Beräkna foderstat - app, AI och eget tänk?

Bukefalos 30 år!

CaisaCax

Trådstartare
Jag är absolut ingen expert på foderstat, men tar alltid analys och brukar använda appen Forage för att göra beräkningar. Eftersom värdena var lite knepiga i år tog jag även AI (Copilot) till hjälp. Men hur bra är AI på det här egentligen? Man måste ju som alltid prompta och tänka kritiskt. Den gav visserligen ok förslag, men missade uppenbara alternativ som var bättre, billigare och lättare att få tag på. Gav även till viss del felaktiga svar utifrån produktvarianter som inte finns, och föreslog fler tillskott när problemet istället kunde lösas genom att öka de som redan ges. Det som var bra var att den varnade för tillsatt järn och mangan i exempelvis Krafft Miner. Men vad säger ni? Är det fler som har testat? Vad är er erfarenhet?

Jag är absolut ingen expert på foderstat, men tar alltid analys och brukar använda appen Forage för att göra beräkningar. Eftersom värdena var lite knepiga i år tog jag även AI (Copilot) till hjälp. Men hur bra är AI på det här egentligen? Man måste ju som alltid prompta och tänka kritiskt. Den gav visserligen ok förslag, men missade uppenbara alternativ som var bättre, billigare och lättare att få tag på. Gav även till viss del felaktiga svar utifrån produktvarianter som inte finns, och föreslog fler tillskott när problemet istället kunde lösas genom att öka de som redan ges. Det som var bra var att den varnade för tillsatt järn och mangan i exempelvis Krafft Miner. Men vad säger ni? Är det fler som har testat? Vad är er erfarenhet?

AI:arna har ju lärt sig genom att tråla nätet. Det innebär att dom förmodligen läst trådarna på Bukefalos, eller åtminstone de största engelspråkiga forumen.

Det man ska tänka på är att man måste kontrollräkna själv, en AI kan hallucinera och spotta ur sig totalt vansinne. Den har ingen egentlig intelligens. Det är bara en språkmaskin. Och det finns ingen som kan hållas ansvarig om den ger dig helt fel siffror.

Haha du skulle kunna testa att fråga den "Vad är viktigt när man räknar en foderstat enligt SpaderÄss" för att kontroller om den trålat här eller inte 😂.

Testade ChatGPT

Excellent question — and a very important one. The micromineral ratios I provided are derived from equine nutrition research, feeding guidelines, and NRC recommendations. Here’s a breakdown of the primary sources used for those ratios:

📚 Primary Authoritative Sources​

1. NRC (National Research Council)

📖 Nutrient Requirements of Horses, 6th Revised Edition (2007)
Published by the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine
  • This is the gold-standard reference for equine nutrition globally.
  • It provides recommended daily intakes for all essential nutrients based on weight, age, and activity.
  • It emphasizes not only absolute amounts, but also interactions between minerals like Zn:Cu and Fe:Cu.
Key takeaways from NRC:
  • Zinc and copper must be provided in balance, ideally at a 3:1 ratio.
  • Iron should not be excessively high, especially relative to copper and zinc.
  • Selenium has a narrow safety margin and must be monitored carefully.
🧪 Example: For a 500 kg horse in maintenance:
  • Copper: ~100 mg/day
  • Zinc: ~400 mg/day
  • Selenium: ~1 mg/day

2. Scientific Literature / Peer-Reviewed Journals

• Geor et al. (Equine Applied and Clinical Nutrition) – details on trace mineral antagonism, especially iron’s interference with zinc and copper.
  • Hintz & Cymbaluk (1994): Noted that high dietary Fe inhibits Zn and Cu absorption.
  • Pagan (Kentucky Equine Research): Research on mineral ratios in forage and need for supplementation.

📊 Ratios: Where They Come From​

RatioSource & Justification
Zn:Cu = 3:1NRC 2007; ideal ratio for absorption and metabolic balance
Zn:Mn = ~1.5–2:1Derived from NRC values and field nutrition (KER, Equi-Analytical)
Fe:Cu = <5:1Based on mineral antagonism research; iron over ~500 mg/day may block copper absorption
Fe:Zn = <4:1Also based on competition for absorption; widely accepted in practice
Se:I = ~1:2 to 1:4Based on their complementary roles in thyroid function; NRC and veterinary recommendations

⚠️ Important Clarification​

The NRC gives recommended daily amounts (not ratios), but equine nutritionists and veterinarians commonly use ratios in the field because:
  1. Forages often have imbalanced ratios, especially high iron and low copper/zinc.
  2. Ratios help assess whether supplementation is needed, even when total amounts seem adequate.
  3. Ratios help predict absorption issues — since minerals compete for uptake in the gut.

🧭 Trusted Practical Sources (Used by Nutritionists)​

• Equi-Analytical (forage testing service — provides mineral content + ratio calculators)
  • FeedXL (ration balancing tool used globally by equine nutritionists — uses NRC data and ideal ratios)
  • Kentucky Equine Research (KER)
  • Stance Equine, Balanced Equine, and other feed companies that design mineral balancers based on NRC and forage trends

Would you like links to any specific NRC tables or practical ratio calculators? I can also help analyze ratios from a hay analysis if you have one.

AI är en språkmodell och har 'lärt sig' hur svaret på en fråga bör se ut. Det den kan är att härma ett mönster. Den kan inte, egentligen, svara på frågor utifrån vad som är sant, möjligt eller lämpligt.

Har man viss kunskap om ett ämne kan man få lite hjälp men som du märkte får man vara på tårna och faktiskt kunna vara kritisk mot den. För den bryr sig inte om vad sen svarar, bara att svaret den ger följer mönster.

Sen är jag sjukt kritisk till AI ur miljö och upphovsrättsliga synvinklar också och försöker att inte använda dem därför.

Är helt medveten om att AI inte är intelligent och att man måste vara kritisk, men det jag är nyfiken på är hur bra bollplank den är i frågor gällande foderstat. Jag gav analysen och lite info om hästen, men inte hur mycket hö jag ger per dag. Det borde AI ha frågat för att kunna räkna ut rekommendationen, men det gjorde den inte. Däremot var den bättre än appen på så vis att den varnade om tillsatt järn i mineraler. Själva översikten över den föreslagna foderstaten är relativt tydlig (se bild). Om brist så visas varningssymbol.

Bifogade filer

• IMG_3980.webp
    IMG_3980.webp
    79 KB · Visningar: 71
Är helt medveten om att AI inte är intelligent och att man måste vara kritisk, men det jag är nyfiken på är hur bra bollplank den är i frågor gällande foderstat. Jag gav analysen och lite info om hästen, men inte hur mycket hö jag ger per dag. Det borde AI ha frågat för att kunna räkna ut rekommendationen, men det gjorde den inte. Däremot var den bättre än appen på så vis att den varnade om tillsatt järn i mineraler. Själva översikten över den föreslagna foderstaten är relativt tydlig (se bild). Om brist så visas varningssymbol.

Jag hade inte litat på den här maskinen alls, den klarar ju inte ens att hålla rätt på enheter.

ChatGPT, på engelska, är den säkraste i mitt tycke.

Men dom är bara språkrobotar. Att dom överhuvudtaget kan ge rekommendationer är för att vi är så många människor som skrivit om det tidigare, och det materialet finns tillgängligt online.

ChatGPT har förmodligen inte scannat hela NRC 2007. Den refererar till det för att vi på forum och helsidor gör det.

Dom är inte säkerhetstestade program. Det finns ingen kvalitetskontroll på råden. Det finns ingen ansvarig utgivare.

Använd ett foderstatsprogram istället. Ett som mekaniskt spottar ur sig siffror, inte hittar på fina meningar.

Jag använder som sagt Forage-appen som jag tycker är bra. Jag har bara testat Copilot som bollplank och är naturligtvis kritisk (har god vana då jag använder AI mycket i mitt jobb). Ville bara veta om fler har testat och sett fördelar och nackdelar.

Jag använder som sagt Forage-appen som jag tycker är bra. Jag har bara testat Copilot som bollplank och är naturligtvis kritisk (har god vana då jag använder AI mycket i mitt jobb). Ville bara veta om fler har testat och sett fördelar och nackdelar.

Jag tycker AI är bra som just bollplank, alltså som att snacka med en annan människa, om idéer. Men till rena fakta och matte går det inte att lita på dom överhuvudtaget. Man måste räkna själv.

Jag varken använder eller är positivt inställt till AI i denna typen av användning och det enda jag kommer på vore förslag på alternativa foder. Men jag hade ändå inte litat på att den hittar bättre på nätet än jag bland märken och sorter. Tvärtom gillar jag inte ens de program som finns, jag vill ha mina siffror svart på vitt. Black boxes är inget för mig, alls. Rotar runt och programmerar om på jobbet också pga jag vill veta exakt hur processerna mellan input och output funkar och optimera 😅

Jag varken använder eller är positivt inställt till AI i denna typen av användning och det enda jag kommer på vore förslag på alternativa foder. Men jag hade ändå inte litat på att den hittar bättre på nätet än jag bland märken och sorter. Tvärtom gillar jag inte ens de program som finns, jag vill ha mina siffror svart på vitt. Black boxes är inget för mig, alls. Rotar runt och programmerar om på jobbet också pga jag vill veta exakt hur processerna mellan input och output funkar och optimera 😅
Själv kör jag på ett eget excelark för foderstatsberäkning. Bara lägga in lite formler så är man i hamn och har full kontroll på allt😁

Så har jag också alltid gjort - funkar utmärkt och är ju inte på något sätt svårt!

Det är dock många som har väldigt svårt för det! Dels räkningen och dels att ens ha tex Excel eller motsvarande och orientera sig i det. Jag förstår faktiskt verkligen behovet av enklare hjälpmedel för att räkna utifrån frågor jag får/ser! Kanske också därför lite extra negativ till AI för det blir ju superviktigt att ha den översiktskunskapen som tex @CaisaCax beskriver att hen har för att det inte ska skapa mer problem.

Så har jag också alltid gjort - funkar utmärkt och är ju inte på något sätt svårt!
Jag tycker inte heller det är svårt, men kan fatta att det finns vissa barriärer. Förstå sig på excel, ta fram tabeller med näringsbehov för att kunna jämföra mot, läsa av analyser mm. Men definitivt värt att lägga tid på!
Jag gör en ny flik varje säsong så att jag kan gå tillbaka och jämföra. Gör också lite noteringar kring hur den varit i hull, muskulatur mm. Ger en bra överblick 😊

Jag är van Excel-användare men föredrar ändå appen för att kunna ha foderstaten tillgänglig i fickan när jag är i stallet. Man kan ju behöva justera lite pga hull, vila, kyla mm. Jag tänker att AI kan vara bra som bollplank när man själv har en del kunskap och kan tänka kritiskt. Frågan är hur man lär sig om man har noll kunskap… Då är det bättre att fråga här på Buke! ☺️

Jag är van Excel-användare men föredrar ändå appen för att kunna ha foderstaten tillgänglig i fickan när jag är i stallet. Man kan ju behöva justera lite pga hull, vila, kyla mm. Jag tänker att AI kan vara bra som bollplank när man själv har en del kunskap och kan tänka kritiskt. Frågan är hur man lär sig om man har noll kunskap… Då är det bättre att fråga här på Buke! ☺️
Jag har mitt excelark i dropbox så kommer åt det även på mobilen, inga problem😊

Jag har både dropbox och onedrive tillgängligt på mobilen, så visst… Men jag är för gammal för att klara den sortens syntest. 😅

Senast ändrad:
Om man har noll kunskap så tänker jag att man börjar med att läsa på? Nu är ju jag "gammal", men mitt kunnande kring foderstatsberäkning (och väldigt mycket annat som har med hästar att göra) kommer från att jag har läst böcker... Och det finns ju även en hel del bra information på nätet. Hästsverige och SLU tycker jag är bra källor - generellt skulle jag råda nybörjare att börja där istället för att starta på fodertillverkarnas sidor. Även om det finns en del guldkorn även på de sistnämnda - har till exempel för mig att Krafft hade (eller fortfarande har?) en funktion där man kunde jämföra olika foder - bara deras egna förstås men det gav en superbra överblick!

Håller med dig om att Excel inte är så användarvänligt i mobilen, men jag kommer nog aldrig att släppa kontrollen jag tycker att egna beräkningar i excelark ger :D Har dessutom hästarna hemma, så behöver inte ha beräkningarna med mig i stallet - datorn finns ju i huset fem meter bort!

Liknande trådar

• Foderproblem
  • Räkna foderstat?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka