Beräkna foderstat - app, AI och eget tänk?

Bukefalos 30 år!

Min chatgpt gav själv förslag till hömängd efter jag laddat upp analysen . Ålder, vikt, kön och arbete på hästen.

Den hade ju rätt i att hästen kommer bli tjock om den får mer än 10kg.

Gav förslag på mineraler och landade i samma som jag själv att swedfed minerall var det som var mest optimalt. Jag valde bort att den skulle leta efter rena tillskott även om det egentligen antagligen skulle bli billigare.

Jag fick ge den förslaget att leta upp swedfed för den tog bara de mineraler som är vanligast på marknaden.

Swedfed har jag missat! Måste genast kolla. Hade lite svårt att hitta rätt med mineraler i år. Copilot föreslog rena tillskott att blanda själv men jag vill helst ha ett bra och färdigt alternativ.

Jag har excelark sen Hedenhös. Men använder faktiskt AI ibland att leta foder. Den tar t ex fram pris per gram srp eller tillskott med högst zink, mest rena fosfortillskott osv snabbare än jag hinner googla och räkna ut det.

Jag har räknat foderstater sen 1994. Excel underlättar massor! Jag har en lång lista på foder som jag bara kan kopiera och klistra in i aktuell uträkning.

Det enda jobbiga för mig är när fodertillverkarna ändrar innehåll hela tiden.

Swedfed har jag missat! Måste genast kolla. Hade lite svårt att hitta rätt med mineraler i år. Copilot föreslog rena tillskott att blanda själv men jag vill helst ha ett bra och färdigt alternativ.
Wiromins mineraler är enligt analys identiska med swedfed, kan vara lättare att få tag på beroende på vart du bor (de har dessutom webbshop). Tycker de är toppen, mkt högre innehåll av tex zink jämflrt med många andra.

Wiromins mineraler är enligt analys identiska med swedfed, kan vara lättare att få tag på beroende på vart du bor (de har dessutom webbshop). Tycker de är toppen, mkt högre innehåll av tex zink jämflrt med många andra.
Min ena häst vägrar äta Wiromin. Otroligt äckligt enligt honom. :wtf: Är Swedfed godare mån tro?

Jag provade lite med ChatGPT i år. Då laddade jag upp höanalysen, angav grundläggande info om min häst (men glömde faktiskt vikten) och frågade om en foderstat med mitt grovfoder och ForagePlus skin&hoof winter. Mer än så hade jag nog inte med i prompten.

I svaret så hade den antagit en helt ok normalvikt för min häst (sa lättfödd islandshäst, den räknade med 380 kg häst), och en foderstat med enbart hö och mineraler. När jag matade in detta i PC horse fick jag ett ok resultat. Jag räknar dock på 350 kg så jag fick minska lite. Det är lite mindre mängd grovfoder än jag önskar ur tuggtidsperspektiv och jag vill ha lite, lite protein till för min häst. Jag fick nästan perfekt balans av zink och koppar mot manganet i årets analys. Sen behöver jag lägga till lite gottigt för att få i honom sagda mineraler med.

Sen hade jag en lite längre session där jag försökte få till en motsvarande foderstat men med svenska, förhoppningsvis billigre, mineraler. Där bad jag om jämförelser med specifika mineralfoder och ChatGPT fortsatte att fokusera på hov- och hudhälsa då det var det jag började med. Där hittade jag sen en variant som kunde vara motsvarande men det blev 3 olika varianter och dygnskostnaden blev nästan exakt samma som med ForagePlus. Jag angav även kilopris utifrån var jag skulle köpa sagda foder så den behövde inte hitta (på) priser själv)

Så för mig fungerade det bra men det var en extremt specifik promptning och grunden hade jag löst snabbt själv i programmet. Att lägga in analysen tar lite längre tid naturligtvis men både mängd grovfoder och mineraler är nära där jag brukar börja för att se vad vi har att arbeta med.

Jag har tidigare haft formler i excel men jag tycker det är värt pengarna att kunna läsa in färdiga foder i programmet. Särskilt när jag ska testa lite olika varianter mot varandra.

Jag testade vidare med copilot idag. Jag hade redan fått fram en balanserad foderstat, men bad den att byta ut mineralsorten till en annan. Helt plötsligt började den blanda ihop allt som hade sagts i samma konversation dagen innan. Bytte ut tillskott, lade till sådant som hade uteslutits, och angav felaktiga vikter/mått. Precis som @crazyrabbitlady hade jag en väldigt specifik prompt, men det blev ändå tokigt.

Liknande trådar

• Foderproblem
  • Räkna foderstat?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat