L

Lindi

Min travare gick inte helt bra i senaste snabbjobbet. Han var alltså inte halt, men han fick det inte att stämma och bjöd inte riktigt fram som jag ville. Annars brukar hans aktion flyta mycket bra, men nu flöt det bara inte.
Det var ingenting jag märkte när jag red honom dit och hem (både skritt och trav) utan det märktes bara i snabba tempon.
Efteråt lindade jag runt om med liniment under. Hur skulle ni göra i fortsatt vård av hans ben? Han kollades upp av equiterapeut i början av augusti, och musklerna och kotorna var mycket bra, alltså är det antagligen inte där felet sitter.
Tänkte fortsätta att underhålla konditionen med lugna joggingturer i skogen, om det inte märks något då. Hur hade ni då gjort efter en sådan motionstur? Kylt med vatten i 20 min.? eller ska jag bara linimenta (radital) och linda utanpå och så får han stå med det över natten? Eller kan man köra båda två? (i så fall måste jag linimenta direkt efter att han blivit kyld, då jag måste hem och göra läxor... :mad: )
tacksam för svar
 
Jag skulle nog inte inrikta mig så himla mycket på "benen nedanför haser/carpus", som man tyvörr ofta tenderar att göra.
En tillfällig svacka i snabbjobben kan lika gärna bero på att han hittat på något i hagen och kan alltså sitta muskulärt precis var som helst i kroppen - eller i äggstockarna som på min lilla stjärnponny :love:...
Attt han gicks igenom för några veckor sen behöver ju inte automatiskt innebära att han inte har sträckt sig i hagen dagen efter... Hade det varit min häst så hade jag nog låtit gå igenom den igen, veterinärt eller alternativt...
 
Min travare har också kunnit haft de där tendenserna, och jag håller nog med ameo, kolla upp hästen. Alternativt kan du ju testa den i lite snabbare tempon en gång till (men avsluta direkt om samma symptom). De gånger jag har haft mycket plötsliga förändringar i aktionen på min har det varit problem med ligamenten. Det ska du ju inte lita på att vet hittar däremot. Har också varit med om "stukningar" i senor och gaffelband. Det finns hur mycket som helst som kan ha hänt efter att du kollade hästen senast, det behöver ju absolut inte vara en led bara för att hästen är lite ofräsch. I normala fall travar inte en häst med en normalt bra aktion knackigt utan anledning.

Vad gäller liniment skulle jag, om det var min häst, nog inte bry mig så mycket om att linimenta kotor och knän direkt (hästen är mest sannolikt inte speciellt dålig där eftersom den nyligen var friskt), utan kanske gå in mer punktvis på senfästen och liknande, dom kan vara lätt ansträngda utan att kännas svullna.

Lycka till!
 
sen är det ju så oxå att jag är fattig student och håller på att köpa hästen/är fodervärd än så länge... Därför vill jag inte gärna åka till vet "i onödan" (vet att man inte kan åka dit i onödan, men vill inte heller slänga ut en massa pengar bara för att dom inte ska hitta nånting...) Ska ut och jogga lite imorrn tänkte jag. Är han dålig då så får jag överväga om jag ska ta kontakt med massör eller veterinär. Massör känner jag en bra så det kan jag få billigt... :angel:
Veterinär får jag väl annars sätta upp på ägaren, men vill inte heller reta upp dom för mycket då de redan krånglar lite med köpet... :mad: Har redan satt upp tandläkarräkning på dom... :angel:
Vad jag menade med kotorna var alltså ryggen, han har (hade) inga låsningar eller något sådant. Benen är ej kollade, men han har så länge jag skött honom (2 år) aldrig haft några problem med benen (det finns alltså ingen "historia" :smirk: ). Linimentade hela benen (knä och neråt).
Det märktes ingenting på benen varken före eller efter, svala och fina (han har lite gallor bak, men det har han haft länge) och ingen förändring dan efter...
hmm, om jag nu märker att han inte springer bra imorrn och naturligtvis avbryter, ska jag göra nånting efteråt? Det skadar ju inte precis att ta hand lite extra om benen?...
Glömde skriva att jag oxå stretchar honom efter varje träningspass och har inte märkt någon negativ skillnad mot när jag började med det.
Just det här är inte riktigt min starka sida, så jag vore jätteglad över tips med vad jag kan göra! Som sagt var så är det inte mycket, men tillräckligt för att lilla matte ska börja oroa sig... :o :cool:
 
Ok, då förstår jag hur du menade, men i så fall skulle jag nog ännu starkare rekommendera att kolla upp hästen, om den inte är kollad på två år. Men vill du inte börja hos vet så börja med en equiterapeut istället (någon som kanske har lite vana att böja och kan ge dig lite ledtrådar om det ändå är någon led, eller om det handlar om någon sena/ligament, eller förhoppningsvis inte är något fel). Jag tror inte du kommer att se så speciellt mycket när du joggar hästen, om det är en liten reaktion någonstans så syns det nog bara i höga farter. Men håll utkik efter om hästen föredrar någon sida av vägen, eller går lite snett på något vis, det kan ge en stark indikation på var felet sitter. En liten ledreaktion behöver inte ge någon ledutfyllnad som du direkt märker heller, så att hästen inte har tydliga gallor säger inte så mycket tyvärr.

Det enda du kan göra annars är ju att träna på och ta upp hästen till bana en gång till (om du inte märker något hemma). Men gör det i så fall ganska snart, så hästen slipper vänta för länge på behandling om det är något fel. Dom flesta fel blir inte bättre av en kort vila (om det inte handlar om en sträckning/stukning).

Innan du har lite mer ledtrådar om det är nåt fel på hästen eller inte, är det nog inte så mycket mer du kan göra än det du redan gör, fortsätt stretcha och linimenta, det skadar ju aldrig.
 
hmm, kanske skulle prata med A-tränaren som jag brukar hjälpa (som har haft hästen i 2½ år) och be honom köra ett snabbjobb och se om han markerar nåt. Då kan jag ju oxå se honom från sidan. Han är ju dessutom bättre på sånt där och han kan ju då få säga om han tycker att han borde till vet... Ska ringa honom när jag kommer hem...
Ja, går han snett lr nåt sånt när jag kör långsamt så är det definitivt fel, han går alltid spikrakt. :D
Får se då i kväll hur han e och så linimentar jag efteråt.
Tack bra svar!!!
 
Så, körde honom igår. Joggade på slingan och då va han jättefin! Testade att köra ut på banan (då den är öppen på onsdagkvällar) och ökade på lite grann. Fick en ganska pigg pålle... :cool: Han e ganska het i vanliga fall, så med träns, halsförlängare och utan bomull så fick jag hålla i... :p Hade inte heller glasögon... :cool: Testade ner mot 1.40-1.35 på långsidorna och han travade som en klocka... :banana: :bump: A-tränaren ska antagligen testa honom i helgen, så får vi se.
Väldigt skönt att han sprang bra! Och han sprang som vanligt spikrakt... :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
3 974
Senast: Speedway
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 287
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: bapro
·
Islandshäst Jag har varit och provridit 4 stycken hästar nu inför mitt kommande hästköp. Och idag provred jag en häst som jag fastnade för! Det...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: lilldamberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp