Besviken på nya täcket!!!

håller med att det finns bara ett alternativ som alltid går att lita på, och det är Horsewear!
Har själv deras rambo-täcke helt underbart, min häst har inte blivit blöt en enda gång under täcket har nu haft det i fyra år. :banana:
 
Rambo Supreme Turnout, Rambo Rug +, Rambo Insulator, Rambo flugtäcke - alla är helt suveräna! =)
Man får vad man betalar för!!!
 
Då måste jag haft tur med mitt regntäcke från exklusiv (silverregn med bogveck heter modellen)
Hon har haft det sen förra våren och gått ute i spöregn och ändå varit torr under.
Men jag tycker att du ska höra av dig till dem och klaga på ditt täcke.
 
Det där att man får vad man betalar för ska man ta med en nypa salt. Det är inte alltid så att pris och kvalitet står i förhållande till varandra.

Däremot håller jag med om att Rambo slår det mesta, men de har skenat iväg så fruktansvärt i pris så jag har uteslutit dem av ren princip. Jag betalar inte 2 - 3000 kr för ett täcke, speciellt när de inte ligger så högt utomlands.. *väntar tålmodigt på att kronan ska stärkas mot pundet*

Jag är på jakt efter ofodrat/tunnfodrat regntäcke med innerfoder som päls INTE fastnar i. Det är en ganska omöjlig ekvation. Det jag har nu är ett RS Regn från Börjes, 299 kr. Suverän passform, suverän hållbarhet. Det ska andas men det är jag skeptisk till. Höll dock tätt även en hel dag i spöregn, tills jag tvättade det och nu läcker det som ett såll. Jag ska prova impregnera det, men lite muttrig är jag ändå. Inget av mina andra täcken har börjat läcka, och det inkluderar då allt från värdelösa (passforms och hållbarhetsmässigt sett) Thermo Master till dyra Bucas och Horseware.

Källquists Olympic Protector regntäcke med fleecefoder kan för övrigt rekommenderas. Andas, ABSOLUT regntäta och bra passform. Men fleecefoder som sagt, och jag använder ofodrade regntäcken vår och höst, dvs under fällningsperioden, och då går fleecefoder bort. För de här bara lite kyliga vinterdagarna är det dock perfekt.

Men det känns onekligen avigt att leta ofodrat regntäcke mitt i december, men den här vintern är etts kämt, plus fem grader var och var annan dag och gegga i hagen..
 
Har ni testat precis alla andra täcken eller?

Källqvists håller tätt jättebra, har ett sånt...
Dock sitter det väldigt dåligt på min pålla. Inga bogveck eller något, så det smiter åt runt bogen o hon kan knappt röra frambenen. :crazy:
 
Thermo master superfit rain är jäääättebra har varit d på min häst iaf
inte läckt nånting
 
Svar till Estelle som und´rade hur jag kunde köpa ett så billigt täcke:
Det står att det är ett riktigt kvalitetstäcke som borde kosta det dubbla, och då vågade jag chansa. Dessutom är det till vår lilla ponny som behöver 105 i storlek, och då är många bra täcken borta ur leken direkt. Och eftersom vi har honom på foder och inte vet hur länge han blir kvar så känns det tokigt att lägga ut 1000 kr eller ännu mer.
Men vår D-ponny ska få ett riktigt kvalitetstäcke i morgon, har inte bestämt vilket än.
 
Ja att man får vad man betalar för är sannerligen en sanning med modifikation och Horsewares täcken börjar bli väl överskattade.

Jag har ett Horseware regntäcke som läcker som ett såll och på mina ena häst sitter de inte särskilt bra då han är bred över bringan och får skav. Jag har många billigare täcken som är precis lika bra. T ex har jag varit mycket nöjd med MacPro-täckena från Börjes och även de Shirestäcken jag haft har varit bra.

Dessutom är det alltid nån häst i hagen som tar en tugga och då är det rätt skönt att man inte lagt ut flera tusen på ett söndertuggat täcke. Det spelar ju ingen roll om de skulle klara flera år rent funktionellt om täcket ändå får hjälp att gå sönder och då måste man iaf köpa nya.

Bucas täcken har varit bra funktionellt men passformen har varit under all kritik.
 
Självklart funkar andastäcken men under vissa förutsättningar - membranet är (eller ska vara) så tätt att vattenmolekylerna inte kommer in, men vattenångan som bildas när man blir varm, svett, består av mindre molekyler som släpps ut genom membranet.
Men, det krävs att täcket är rent, mao ingen lera över hela, för då täpps hela membranet till, och man blir blöt av kondensen kroppen ger.
 
Mitt exklusiv-täcke är klockrent! Det bästa täcke jag har haft! Jag har det silverfärgade (ca 900:-) med tunt yllefoder. Jag har en riktig lerdykare, som står ute minst 12 timar om dan, och han är alltid torr och fin när han kommer in. + att smutsen fastnar inte på det, så andasfunktionen fungerar! :bow:

Har även ett Olympic Light protector som är helt ok, om han INTE rullar sig i leran. Det tyget drar åt sig leran och täpper till allt och är jättesvårt att torka. Men så länge han håller sig borta från leran så står även de emot det tyngsta regnfallet.
 
Thermo master finns ju, men har sett på hästarna i stallet att de har en förmåga att läcka också. Shires har annars väldigt bra täcken! Inte så dyra heller. Men i längden tjänar man på att köpa ett dyrare, typ bucas eller horseware.
 
Jodå, jag vet att Rhino finns, men jag betalar ändå inte de priset för ett täcke =)

Shires har jag dock bara bra erfarenheter av, och ligger BRA i pris. (Och är komplett omöjliga att få tag i häruppe, men ska se om jag kan lyckas imorgon faktiskt)

Det absolut bästa täcke jag har är faktiskt ett Horse Farm. Men jag vet inte om de lagt ner sin tillverkning elle rom de bara slutat med postorderförsäljning. Suveränt är det i alla fall, och det var inte dyrt ;)
 
Källquists nya Olympictäcken har bogveck :) Jag har inte klämt på dem själv (jag är inte intresserad pga fleecefodret). Men jag har surfar mig fördärvad efter regntäcke senaste dagarna och nu är de med bogveck.
 
Jag har köpt ett vintertäcke med bogveck,hög hals och extra fyllning från Exklusiv. Jag är supernöjd. Älskar det :love: Kanonbra passform, jag brukar ha svårt att hitta täcken som sitter bra till min ponny. Jag kommer definitivt att köpa mer täcken därifrån, bra täcken till bra priser! Dessutom är servicen kanon,den bästa som jag känner till. :)
 
det finns täcken som är helt suveräna...regntäta, andasfunktion, passform, fastnar INTE päls i fodret...detta kan jag garantera...med det kostar runt 1700.....
jag har en extremt jobbig häst som är beroende av dessa kriterier på täcken...och han är aldrig blöt inunder varken det regnat eller att han blivit svettig...
www.ullergards.com el nu
dom har inga bogveck men intag i halsen så det blir som en "bubbla" vid bogen, således är det skavfritt oxå :)
 
har åxå ett källquist (men itne omlottknäppning...) marinblått med fleecefoder! har vart jättebra, hästen har vart helt torr när jag har tatt in honom efter en dag i ösregn :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 776
Senast: Emine
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 618
Utrustning Köpte ju nya uppsättning täcken till två avpållarna, för min mor ville slippa ifrån täckesbytena. Så köpte nya, teflonbehandlade täcken...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 348
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag såg att Börjes har kvar gamla modellen av Macpro supertäcket (det bronsfärgade med svart/bruna detaljer som var med i förra årets...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Russis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp