Bukefalos 28 år!

Besvärande omvårdnad - manlig vs kvinnlig personal

Japp, för de som är LSS anslutna är det så. Och då måste kommunen tillgodose efter förmåga. Det finns exempel där kommuner tex tillhandahållit personlig assistent med inslag av hemsjukvård istället för ren hemtjänst/hemsjukvård. Men i det fall jag känner till har det skett efter att saken blivit ett juridiskt rättsmål.

'Men har det varit personlig assistans eller har det varit HSL-insatser? Eller assistans med HSL-insatser? Det här går förresten utanför din ursprungliga frågeställning misstänker jag.
 
'Men har det varit personlig assistans eller har det varit HSL-insatser? Eller assistans med HSL-insatser? Det här går förresten utanför din ursprungliga frågeställning misstänker jag.
Det fall jag känner till blev bistånd på ren kommunal personlig assistans, HSL-hemsjuvård vid behov. Som sagt - annat ärende.
 
II riskanalysen ska riskkälla anges, men också åtgärd. Jag KAN inte lösa problemet då det står långt ovanför min befogenhet, men jag behöver lite input i problemlösningen då problemet faktiskt finns, och kommer att uppstå.
Så dom vill ha åtgärdsexempel också, i samma analys - mysko. Men då är det bara att bita i det sura äpplet ;).
Till sakfrågan då, du har ju skrivit själv och fått en del exempel på lösningar - bra lösningar. Även om dom är ogenomförbara som det ser ut idag, så ska du ändå skriva ner dom, om det är den lösning som du/ni vill sträva emot.
Sen är det upp till dom som beställt underlaget att ta besluten. Gör inte det åt dom i förhand! - är ett välment råd som jag vill ge dig. För det låter som om du är på väg åt det hållet i din analys.
Det är så lätt att göra det när man redan ÄR involverad i en verksamhet...
Jag vet att du inte bett om detta råd, men jag kan inte låta bli - ta inte illa upp! :heart

Jag utifrån total lekmannasida skulle ju säga att OM vårdtagaren får bestämma, så kan ju en lösning vara en slags jourtjänst av respektive kön som kan hoppa in där det behövs extra hjälp t.ex. Detta är då utöver den ordinarie personalen.

Ni ska absolut dela med er av huvudvärken med andra arbetsplatser som borde ha samma problem. Uppfinn hjulet tillsammans!
Det måste väl finnas lagar och regler som styr detta, eller :confused:. Ibland kanske det är så "enkelt" att vårdtagaren får anpassa sig eller låta bli...
 
Jag tänker också på att fler problem kan uppstå. Brukaren önskar inte personal med slöja t ex, eller med viss sexuell läggning. Intressant hur långt man ska gå för att tillgodose allas önskemål.

Personligen anser jag att om ens önskemål inte går att tillgodose får man antingen avstå från vården eller acceptera det alternativ som bjuds. Men det är ju lätt för mig att säga.
 
Så dom vill ha åtgärdsexempel också, i samma analys - mysko. Men då är det bara att bita i det sura äpplet ;).
Till sakfrågan då, du har ju skrivit själv och fått en del exempel på lösningar - bra lösningar. Även om dom är ogenomförbara som det ser ut idag, så ska du ändå skriva ner dom, om det är den lösning som du/ni vill sträva emot.
Sen är det upp till dom som beställt underlaget att ta besluten. Gör inte det åt dom i förhand! - är ett välment råd som jag vill ge dig. För det låter som om du är på väg åt det hållet i din analys.
Det är så lätt att göra det när man redan ÄR involverad i en verksamhet...
Jag vet att du inte bett om detta råd, men jag kan inte låta bli - ta inte illa upp! :heart

Jag utifrån total lekmannasida skulle ju säga att OM vårdtagaren får bestämma, så kan ju en lösning vara en slags jourtjänst av respektive kön som kan hoppa in där det behövs extra hjälp t.ex. Detta är då utöver den ordinarie personalen.

Ni ska absolut dela med er av huvudvärken med andra arbetsplatser som borde ha samma problem. Uppfinn hjulet tillsammans!
Det måste väl finnas lagar och regler som styr detta, eller :confused:. Ibland kanske det är så "enkelt" att vårdtagaren får anpassa sig eller låta bli...

Jourtjänst är orimligt. Vi pratar landsbygd flera mil från närmaste stad, även ev skärgårdsmiljö då en ska ta sig till patient mha av båttransportör.

Jao, riskanalysen vill ha nivå på riskbedömning, åtgärd och ansvarig på den. Jag känner nog att det inte är jag personligen som har ansvaret i detta så det är lugnt!

Men du gläntar lite på ett problem som egentligen är ganska utbrett i den här branchen, just gällande nattlig omvårdnad. Vi jobbar väldigt många med detta under nattens mörka timmar, inte helt sällan i ganska små arbetslag och är det något vi alla erfar förr eller senare så är det att dagtid är f r u k t a n s v ä r t normativt i vårt samhälle även om människor behöver hjälp och stöter på etiska dilemman även utanför kontorstid. Det i kombination med tystnadsplikt och etiska förhållningsriktlinjer och ditten datt. Många arbetar i situationer som aldrig skulle hända dagtid - för dagtid finns alla lösningar. Det gör det inte på natten, då ganska små problem kan bli oöverstigliga ibland. och vi kan sällan eller aldrig prata ihop oss och dela erfarenheter och lösningar! Nu pratar jag lite diffust här men som sagt - jag kan inte dra riktiga exempel då många här vet vem jag är, kanske var jag arbetar och jag har tystnadsplikt. Men hajja att livet är inte lätt alltså, varken dag eller natt men nattetid blir allt lite mörkare! ;)
 
Japp, det kanske blir ett sånt fall. Vi ska ha möte i morgon med enhets och områdeschefer så vi får ta det därifrån.

Tack för er input!
Ja det är ju i den änden ni får börja. För att ta reda på om det är "skall" eller "bör".

Är det bör så får kan ni tex lösa det med att lägga scheman så att det alltid är en kvinnlig och en manlig vårdare på natten. De gånger de inte går så får man meddela vårdtagaren detta och så får den i så fall avsäga sig vården.

Är det skall då är ni ju så illa tvungna att lösa det på något sätt.

En udda lösning som kanske kan användas i vissa fall är om den anhöriga utbildas och när det absolut inte går att lösa på annat sätt så får denne rycka in. Den anhörige skriver då upp den tiden som arbetats och får betalt för detta (typ en timanställning).
 
Jag tänker också på att fler problem kan uppstå. Brukaren önskar inte personal med slöja t ex, eller med viss sexuell läggning. Intressant hur långt man ska gå för att tillgodose allas önskemål.

Personligen anser jag att om ens önskemål inte går att tillgodose får man antingen avstå från vården eller acceptera det alternativ som bjuds. Men det är ju lätt för mig att säga.
Jag är helt enig med dig och jag har även erfarenhet av de exempel du nämner. Jag har erfarenhet av att patienter kastat saker efter människor som vårdar eftersom de har annan härkomst. Men vi har inte rätt att neka vård.
 
Har jobbat inom hemvård, samma typ av bemanning som den TS talar om på liten ort.

Jag vet inte alls hur långt lagar sträcker sig hit och dit men min spontana tanke är "självklart provar man så långt som möjligt ha en manlig och en kvinnlig som jobbar natt för att olika typer av människor ska kunna känna sig trygg oavsett MEN vi kan inte trolla med knäna och det är fortfarande skattemedel som ska delas lika (dvs det är inte ok att anställa extra eller liknande för att tillfredsställa en människas önskemål, alltså inte behov utan rent önskemål/krav) så kan inte vårdtagaren acceptera det kommunen kan erbjuda med skattemedel får vårdtagaren söka vård på annat håll (vilket tyvärr är omöjligt på små orter men något de säkert är medveten om hur tråkigt det än är)."

Förstår dock att problemet är mer komplext än så...
 
Jag är helt enig med dig och jag har även erfarenhet av de exempel du nämner. Jag har erfarenhet av att patienter kastat saker efter människor som vårdar eftersom de har annan härkomst. Men vi har inte rätt att neka vård.

Jag ska erkänna att jag inte är bekväm med att släppa in människor i mitt hem som inte kan identifieras. Hade någon i låt säga skidmask kommit för att arbeta hos mig (rörmokare) hade jag inte varit benägen att släppa in denne.

Än mindre sköta min personliga hygien.
 
Jag ska erkänna att jag inte är bekväm med att släppa in människor i mitt hem som inte kan identifieras. Hade någon i låt säga skidmask kommit för att arbeta hos mig (rörmokare) hade jag inte varit benägen att släppa in denne.

Än mindre sköta min personliga hygien.


Ja, det är ju just det där att omvårdnaden och vården sker i patientens eget hem, vilket innebär utökad självbestämmanderätt. Är det helt rimligt, var sätter en gränsen?
 
Ja, det är ju just det där att omvårdnaden och vården sker i patientens eget hem, vilket innebär utökad självbestämmanderätt. Är det helt rimligt, var sätter en gränsen?

Jag tycker det är en rimlig gräns att inom vissa givna gränser få ha en åsikt om vem som kommer in i mitt hem, även om jag behöver vård.
 
Ja, det är ju just det där att omvårdnaden och vården sker i patientens eget hem, vilket innebär utökad självbestämmanderätt. Är det helt rimligt, var sätter en gränsen?
Är det öht ni som ska sätta gränsen? På vilken "nivå" ska/bör det bestämmas? Hur och var bestäms det idag?
 
Är det öht ni som ska sätta gränsen? På vilken "nivå" ska/bör det bestämmas? Hur och var bestäms det idag?
Som personal är det ju vi som först stöter på problemet. Det tas sedan upp med enhetschef, det finns sådan bec tillgänglig per telefon om det uppstår akut men den här typen av problem kan på grund av praktiska redan nämnda anledningar kanske inte lösas omedelbart. Men tar vi upp det med ordinarie enhetschefen ska ju problemet lösas skyndsamt - här har vi liksom inte kommit så långt, varken enhetschef, ledningsgrupp eller facket. Vi måste nog vända oss till högre instanser, som det sagts i tråden också.
 
Som personal är det ju vi som först stöter på problemet. Det tas sedan upp med enhetschef, det finns sådan bec tillgänglig per telefon om det uppstår akut men den här typen av problem kan på grund av praktiska redan nämnda anledningar kanske inte lösas omedelbart. Men tar vi upp det med ordinarie enhetschefen ska ju problemet lösas skyndsamt - här har vi liksom inte kommit så långt, varken enhetschef, ledningsgrupp eller facket. Vi måste nog vända oss till högre instanser, som det sagts i tråden också.
Precis!
Men jag inser problematiken med att det är de som ska ge vård som får ta smällen :(. Det "borde" finnas någon form av överenskommelse mellan vårdgivare och vårdtagare när vårdtagaren kommer in i systemet för första gången, där dessa frågor ska vara utredda redan - tycker jag.
 
Precis!
Men jag inser problematiken med att det är de som ska ge vård som får ta smällen :(. Det "borde" finnas någon form av överenskommelse mellan vårdgivare och vårdtagare när vårdtagaren kommer in i systemet för första gången, där dessa frågor ska vara utredda redan - tycker jag.
Åh Amen säger jag! :bow::bow::bow: Som vi har efterlyst detta! Hur svårt kan det vara redan för biståndshandläggare att upplysa om redan där att personalen består av kvinnor och män, ibland av människor med annan härkomst. Redan däääär! Sen kan ju patienten/brukaren ändå ställa krav, men jag tror att man vinner mycket på att klargöra redan från början vad man erbjuder för omvårdnad.
 
Det är tur att det manliga könet sällan har problem med att bli vårdad av de andra könet, annars skulle vården vara i kris

Ja tänk om alla manliga vårdtagare skulle kräva manlig personal. Dom skulle garanterat få acceptera faktum eller bli av med sin hjälp!
 
Åh Amen säger jag! :bow::bow::bow: Som vi har efterlyst detta! Hur svårt kan det vara redan för biståndshandläggare att upplysa om redan där att personalen består av kvinnor och män, ibland av människor med annan härkomst. Redan däääär! Sen kan ju patienten/brukaren ändå ställa krav, men jag tror att man vinner mycket på att klargöra redan från början vad man erbjuder för omvårdnad.
Hugger tag i ett inlägg bara. Även om brukaren ställer krav, så är det ju ändå så att en insats är frivillig. Och nekar denne insatsen pga vårdpersonalens kön, då har den nekat till insatsen. Att anhöriga sedan utför insatsen, oavlönat, är väl inget som rör facket?

Vi har haft liknande scenario på mitt jobb, inom LSS. Vi försöker lösa det så att brukaren får kvinnlig personal vid badet, men går det inte får hon välja - manlig personal eller inget bad.
 
Hugger tag i ett inlägg bara. Även om brukaren ställer krav, så är det ju ändå så att en insats är frivillig. Och nekar denne insatsen pga vårdpersonalens kön, då har den nekat till insatsen. Att anhöriga sedan utför insatsen, oavlönat, är väl inget som rör facket?

Vi har haft liknande scenario på mitt jobb, inom LSS. Vi försöker lösa det så att brukaren får kvinnlig personal vid badet, men går det inte får hon välja - manlig personal eller inget bad.
Nej, det är ingen tjänst utan en insats som är reglerad o SoL och HSL & LSS. Och det handlar inte om att det skulle vara oavlönat arbete som anhörig utför som är problemet, utan om dubbelbemanning vilket alltså innebär att personal ska samverka i exempelvis lyft tillsammans med en outbildad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp