Bukefalos 28 år!

Hur mycket skillnad gör 100 gram?

Miljon

Trådstartare
Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o
Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all sannolikhet) klarar sig bra med i vinter och jag kan pusta ut.
Bakgrundsinfo: Första vintern i kallstall. Diverse ponnyer, från lurvig gamling till helklippt tävlingsponny. De frusna/mer klippta kommer ha stalltäcke inne och ofodrat regntäcke över ute. Alla har täcken klart, förutom ett stalltäcke till åt den helklippta i full tävlingskondition. Har ett som jag tror är 150 gram, behöver ett varmare. Har att välja på 300 och 400 gram. Hur stor skillnad gör de hundra grammen?
Blir det EXTREMT jävla skitkallt så finns även varmare yttertäcke att slänga på, men det lär inte behövas. Förra vintern var den inte lika mycket klippt, stod i stall som låg strax över nollan även vintertid och hade då 150 gram inne och 300-350 gram ute och var lagom varm.
Bör jag köpa 400 gram? Blir det mycket varmare än 300? Vad hade ni gjort?

/Kallstallsnewbie med täckesångest :angel:;)
 
Jag skulle köpa 300 gram, det är mkt mer användbart än 400 gram. 400 gram får du bara använding för om det blir riktigt, riktigt kallt, medan 300 gram kan du använda i princip hela vintern. Känns även som för stort språng att gå direkt från 150 g till 400 g.

Nu vet jag inte vart du bor, men om det är långt uppe i Norrland så säger jag tvärt om - köp det tjockaste. :p
 
400 g låter spontant lite för varmt att ha inne om ponnyn är i normalhull, frisk etc. I stall blåser det ju inte direkt o det är häl blåst o nederbörd de flesta fryser av. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 903
Senast: aramis
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 379
Senast: Scata
·
Hästvård Snälla kloka bukare, hjälp en novis! Min förra häst stod i kallstall utan vatten och var gammal - därför helklippt och täckad upp...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: aprilia
·
Hästvård Jag har en häst med björnpäls, kommer att klippa henne framöver men lämna på rygg och kors för att slippa täcka inne. Hon har lite...
2
Svar
21
· Visningar
2 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp