Beslutsångest över vintertäcken

H2SO4

Trådstartare
Jag ska köpa ett nytt vintertäcke till min häst, men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha ett 200 eller 300-gramstäcke:confused:
Han är helklippt och står i kallstall, lite äldre och stel herre, så då kanske 300 gram är att föredra..? Eller blir det för varmt kanske?
Det är svårt det här:crazy: Jag har ett vintertäcke, jag tror det är 200 gram, som han klarade sig ganska bra med i vintras, förutom nån dag då jag hittade honom frysandes i hagen:(
Jag har även stalltäcken och sånt som jag kan kombinera med, men jag skulle vilja ha ett riktigt bra utegångstäcke som han kan klara sig med större delen av vintern.
Vad skulle ni satsa på, 200 eller 300 gram?

Sen är det det där med hals.. Det sägs ju att det sällan behövs, och jag har aldrig haft det på någon häst, men nu har jag börjat fundera på om jag kanske skulle ha det ändå för riktigt ruskiga dagar, då han är lite stel och dan i halsen och nacken. Vad tror ni om det? Fåfäng som jag är, är jag dock lite rädd att hans långa, vackra kallblodsman ska bli förstörd av halstäcke;)

Jag har förresten tänkt köpa ett HW, har deras Amigo regntäcke som sitter väldigt bra, men jag har för mig att det är skillnad i passformen mellan Amigo, Rhino och Rambo..?
 
Senast ändrad:
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Skulle köpa ett 300g.
Rhino är lite smalare i modellen än Rambo o Amigo.

Måste han helklippas?
Känns som en väldigt dålig idé iom att han är äldre o stel samt står i kallstall.
Känns som det går mode i att helkippa hästar även fast det inte alls behövs.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Håller med Bison! 300gr och bara en halvklippning av något slag, många gånger räcker det så.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Mm, det lutar åt ett sånt faktiskt.

Nå, jag fick det kanske att låta värre än det är - såå gammal och såå raggig är han inte;) Men han han gick inte i unghästflocken i somras, om jag säger så;) och han är väl lite vanligt stel, som många andra "medelålders" hästar.

Han är redan klippt och jag kommer troligtvis fortsätta ha honom helklippt. Förra vintern var han halvklippt halva tiden och det var ett helsike. Han blev för varm med täcke inne på natten, men om det var dåligt väder på dagen behövde han ändå täcke, så stallägaren fick lägga på täcke på morgnarna, vilket jag tyckte kändes fel. Och vid ridning blev han ändå genomsvettig, vilket resulterade i en kall och blöt häst som aldrig torkade (inte heller särskilt hälsosamt), och återigen massor med merarbete för stallägaren med täckesbyten.

Men tack:), det lutar som sagt åt ett 300-grams HW av något slag, det får väl bli antingen Amigo eller Rambo.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Jag skulle helst köpa ett ofodrat täcke med 300 gram liner (eller 100 g täcke med 200 g liner), och ofodrad hals :)
Det är mkt lättare att hålla täcket fräscht om man kan tvätta linern regelbundet.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Det var förstås en bra idé:idea:!
Jag har inte tänkt på det. Ska se om jag kan lyckas hitta någon bra kombination:)
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Hittade faktiskt ett nu med 250 grams fyllning, med fästen för liner, kanske det kunde vara något?

Jag behöver ju egentligen även ett täcke nu för senhösten, och om jag då köper till ett (en?:p) liner på 100 gram, visst tänker jag rätt då - att täcket blir som ett 350 grams-täcke? :angel:
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Mina hästar står i kallstall och jag brukar använda 300g när de är klippta. Ibland mer men då är de väldigt frusna. 200 g har jag på avelsstona. Ena ridhästen som inte tidigare varit klippt (ung) har ändå haft 400g men hon sätter väldigt lite päls. En annan av dem får nästan islandspäls men har 300g då han är helklippt och har känslig rygg.
Hade jag varit du hade jag införskaffat ett 300g för att undvika spänningar. Du måste ju inte använda det förrän det blir riktigt kallt så du hinner ju fundera lite till. Ang. halstäcken så har jag ALDRIG upplevt att det behövs. Däremot kan det vara skönt för ryttaren eftersom de håller sig rena och fina men för hästens skull är det onödigt. De fryser inte om nacken… Dessutom är risken för manskav stor… Köp ett med avtagbar hals så kan du ju välja. Ha det på riktigt ruskiga dagar (kanske mest på hösten när det regnar, när snön väl kommit brukar det ju snarare behövas mindre) och skippa det resten av tiden. Du kan ju ha en ofodrad halsdel om du vill. Jag har ett Rambo Duo som jag gillar. Då får du ju en avtagbar hals med inte fullt fodrad. Min uppfattning är att en täcke av god kvalitet passar de flesta hästar. Jag har använt Rambo och Bucastäcken på alla möjliga olika hästtyper och alltid varit nöjd. Vissa billigare märken har också god kvalitet medan andra passar bättre på olika hästtyper.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Tack så mycket för ditt svar, det var mycket hjälpsamt:bow: Alltid lika lärorikt att höra hur andra täckar sina hästar:)
Jag har ett HW sedan tidigare som sitter riktigt bra på mitt kallblod, så det är jag väldigt nöjd med.
Du har nog rätt ang halstäcke, jag kom på att jag faktiskt har ett som hör till ett ärvt regntäcke, som jag aldrig ens tänkt tanken att använda.. Så jag tror jag skippar det faktiskt!

Står nu i valet och kvalet mellan HW Amigo Bravo 200 gram + liner 100 gram att sätta i när det blir vinter på riktigt, eller ett Bucas Freedom Turnout 300 gram.

Hur är Bucas i passformen när det kommer till lite kraftigare hästar?

Jag har aldrig använt mig av liners förut - hur smidiga är de egentligen? Är de så smidiga som de verkar så vore det ju bra, men jag är rädd att det blir knöligt och känslan av att ha två täcken ändå?
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Bucas brukar inte sitta så bra på kraftigare hästar, välj hellre Amigo eller Rambo. Jag har ett från Shires som sitter bra på vårt kallblod. Men om du vet att HW sitter bra på din häst hade jag absolut satsat på det!
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Ah, bra då vet jag:) Tack!


Okej, nu tror jag att jag har bestämt mig! Det blir nog ett HW Amigo Bravo med liner, frågan är bara vilken kombination det ska vara.

Antingen ett 100 grams utetäcke med 200 eller 300 gram liner, eller 200 gram utetäcke med 100 eller 200 gram liner (hänger ni med?:p)
Funderar på vad jag kommer ha mest nytta av:confused:
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Antingen ett 100 grams utetäcke med 200 eller 300 gram liner, eller 200 gram utetäcke med 100 eller 200 gram liner (hänger ni med?:p)
Funderar på vad jag kommer ha mest nytta av:confused:

Jag skulle ha tagit 100g utetäcke + 200g (el 300g om det behövs) liner i så fall. Då kan du använda täcket höst, vinter och vår. Tar du 200g täcke + liner kan du typ bara ha det på vintern. Dessutom har jag fått för mig att det blir smidigare att ha ett tunt yttertäcke och "bunkra upp" med tjocka liners, att det blir lite knöligt och bylsigt med tjockt + tjockt. (Jag väntar i alla fall på mitt beställda Rambo Original Lite (0g) med liners så jag hoppas jag har rätt :p)
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Hm, ytterligare en aspekt jag inte tänkt på:p Att det kanske blir smidigare så, alltså:)

Vad har du beställt för liners?
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Hm, ytterligare en aspekt jag inte tänkt på:p Att det kanske blir smidigare så, alltså:)

Vad har du beställt för liners?

100g och 200g (+ ofodrat halstäcke att ha i snöstorm typ). Får se längre fram om 300g behövs. En sak till som jag har fått för mig (men inte vet) är att det kanske blir varmare med t.ex. 0g utetäcke + 200g liner än "vanligt" 200g, då det borde bli en extra luftspalt mellan täckena.
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

I din situation hade jag nog valt Amigot faktiskt. Dels eftersom du har en valmöjlighet mellan 200-300 g och dels med tanke på priset. Mina hästar och passar bra i Bucas men Amigo är nog ändå bättre på en rejälare häst och mina är ändå halvblod/varmblod/ponnyer även om en del av dem är ganska rejäla.

Utöver det kan jag känna att ett Amigo är värt att lägga pengar på och testa och till nästa säsong när du vet mer vad som behövs, vad du önskar och vad som passar din häst kanske du kan investera i ngt dyrare.

Mvh JV
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Har du råd så skulle jag köpa ett horseware med avtagbar hals, fodrat med lite foder men med löstagbar liner så att det sammanlagt blir ca 300 g. Då kan du tvätta linern då och då så det håller sig fräscht :) Och halstäcket behövs nog bara om det är skitväder (blötsnö, blåst etc).
 
Sv: Beslutsångest över vintertäcken

Hej, tänkte passa på att fråga om täcke jag med om det är ok... Tycker Rambo plus verkar bra då jag funderar på det här med fast hals... Någon som har det? Går det att "vika" bak halsen inne på kvällarna? Är det en skarp kant mellan täcket och halsen som kam skava på manen? Funderar på fast hals pga att stallägaren där han står inte vill klä på hästarna på morgonen och att vika upp en hals kanske hon kan gå med på. Sedan ogillar jag verkligen vanliga halsar för de skaver så på fieser-manar:(
Mycket tacksam för svar:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Elisha
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Hej på er! Jag befinner mig i ett "hopplöst" dilemma.:D På söndag ska min häst flytta till ett nytt stall, där han kommer att få en...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Deimion
·
Hästvård Min häst kliar sig väldigt på sidan när jag tar av henne täcket, började för ca en vecka sen. Hon är helklippt och har gått ganska...
Svar
17
· Visningar
2 775
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp