Benskydds vara eller icke vara.

Om ens häst stryker sig så borde man nog ta en titt på hovar och benställning och fundera på ifall hästen har bra balans i ben och hovar när den rör sig. Ser hovarna ut som de borde eller finns det förbättringspotential där? Ridmässigt tänker jag att man måste se till att rida hästen i sådan balans att den inte stryker sig, det borde ju vara målet? Jobba med stärkande träning och få hästen att bli mer stabil och ha bättre balans.

Vet du att det inte görs då? Alltså, de ägare som använder skydd för att hästen t.ex. stryker sig, de kan ju mycket väl jobba med att stärka hästen, ändra skoning osv, men tills vidare använda skydd. Sånt tar ju tid att få ordning på.
 
Nej, det vet jag förstås inte, men jag tror inte att många tänker så, utan många faller för "snygghetsfaktorn" med benlindor och dito på. :) Jag ser sällan frågor om vad någon ska göra för att få sin häst att stryka sig mindre. T ex tips på träning eller något som indikerar andra tankegångar kring benställning och hovar. Däremot är det ofta matchningsfrågor. :)

Personligen tror jag inte att strykningar är så utbrett, många väljer att sätta på lindor och fluff just för att det ska vara snyggt, utan att reflektera över det negativa med all denna värme kring hästens ben. Få hästar har nog verkligen behov av benskydd, liksom det var på ridskolan.
 
Hör också till kategorin ”så lite extra som möjligt” när det kommer till utrustning på hästen. Min fjording fick ha enkla neoprenboots baktill i vintras när han var skodd. Han är lite trång baktill och med vinterbroddade skor blev det några fula broddtramp i kronränderna innan jag skaffade boots. Det behövs, har blivit en del tramphål i bootsen men hellre det än fula sår. Nu under sommaren när han är oskodd behövs de inte.
 
Jag har enbart skydd vid hoppning, och jag hoppar extremt sällan annat än buskar och stockar vi stöter på i skogen och då har vi inte skydd. Tänker att kan hästarna gå utan skydd fritt i flock i hagen så kan de gå den timmen eller två man rider utan skydd. Såvida man inte hoppar fälttävlan eller kör maraton typ :p
 
Nej, det vet jag förstås inte, men jag tror inte att många tänker så, utan många faller för "snygghetsfaktorn" med benlindor och dito på. :) Jag ser sällan frågor om vad någon ska göra för att få sin häst att stryka sig mindre. T ex tips på träning eller något som indikerar andra tankegångar kring benställning och hovar. Däremot är det ofta matchningsfrågor. :)

Personligen tror jag inte att strykningar är så utbrett, många väljer att sätta på lindor och fluff just för att det ska vara snyggt, utan att reflektera över det negativa med all denna värme kring hästens ben. Få hästar har nog verkligen behov av benskydd, liksom det var på ridskolan.

Absolut har skydd blivit en estetik och snygghetsfaktor som du är inne på, det är ett faktum sen ett decennie.

Paddar och lindor upp över halva knäet har blivit definitiv trend och även föremål för stor debatt då det påverkar rörelsen för hästarna.

Ett kort tag var det poppis med ”kombinationslindor” där första halvan var fleece och resten elastisk, där säljargumentet var att då behövs ingen tryckavlastande padd. Senare år är det mest rena fleecelindor som används och ofta då utan paddar.

Även lindning allmänt innebär viss skaderisk ang tryck på känsliga delar av benen vid ev ”fel” lindning, som inte har med värme att göra.
 
Har funderat. Det finns ju diskussioner om huruvida benskydd lika gärna kan hjälpa som stjälpa. Att det blir för varmt helt enkelt.
Nu med temperaturer runt 30 grader, så har jag funderat. Jag har en "helt vanlig häst" Halvblod, femårigt sto. Hon går på bana/ridhus ett par dagar i veckan, rider ut två, tömkörs en. Sannolikheten att hon skulle få en skada är tämligen varken större eller mindre än för någon annan.
Om vi ponerar att vanligaste skadan är hälta t ex kotledsinflammation eller ännu värre senskada. På vilket sätt skulle egentligen ett benskydd hjälpa mig att undvika typiska skador? Hon har ett ben i var hörn, hon stryker sig inte. Jag är inte ute och fräser så mycket i terrängen utan mer galopp på grusväg emellanåt.

Behöver den vanliga ridhästen verkligen skydd? Mer skada än nytta? Vilken typ av skydd tycker du skulle kunna hjälpa i förebyggande syfte mot just vanliga hältproblem? Eller är benskyddet en billig försäkring?

Hältproblem finns det inga skydd som skyddar mot.
Och jag är helt med på det att många drar på skydd tidigt på hästar som sen inte lär sig koordinera sig och skydda sig själva.
Jag har sällan skydd om jag rider ut på mina egna tex. De har inte varit såna som stryker sig eller slår på sig under ridning rakt fram så att säga. Och på unghästar vill jag gärna att de lär sig var de har sin kropp.

Men när man sen börjar utbilda mer och ev rider tvära sidvärts och vill få hästen att ha luft och längd i gången kan jag ha benskydd eller lindor för att de ska våga ta ut stegen även i de tvära sidvärtsen då man tvärar dem så pass att de stryker sig ibland.

Nu hoppar jag väl inte direkt ofta och inte något avancerad då det görs. Men då brukar jag ha skydd fram iaf.

Har aldrig haft en häst som tagit skada av benskydd eller lindor vare sig egen eller träningshäst under alla år.
 
Jag har enbart skydd vid hoppning, och jag hoppar extremt sällan annat än buskar och stockar vi stöter på i skogen och då har vi inte skydd. Tänker att kan hästarna gå utan skydd fritt i flock i hagen så kan de gå den timmen eller två man rider utan skydd. Såvida man inte hoppar fälttävlan eller kör maraton typ :p
Tycker det är intressant, min toppen har hos mig gått ute i hage +20h/dygn sedan 2015 utan någon skada men är mer eller mindre expert på att slå upp fula sår eller förstöra beskydd vid ridning (kråkhopp eller liknande), föra året tog hon priset när hon slog upp ett sår mellan boots och damask som behövde sys:cautious:.
 
Känns som att det mest är en estetisk grej... Speciellt lindor, de är ju helt meningslösa egentligen, lite tyg på benen kan inte "stabilisera" dem eller vad de nu påstås göra. Skydd skyddar mot yttre faktorer - skrykningar, slag - inte mot inre, så som ledinflammationer eller hältor. Dessutom blir det ju varmt, och då känns det extra viktigt att ha så lite på som möjligt. Jag menar, du är ju inte ute och joggar med en jacka på på sommaren för att du inte vill få rispor av grenar på armarna... Hästen jag rider har aldrig skydd, och hon har aldrig skadat benen under de 1,5 åren som jag ridit henne, och då har vi ändå trampat runt i snår, halkat på stenhällar och gått omkull (köttsår på bog, men benen oskadda. Hennes ben.), klättrat upp och ner i terräng och travat över bommar. Hon har inte helt koll på sina fötter men ändå har hon aldrig direkt trampat sig. Sen är hon ju visserligen ett kallblod som tål det mesta, men hon är ju också en häst precis som alla andra. Det enda vi har på nu är boots på bakfötterna vid uteritt eftersom hon inte har skor bak och blir öm om hovarna på hårt underlag.

Så. Använd skydd om du verkligen behöver det, om hästen har så dålig koll på fötterna att den faktiskt slår sig, eller om den riskerar att få slag av bommar eller liknande, men om det är så att hästen slår i sina egna ben kan man ju fundera på varför den gör det....
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider dressyr på min häst. I dagsläget så varierar jag benskydd mellan typ dressyrdamasker med ludd på insidan och vanliga...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Vårt lilla gotlandsruss har troligen trampat snett i hagen och har nu en misstänkt senskada på höger bak. Veterinär kom i fredags och...
Svar
5
· Visningar
763
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 121
Senast: WildHorse
·
Övr. Grenar En sak som jag har tänkt på är användningen (eller avsaknaden) av benskydd inom galoppen. Kollar man på ridsporten så har ju varenda...
2
Svar
39
· Visningar
5 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp