Bukefalos 28 år!

Besvärande omvårdnad - manlig vs kvinnlig personal

honung

Trådstartare
Tjääära bukeoralket!

Jag har ett gnagande problem, och är lite nyfiken på hur era tankar går. Jag har konstruerat upp ett problem som skulle kunna bli/vara ett stort problem. Vi har omorganisationer på min arbetsplats och jag skriver riskanalyser.

Ponera omvårdnad av patient i hemmet. Det är omvårdnad i säng och patienten ska bland annat utföra toalettbesök (bäcken) och omvårdnad av intima delar ska utföras. Nu pratar vi natt, och en begränsad personalgrupp, och ute på landsbygd.

En kvinnlig patient har rätt att kräva respekt om önskemål att hon inte vill ha manlig personal. Det är solklart och även en rekommendation, eller påbud från socialstyrelsens etiska riktlinjer, faktiskt en av vårdens grundläggande etiska riktlinjer - en patients önskas ska respekteras. Fine.

Men rent praktiskt stöter vi på problem. Personalgruppen är liten, och av blandat kön. Patienten behöver hjälp flera gånger under natten. Det är egentligen så kallad 'dubbelbemanning' av denna patient. Anhörig finns i hemmet och vårdgivaren säger att de anställda ska ta hjälp av anhöriga, dvs väcka dessa vid de tillfällen det är manlig personal. Men här bromsar facket. Det är inte okej alls - anhöriga är inte utbildade i lyftteknik och heller ej försäkrade om det skulle hända något - det handlar om ansvarsfråga.
Personalgruppen består varje natt av 2 personal, och personalgruppen är blandad.

Tankar?
 
Ej två av samma kön på arbetspassen.
Har de manliga patienterna samma rätt att önska kön på vårdaren?
Självklart gäller samma rätt till självbestämmande för alla kön.

Problemet är att det inte går att lösa med 'ej två av samma kön' på arbetspassen - personalgruppen är blandad. Det kan tom uppstå att det är två män som arbetar. Plötsligt har vi kanske en manlig patient som inte vill ha intim omvårdnad av kvinnlig personal.
 
Problemet är ju till och med större än så, eftersom det inte går att utesluta att en vårdtagare önskar vårdare av motsatt kön.
Det kan ju inte vara första gången frågeställningen uppkommer, hur funkar motsvarande verksamhet på andra håll?
 
Det känns som om två lagar/riktlinjer kolliderar - etisk princip vs omvårdnadsbehov. Vilken går först?
Kan anhöriga samarbeta med vårdpersonal där personal utför lyften men anhöriga själva omvårdnaden?
 
Vad säger er chef?

Det är en pågående diskussion, vi har inte löst det än. Det är därför jag behöver input.

Problemet är ju till och med större än så, eftersom det inte går att utesluta att en vårdtagare önskar vårdare av motsatt kön.
Det kan ju inte vara första gången frågeställningen uppkommer, hur funkar motsvarande verksamhet på andra håll?

Det känns som om två lagar/riktlinjer kolliderar - etisk princip vs omvårdnadsbehov. Vilken går först?
Kan anhöriga samarbeta med vårdpersonal där personal utför lyften men anhöriga själva omvårdnaden?

Problemet är reellt och gigantiskt egentligen. Mitt exempel är den enklaste formen, i verkligheten finns det oerhört många nyanser, bland annat religiösa principer som krockar.

Anhöriga kan inte utföra det intima omvårdnadsarbete som krävs, det handlar om omläggning och behandling.

MIN spontana känsla är - kan de inte acceptera annat omvårdnande kön så får de vara utan hjälp. Men det går inte att göra så heller. Det vore som om läkare utan gränser hjälpte alla utom viss grupp. Det är alltså en frontalkrock mellan lagar/riktlinjer vs verklighet. Det känns lite hopplöst faktiskt.
 
Hur pass ofta uppstår det här problemet på tex en vecka?


Varje natt - 7dgr/veckan. Problemet är ju detsamma även dagtid, men då finns en större personalgrupp och det går att möblera om efter behov. Underlaget är för litet för att ha flera personal nattetid än två.
 
Varje natt - 7dgr/veckan. Problemet är ju detsamma även dagtid, men då finns en större personalgrupp och det går att möblera om efter behov. Underlaget är för litet för att ha flera personal nattetid än två.
Kan man inte ringa socialstyrelsen då?
 
Kan man inte ringa socialstyrelsen då?


Och säga vad, och vad ska socialstyrelsen säga?

Det handlar ju om en etisk principfråga som krockar med andra etiska principfrågor. Jag vet inte om vi skulle behöva ringa påven, Allah och Gud för trepartssamtal kanske. Fyrpart med socialstyrelsen. Och kanske ett par genus och kulturvetare också på linjen samtidigt. Suck liksom! :(
 
Varje natt - 7dgr/veckan. Problemet är ju detsamma även dagtid, men då finns en större personalgrupp och det går att möblera om efter behov. Underlaget är för litet för att ha flera personal nattetid än två.
Det här kan låta lite som en ifrågasättande men jag försöker bara till fullo förstå situationen och greppa problemet :)

Det är alltså en patient som bara vill ha kvinnlig personal?
Patienten behöver hjälp flera gånger per natt?
Varje natt uppstår problem minst en gång att det bara finns manlig personal att skicka?
De anhöriga har en skyldighet (?) att hjälpa till men facket motsäger sig detta då de anhöriga inte har rätt utbildning mm?

Kommer säkert med fler smarta (:angel:) frågor :o
 
Det här kan låta lite som en ifrågasättande men jag försöker bara till fullo förstå situationen och greppa problemet :)

Det är alltså en patient som bara vill ha kvinnlig personal?
Patienten behöver hjälp flera gånger per natt?
Varje natt uppstår problem minst en gång att det bara finns manlig personal att skicka?
De anhöriga har en skyldighet (?) att hjälpa till men facket motsäger sig detta då de anhöriga inte har rätt utbildning mm?

Kommer säkert med fler smarta (:angel:) frågor :o
Om du vill så är det så. Det är en riskanalys jag skriver och problemet har funnits, finns och kommer att uppstå.
 
@honung Såhär tänker jag: Man stuvar om i personalgruppen så mycket som det går för att det ska vara i enlighet med patientens önskemål. Detta görs kontinuerligt. Vid nyanställningar, omplaceringar och vikariat tas också hänsyn till patientens vilja.

För inte går väl att omplacera nuvarande personal och ta in annan personal som passar just den patienten? Man har den personal man har. Eller?
 
Om du vill så är det så. Det är en riskanalys jag skriver och problemet har funnits, finns och kommer att uppstå.
Frågan är hur pass stort problem det kan bli.

Tex om man arbetar i ett område där många kommer från kulturer där det inte är okej att skötas av personer med annat kön än sig själv kan man ju tänka sig att detta kommer vara ett omfattande problem. Då måste den lösningen spegla det problemet.

Är det så att man tror att det bara kommer att vara någon enstaka patient som har detta krav så kanske man kan välja lite mer udda personliga lösningar.

Egentligen behöver ju ni veta hur långt man måste gå i önskan att få omvårdnadspersonal med rätt kön. Är det en lagstadgad rättighet eller bara ett önskemål som skall tillgodoses så långt det går?
 
Man har den personal man har. Eller?

Jag, och det är såväl manlig som kvinnlig personal. Enheten har budget för 4 årsarbetare nattetid, det innebär i dagsläget 5 personal i arbetsgruppen, 2 personal/natt. 5 är tillsvidareanställda efter kompetens, 1 schemarad är öppen för timvikarier vilket kan vara av såväl manligt som kvinnlig personal.
 
Egentligen behöver ju ni veta hur långt man måste gå i önskan att få omvårdnadspersonal med rätt kön. Är det en lagstadgad rättighet eller bara ett önskemål som skall tillgodoses så långt det går?

Ungefär där är vi. Problemet har funnits, finns och kommer uppstå. Jag har konstruerat exemplet men det har bakgrund i existerande problem som jag inte kan ge detaljer om på grund av tystnadsplikt.
 
Och säga vad, och vad ska socialstyrelsen säga?

Det handlar ju om en etisk principfråga som krockar med andra etiska principfrågor. Jag vet inte om vi skulle behöva ringa påven, Allah och Gud för trepartssamtal kanske. Fyrpart med socialstyrelsen. Och kanske ett par genus och kulturvetare också på linjen samtidigt. Suck liksom! :(
De borde väl kunna rådde i frågan. Rätt många verksamheter lär haft samma bekymmer som ni.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp