Beslut om SGI - vad betyder det?

Nu ringde handläggaren upp och denna gång blev min ansökan godkänd och jag får pengar utbetalda. Trots det hade handläggaren åsikter om hur arbetstiden fördelats under sjukskrivningen men ”var snäll och släppte igenom det”.
De är i princip stenhårda på det där. Är man deltidssjukskriven ska man ta ut sjukskrivningen varje dag, inte jobba vissa heldagar och vara sjuk andra. Så det var en flexibel och schyst handläggare!

Skönt att du fick pengar också. :)

Handläggare eller FK har ju inte egna åsikter om arbetstidens förläggning utan det beror på att sjukförsäkringen är utformad som en dagersättnig enligt lag. Arbetsförmåga ska bedömas per dag och är man sjukskriven 50 procent så ska arbetstiden per pass eller dag motsvara 50 procent.
 
Handläggare eller FK har ju inte egna åsikter om arbetstidens förläggning utan det beror på att sjukförsäkringen är utformad som en dagersättnig enligt lag. Arbetsförmåga ska bedömas per dag och är man sjukskriven 50 procent så ska arbetstiden per pass eller dag motsvara 50 procent.
För patienten spelar det ju mindre roll, konsekvenserna blir desamma.
 
Jag har jobbat varje dag, inte en minut över dvs 8-12 Mån-fre på en halvtidssjukskrivning.
Men eftersom jag i normala fall har ett varierande schema och jobbar både kvällar, nätter och helger så blev det enligt henne inte rätt när jag plötsligt jobbade Mån-fre kontorstider (fast på deltid då).
Enligt henne skulle jag på en 50% sjukskrivning jobbat en halv natt till exempel om det var så jag var schemalagd innan min sjukskrivning. Vilket liksom är omöjligt på så många olika sätt...
Åh, det där är ju hopplöst. Vem kan gå hem efter en halv natt? Men jag har för mig att FK har en lösning för det, kommer bara inte ihåg den. Kanske är det dispensen de använder.
 
Handläggare eller FK har ju inte egna åsikter om arbetstidens förläggning utan det beror på att sjukförsäkringen är utformad som en dagersättnig enligt lag. Arbetsförmåga ska bedömas per dag och är man sjukskriven 50 procent så ska arbetstiden per pass eller dag motsvara 50 procent.

Är det nya regler för jag har på flera arbetsplatser fått jobba upp till heltid vissa dagar mot ledigt andra, huvudsaken är att antal timmar inte övergår 80/mån.
Jag har haft halv sjukersättning sen 1999.
 
Är det nya regler för jag har på flera arbetsplatser fått jobba upp till heltid vissa dagar mot ledigt andra, huvudsaken är att antal timmar inte övergår 80/mån.
Jag har haft halv sjukersättning sen 1999.
Så gjorde jag också när jag skulle jobba 75%. Det gick inte på mitt jobb så jag var ledig onsdagar. Vet inte om FK hade reda på det, men det är historia nu.
 
Så gjorde jag också när jag skulle jobba 75%. Det gick inte på mitt jobb så jag var ledig onsdagar. Vet inte om FK hade reda på det, men det är historia nu.

Jag har alltid haft en dialog innan med FK och det har aldrig varit nått knorr. Kanske för att jag har så gamla beslut från FK?

Jag börjar nytt jobb om några veckor och kan jag inte jobba hela dagar så kommer jag få tacka nej och fortsätta vara arbetslös :nailbiting:
 
Är det nya regler för jag har på flera arbetsplatser fått jobba upp till heltid vissa dagar mot ledigt andra, huvudsaken är att antal timmar inte övergår 80/mån.
Jag har haft halv sjukersättning sen 1999.

Det är striktare när det gäller sjukpenning
 
Åh, det där är ju hopplöst. Vem kan gå hem efter en halv natt? Men jag har för mig att FK har en lösning för det, kommer bara inte ihåg den. Kanske är det dispensen de använder.

Ja men precis. Det enda hon sa var att det var viktigt inför framtiden om jag blir sjukskriven igen, och att det måste finnas medicinska (inte praktiska) orsaker till att jag då inte kan jobba till exempel en halv natt/halv kväll etc.
 
Ja men precis. Det enda hon sa var att det var viktigt inför framtiden om jag blir sjukskriven igen, och att det måste finnas medicinska (inte praktiska) orsaker till att jag då inte kan jobba till exempel en halv natt/halv kväll etc.
Då måste ju läkaren formulera det ytterst smart.
 
Alltså jag har aldrig fått sjukpenning från FK i hela mitt liv. Har aldrig uppdaterat något där? Har för mig jag ringde dit för typ 20 år sedan och fick till svar att det inte behövdes utan det kunde man göra när det behövdes typ. Har en aning om att det inte är lika okomplicerat nuförtiden?
Eller det kanske inte är det ni pratar om 🤔
 
Alltså jag har aldrig fått sjukpenning från FK i hela mitt liv. Har aldrig uppdaterat något där? Har för mig jag ringde dit för typ 20 år sedan och fick till svar att det inte behövdes utan det kunde man göra när det behövdes typ. Har en aning om att det inte är lika okomplicerat nuförtiden?
Eller det kanske inte är det ni pratar om 🤔

Det är lika okomplicerat nu!

Om du skulle bli sjuk och ansöka om sjukpenning, eller få barn och ansöka om föräldrapenning etc så kommer din SGI att fastställas då. Du behöver inte rapportera in eller meddela något förrän den dagen du ansöker om ersättning.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Alltså jag har aldrig fått sjukpenning från FK i hela mitt liv. Har aldrig uppdaterat något där? Har för mig jag ringde dit för typ 20 år sedan och fick till svar att det inte behövdes utan det kunde man göra när det behövdes typ. Har en aning om att det inte är lika okomplicerat nuförtiden?
Eller det kanske inte är det ni pratar om 🤔

Precis som @Alexandra_W skriver. Jag fyllde i min årsinkomst på min ansökan om sjukpenning (som jag alltså gjorde när jag blivit sjukskriven). Så du behöver inte bekymra dig.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp