Besiktning - vuxen tik

Delia_95

Trådstartare
Hej på er alla,

Hoppas alla mår bra nu i dessa tider.

Jag önskar gärna inga påhopp eller dumma kommentarer - för jag skyller detta på brist av kunskap och att jag för 2 år sen var ganska dum och inte påläst. Jag vill bara ha lite råd.

För 2 år sedan tog jag över en akut omplacering. Hon var 1 år gammal när jag hämtade henne och alltså 3 år gammal idag. Idag slog tanken mig - "jag gjorde ingen besiktning på henne när jag köpte henne! Fyfan, hur tänkte jag där??". Ja jag var helt enkelt dum i huvudet och visste inte hur viktigt en besiktning är.

Min fråga är, kan det vara så att hon går runt med problem utan att jag vet om det? Vi har varit hos veterinären flertalet gånger för andra saker och i övrigt är hon frisk enligt veterinär när dom lyssnat på hjärtat, lungor, kollat hennes tänder, kollat även ögon vid tillfälle då hon fick problem med ett tag tag (skräp i ögat).

Bör man göra en besiktning för att kontrollera andra saker? Eller bör man ha märkt något avvikande vid detta lag? Hon mår ju bra annnars.

Tack för att du tog dig tiden att läsa!
 
Nej verkar hunden frisk vet jag inte varför du känner att du behöver göra en veterinärbesiktning?
Dessutom verkar hon ju blivit besiktad flera gånger i efterhand som du skriver?
 
Nej verkar hunden frisk vet jag inte varför du känner att du behöver göra en veterinärbesiktning?
Dessutom verkar hon ju blivit besiktad flera gånger i efterhand som du skriver?
jag tänker om det är något speciellt man gör under en besiktning man kanske inte gör under en vanlig undersökning, jag har inte jättebra koll på vad en besiktning verkligen innebär (vad exakt dom kollar osv). Det är därför jag frågar hehe
 
Har hunden fått OK-stämpel vid tidigare vetbesök och verkar välmående i vardagen så är den med största sannolikhet okej även om du missade att besikta innan köpet. Det jag möjligen skulle vilja göra är att röntga lederna och göra ögonlysning, just för att den typen av besvär kan vara luriga (om de finns, man ska inte måla fan på väggen). Men i övrigt skulle jag bara glädja mig åt att ha en kry hund. En besiktning går i stort sett till som en allmänkontroll, så jag tror inte att du har missat särskilt mycket.
 
Varför skulle du göra en besiktning om hunden är frisk och försäkrad? Däremot kan ju höfter, armbågar, ögon och sådant vara värt att kontrollera beroende på vilka raser som ingår.
hon är försäkrad men försäkringsbolaget krävde faktiskt aldrig något papper för besiktning. Jag tänker om man gör något speciellt under en besiktning som man ej gör på en vanlig undersökning, som något kan ligga dolt och skada hennes hälsa i längden utan att jag vet om det. Jag kanske inte riktigt förstår vad en besiktning är...
 
Har hunden fått OK-stämpel vid tidigare vetbesök och verkar välmående i vardagen så är den med största sannolikhet okej även om du missade att besikta innan köpet. Det jag möjligen skulle vilja göra är att röntga lederna och göra ögonlysning, just för att den typen av besvär kan vara luriga (om de finns, man ska inte måla fan på väggen). Men i övrigt skulle jag bara glädja mig åt att ha en kry hund. En besiktning går i stort sett till som en allmänkontroll, så jag tror inte att du har missat särskilt mycket.
okej tack så mycket för ditt svar!! 🌹
 
hon är försäkrad men försäkringsbolaget krävde faktiskt aldrig något papper för besiktning. Jag tänker om man gör något speciellt under en besiktning som man ej gör på en vanlig undersökning, som något kan ligga dolt och skada hennes hälsa i längden utan att jag vet om det. Jag kanske inte riktigt förstår vad en besiktning är...
En besiktning är ungefär som ett vanligt veterinärbesök. Bara det att man inte kollar något speciellt problem utan kollar hela hunden.

Så om du varit till veterinär som kollat hunden så skulle de helt säkert sagt till om de sett något avvikande.

Slappna av och spara pengarna till ett vanligt reguljärt veterinärbesök :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
575
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 790
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp