Bukefalos 28 år!

Besvärande omvårdnad - manlig vs kvinnlig personal

Jag, och det är såväl manlig som kvinnlig personal. Enheten har budget för 4 årsarbetare nattetid, det innebär i dagsläget 5 personal i arbetsgruppen, 2 personal/natt. 5 är tillsvidareanställda efter kompetens, 1 schemarad är öppen för timvikarier vilket kan vara av såväl manligt som kvinnlig personal.
Går det att vid vikariat och anställningar osv styra så att "rätt" personal blir aktuell för tjänsten?
 
Ungefär där är vi. Problemet har funnits, finns och kommer uppstå. Jag har konstruerat exemplet men det har bakgrund i existerande problem som jag inte kan ge detaljer om på grund av tystnadsplikt.
Jo men har ni ett absolut skyldighet att tillgodose det önskemålet? Eller är det bara så gott det går?
 
Jo men har ni ett absolut skyldighet att tillgodose det önskemålet? Eller är det bara så gott det går?


Det är väl grunden i frågeställningen, var går gränsen, gränserna. Var och vem har rätt och/eller skyldighet ATT....?
 
Går det att använda den schemaraden för att få personal med "rätt" kön?


Det måste väl ändå Socialstyrelsen kunna svara på. Eller IVO?


Vi kan inte se någon lösning på hur vi skulle kunna lösa det schemamässigt - det blir orimlig schemaläggning och problemtet är ju inte exempelvis bara det manliga könet - det är den här långtgående självbestämmanderätten som kan diktera vem som får ge omvårdnaden som är problemet. Anpassar vi oss med kvinnlig personal funkar inte det när vi måste anpassa oss med manlig personal. Det uppstår ibland behov av vavancerad hemsjukvård och arbetsgivaren anställer personal efter kompetens och inte efter kön.

Men ja, det låter som vi ska dela med oss av huvudvärken med Socialstyrelsen eller IVO kanske.
 
Hade denna diskussion med svärmor som jobbar inom hemtjänsten och planerar även lite. Även de har ett gäng grabbar/män och de löser det så gott det går för de som inte vill ha manlig personal. De gånger det inte går ihop sig får brukarna acceptera manlig personal. Många av brukarna har efter det insett att det fungerar utmärkt med killarna och "de är ju så rara" att de inte längre enbart önskar kvinnlig personal.

Jag tror att det är svårt för alla att få det man önskar, man får ju tex inte välja vilken ortoped som ska operera mitt ben eller som jag fick ta den manliga kirurgen som snittade mig när det blev så, för det var han som var i tjänst. Shit happens liksom.
 
Det är tur att det manliga könet sällan har problem med att bli vårdad av de andra könet, annars skulle vården vara i kris


Det problemet finns ju i allra högsta grad och ska vi utvidga problemställningen så kan vi lägga in ingrediensen härkomst också. Här får jag lite hjärnblödning.
 
Hade denna diskussion med svärmor som jobbar inom hemtjänsten och planerar även lite. Även de har ett gäng grabbar/män och de löser det så gott det går för de som inte vill ha manlig personal. De gånger det inte går ihop sig får brukarna acceptera manlig personal. Många av brukarna har efter det insett att det fungerar utmärkt med killarna och "de är ju så rara" att de inte längre enbart önskar kvinnlig personal.

Jag tror att det är svårt för alla att få det man önskar, man får ju tex inte välja vilken ortoped som ska operera mitt ben eller som jag fick ta den manliga kirurgen som snittade mig när det blev så, för det var han som var i tjänst. Shit happens liksom.


Det är skillnad på sjukhusvård och på omvårdnad med hemsjukvård. I det senare är vi som utför vård och omvårdnad gäster i patientens hem.
Från min synvinkel innebär det att patientens hem även är min arbetsplats.
 
Alltså vi löste det så att gick det att tillgodose önskemål gjorde vi det.
Vi respekterade ju att en del inte ville bli skötta av manlig personal men ibland fanns inget annat att tillgå.
Då fick helt enkelt brukaren acceptera detta.
För man har den personal man har och det är omöjligt att få alla nöjda
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Denna fråga gäller ju andra delar av vården också,
Vet att det i media för ett par år sedan skrevs om att det blev problem med att kvinnor önskade kvinnlig gynekolog vilket inte alltid fanns tillgängligt,
Jag tror det är svårt att tillfredsställa allas önskemål rent praktiskt.
 
I så fall måste ni först reda ut om det är ett "måste" eller "bör".

Hur man löser problemet är ju klart beroende på det.


Ja, precis så.

Jag skulle ju vilja tala om för patienten/erna vilka problem ställningstagandet ställer till med. Folk förstår kanske inte vidden av vad det ställer till med, på så många nivåer. Det ställer till det för inte bara enheten, även för personer som blir exkluderade på grund av kön eller härkomst men inte minst - för patienten själv.
 
Om du vill så är det så. Det är en riskanalys jag skriver och problemet har funnits, finns och kommer att uppstå.
Du skriver riskanalysen och nu när jag läst alla inlägg hittills så verkar du ha god koll på läget och problematiken, det är ju det som ska ingå i en riskanalys.
Är det meningen att du ska lösa problemet också?
Det brukar det inte vara om man är den som skriver riskanalysen.
Däremot rada upp alla tänkbara scenarion och påvisa riskerna med dom, det är väl ditt uppdrag eller :confused:.
 
Denna fråga gäller ju andra delar av vården också,
Vet att det i media för ett par år sedan skrevs om att det blev problem med att kvinnor önskade kvinnlig gynekolog vilket inte alltid fanns tillgängligt,
Jag tror det är svårt att tillfredsställa allas önskemål rent praktiskt.

Det gäller inte på samma sätt på sjukhus eller institution - detta gäller i patientens eget hem där denne har så kallad utvidgad självbestämmelserätt.
 
Du skriver riskanalysen och nu när jag läst alla inlägg hittills så verkar du ha god koll på läget och problematiken, det är ju det som ska ingå i en riskanalys.
Är det meningen att du ska lösa problemet också?
Det brukar det inte vara om man är den som skriver riskanalysen.
Däremot rada upp alla tänkbara scenarion och påvisa riskerna med dom, det är väl ditt uppdrag eller :confused:.


II riskanalysen ska riskkälla anges, men också åtgärd. Jag KAN inte lösa problemet då det står långt ovanför min befogenhet, men jag behöver lite input i problemlösningen då problemet faktiskt finns, och kommer att uppstå.
 
Och enligt LSS har väl brukaren/patienten rätt att väja sina vårdare?


Japp, för de som är LSS anslutna är det så. Och då måste kommunen tillgodose efter förmåga. Det finns exempel där kommuner tex tillhandahållit personlig assistent med inslag av hemsjukvård istället för ren hemtjänst/hemsjukvård. Men i det fall jag känner till har det skett efter att saken blivit ett juridiskt rättsmål.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp