G

girlie

Det är så att när jag på min häst ska börja borsta henne så har hon börjat gå undan.Inte mycket men tillräckligt för att jag ska märka att nånting är fel.Aldrig gjort så förut.Jag tänkte att hon inte tyckte om den hårda borsten,så jag bytte till en mjuk.Men hon fortsatte ändå.Det var då jag tog ut veterinären.(se hästvård).Men i alla fall.Nu på senaste tiden har jag märkt att när jag rör henne.Främst på bogen och magen.Om jag tar och trycker med fingrarna så hon ska flytta sig,så blir hon sur.Men om jag tar hela handen och trycker.Då är det helt ok.Jag undrar,vad för skillnad gör jag.Men om jag tänker på mig själv,att om någon petar ett finger på mig så gör det ju ganska ont.Men om någon tar hela handen,så är det mer bekvämt.Är det samma som för hästen tro?
 
Jag håller på att läsa en intressant bok just nu som heter "Friskare häst" och handlar om punktmassage. Iallafall så kan (enligt författaren) det du beskriver bero på spänningar i muskler/senfästen som gör ont och därför tycker hästen att det är obehagligt att man tar där.

Kom bara att tänka på det nu när jag sitter och läser boken!
 
Jag läser och funderar...... Jag tycker det låter som att din häst är håröm,mitt sto reagerar också ibland på det viset. Har din häst börjat fälla? i så fall lägg till B- vitamin flytande, jag gjorde det och det blev bättre, ibland kunde jag inte borsta utan bli riktigt arg.
Monni :confused:
 
Min häst var ofta så där under vintern, av den enkla anledning att han hela tiden fick små stötar av mig :crazy: Kallt och torrt = statisk elektricitet.
 
Men det jag tycker e konstigt e att hon bryr sig inte om man tar hela handflatan och trycker.Men med fingrar så reagerar hon.Men de e klart,att om man själv får ett finger intryck på sidan så gör ju det ont.Men om hela handflatan trycker så gör det ju mindre ont.Vet inte om det är någon likhet.Kan man bota dessa spänningar då?
 
Hon fäller,men inte så jättemycket.Jag tror inte att problemet ligger i att hon är håröm,eftersom jag inte "drar" i något så sätt.Jag trycker ju bara.Men jag har funderat på att lägga till B-vit.
 
Det känns inte som att jag får stötat eller hon får stötar.Men men...jag kan ha fel.
 
Kan inte nåt om detta själv men du kan ju alltid låna boken på bibblan. Författaren heter Chris Olson. Väldigt intressant hursomhehlst, även om det kanske inte är spänningar din häst lider av! Spänningarna "botas" där med massage.
 
En del av mina blir ömma i skinnet (huden) framförallt under fällning, men jag kan märka av det om det är kallt eller blött oxå. Kanske det kan bero på det?
Jag provade mig fram och har hittat borstar som "funkar" även då.
 
Du tror inte hästen börjqat fälla då ? en häst i mitt fd stall blev helt toklig så fort hon fällde. Håröm hette det.
 
hej håller med dig,mitt sto är jätte känslig för fällning även fast hon inte fäller mycket.
ger henne b-vitamin på flaska då brukar det rätta sig efter en vecka ca :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 357
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp