Berätta om olika raser

Sv: Berätta om olika raser

Hovawarten är en underbar hundras men ngt skarp dock så tycker inte att den kan jämföras med en Welsh springer spaniel.
Hade själv tankar på att skaffa mig en Hovawart för några år sen men jag ska skaffa mig en flatte när dagen väl kommer då man kan skaffa sig en hund.

Inget ont om något, men det finns många valpförmedlare som inte tänker på rasernas bästa, och som tycker att man ska "åka och kolla och se hur det känns", för att dom vet att man kommer falla pladask. Kort sagt - dom vill sälja sina hundar!

Och bara för att det finns linjer för både jakt och utställning/sällskap betyder inte det att man ska/måste/behöver/bör stödja aveln av det som inte hör till rasens ursprung (i setterns fall hundar som inte är avlade för jakt).

Det kvittar nog vilken ras ni åker och tittar på för alla går att kära ner sig i, individer alltså. Men ha i åtanke på vad ägaren har lagt ner tid, kraft och pengar på att få till hunden på det sättet. Det är ingen dans på rosor alla gånger att få en trevlig familjehund med lite halvosynlig arbetsmotor (när man träffar den) den kan ju ha fått sina timmars huvudgympa redan och är långt från sitt esse. Dvs det blir en missvisande bild :p

Det kvittar nog vilken ras ni åker och tittar på för alla går att kära ner sig i, individer alltså. Men ha i åtanke på vad ägaren har lagt ner tid, kraft och pengar på att få till hunden på det sättet. Det är ingen dans på rosor alla gånger att få en trevlig familjehund med lite halvosynlig arbetsmotor (när man träffar den) den kan ju ha fått sina timmars huvudgympa redan och är långt från sitt esse. Dvs det blir en missvisande bild :p

"Hovawartana" som vi träffade idag det var 2 tikar och 1 hane och hanen hade hon nyss fått tillbaka av en familj som hade han på foder och han hoppade på en och sånt skällde väldigt mycket för att få dom andras uppmärksamhet osv. och så kan det ju bli om man tycker att rasen är sååå himla gullig och dom tror att dom inte måste tränas så mycket men det vet ju vi att dom måste för vi har faktiskt haft hund och vet vad det innebär och den första hunden vi hade fick vara väldigt mycket ensam pågrund av jobb och skola men nu kommer nästan alltid nån att finnas hemma för en valp måste ju gå ut varje gång den har sovit för att bli rumsren och en massa andra saker. Vissa hundar ska ju till och med ha välling :p

Inget ont om något, men det finns många valpförmedlare som inte tänker på rasernas bästa, och som tycker att man ska "åka och kolla och se hur det känns", för att dom vet att man kommer falla pladask. Kort sagt - dom vill sälja sina hundar!

Och bara för att det finns linjer för både jakt och utställning/sällskap betyder inte det att man ska/måste/behöver/bör stödja aveln av det som inte hör till rasens ursprung (i setterns fall hundar som inte är avlade för jakt).

Men valpförmedlare vinner väl inget på att vi köper en hund det är väl uppfödaren som gör det.
Och dom valpförmedlarna han berättat "nackdelar" om hunden!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 896
Senast: ildiko
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 674
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka