kotspetsarna, och hade redan när jag köpte honom, troligen pga det. Men skulle någon kunna förklara för mig (som inte är så insatt i galoppen) hur/varför de får sår av geggiga banor?
 
Sv: Benskydd

Om du tittar på bilder av galopperande hästar kan du se, att de går väldigt djupt ner med kotan på viktbenet. Ju djupare/geggigare banan är, desto mera kommar kotan i kontakt med underlaget. De kan dock också få det på fastare underlag.
 
Sv: Benskydd

Ha, ha. Känner igen mig. Är både hopp-ponnymamma och ponnyjockeymamma. Man skulle kunna tro att hopponnyerna är gjorda av glas när man lyssnar på tjejerna.... Och de bara tittat misstroget på en när man säger att sådana saker som täcken ö h t inte existerade på "stenåldern" (dvs 70-talet).

Inom ponnygaloppen har de inga skydd alls, undrar om det ens är tillåtet?

När hästarna är broddade så tycker jag nog att de ska ha skydd i transporten. Och vissa hästar kan behöva andra skydd f f a när de hoppar, våra hopplattor är jätterepiga. Jag har också sett en ponny rasa sedan den slagit i ett framben i en bom. Blev tillfälligt förlamad och kunde inte stödja på benet på en stund. Som tur var gick det bra för ryttaren, men det hade kunnat sluta olyckligt. Vet inte om benskydd hade hjälpt? En av våra hästar har alltid mjuka boots fram eftersom hon brukar trampa sig på ballarna.

Men generellt sett så tror jag att det är en viss "överkonsumtion" av skydd och allt möjligt annat som ponnytjejerna "måste" ha nu för tiden.
 
Sv: Benskydd

Vet de som har ALLT i rosa. I vår familj är det gult eller grönt som gäller. Ponnyjockeyerna är dock inte förskonade från prylhysterin, färgglada, svindyra plastträns skall det vara! (Sorry, blev visst lite sidospår här)
 
Sv: Benskydd

Äh, det är väl inget sidspår? Själv har jag faktiskt grått och rosa, men det hade - ja, vem var det? Nalle, var är du?? Jag hade för mig att det var Mme Volterra men hon hade vitt och rött, Googlade precis. Det var en stor ägare i Frankrike i alla fall.;)
 
Sv: Benskydd

Vet du någon som har neongult? Yngsta dotternvill ha det och säger att hon inte sett det på ngn annan (måste beställas från Australien...)
 
Sv: Benskydd

Det ska vara mycket färg:)
Fast det måste matchas!
Rosa är ju vackert, men inte få lilla fuxen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: Solvira
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 593
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp