Besviken på nya täcket!!!

L

LuddeLump

I går fick lillpållen ta på sig sitt sprillans nya regntäcke från exlusiv horsewear (695 kr). Det satt perfekt och kändes verkligen bra och slitstarkt och jag var så glad att ha hittat ett bra täcke. Men när jag tog in honom efter 7 timmar var fodret blött på insidan över hela täcket. Då hade det duggat lätt, inget riktigt regn, och troligen har han fått blöt snö på ryggen från buskar och träd. Men det var absolut inte i närheten av vad ett regntäcke kan utsättas för.
Så här beskrivs täcket på hemsidan: Exklusiv är vårt allra bästa täcke,oerhört rivstarkt går ej att riva sönder.Helt vind och vattentät med full andasfunktion.Inga skarvar utan täcket är tillverkat i ett enda stycke vilket gör att täcket ej har några sömmar som kan läcka eller gå sönder.Ett riktigt proffstäcke som normalt kostar det dubbla.
Jag ska höra av mig till dem efter julhelgen! :devil:

Tips på BRA regntäcke i samma prisklass önskas!!
 
Termo Master täckena är jättebra. Även Rambo täckena är bra men lite dyrare. Helt klart att du ska reklamera täcket!!!
 
Det kan inte vara så att andasfunktionen inte funkar fullt ut?
Jag har ett regntäcke hemma som jag är både nöjd och missnöjd med,nöjd för att det verkligen håller tätt,men missnöjd för att det också inte alltid släpper ut hästens
egen värme och gör att det emellanåt är fuktigt på insidan.
 
Nej, tror inte att det kan vara andasfunktionen, för han hade stalltäcket under och det var torrt.
 
Tyvärr är det likadant med alla deras täcken! Jag har köpt ett par ylletäcken + ett regntäcke. De är helt värdelösa!!! Extremt dålig passform. Spännena lossnar och går sönder etc. Och regntäcket är uruselt. Det håller inte ens 5 min i regn. Finns ingen som helst andasfunktion i heller...
 
Jag ville fråga om märket heter Exclusiv Horseware eller om det är ett Horseware-täcke? Jag har flera Horseware-täcken, Rambo och Rhino, men jag har aldrig råkat ut för att något har varit minsta blött inuti. Mitt äldsta täcke är inköpt 1997 och håller fortfarande totalt torrt även i blötsnö.

Mina täcken har legat i en helt annan prisklass, och jag har för mig att priset inte skiljer så mycket mellan regn- och vintertäcken. Jag har heller inte råkat ut för att något spänne eller annat gått sönder.

Jag tycker att det skulle vara intressant att veta om Horseware har börjat "slarva" med kvaliteten numera, eller om det finns en "märkeskopia" som heter Exklusiv Horseware?
Mvh San
 
Prata du med dem, de brukar inte vara något problem om det är fel på deras produkter.

De är ett ganska nytt företag och de är väldigt måna om att lära sig mer och har utvecklats enormt från de första täckerna de gjorde för några år sedan, så de är garanterat intresserde av vad som hänt med ditt täcke och dina synpunkter.

Såg att någon här rekomnderat Termo Master, det är det enda jag kan varna mot, aldrig mer Termo Master...
 
men det är väl så att man inte skall ha täcken under täcken med andasfunktion, för då fungerar inte själva andasfunktionen. det har jag då alltid fått lära mig.
 
Tror ni allvarligt på att täcken kan ha en andas funktion???? :confused:

Det är väl ändå stört omöjligt att ha ett material som från ena hållet släpper igenom fukt och från andra hållet inte gör det...

Så svaret på frågan är nog som så, antingen är täcket regntätt men då samlas kondensen från hästen på insidan. Eller så är det ej regntätt och då blir täcket fuktigt lik förbaskat.
Varför inte satsa på rejäla täcken av gammalt snitt, jutetäcken med ylefoder tex, då ylle är det material som VÄRMER även i blött tillstånd. Eller lager på lager. :banana:
 
Källquists :bow:
Jättesnyggt, omlott knäppning med tunnt fleecefoder :) Båda våra killar har det, jättesött när stor och liten matchar :D Kostar kanske upp mot 800kr - men det är verkligen värt varenda krona. Annars är det ju HorseWare's och Bucas sortiment som gäller och då får man punga ut ordentligt!
 
Jora det finns... Det är inte så komplicerat som det låter men materialen blir lite dyrare.

Det enda som fungerar fullt ut dock tror jag är Goretex men det är lite dyrt att göra täcken av :crazy:

Testa att lägga ett bucas på en blöt häst så får du se vad som händer, samma täcke ger en snustorr häst i hagen :)
 
Svar till San som undrade om det är ett horsewaretäcke:
Täcket heter exlusiv modell 101, och kommer från exlusiv horsewear. www.exlusiv.se
Så det inte samma som horseware.
Idag har han haft det utan nåt täcke under och stått ute i hällregn. Större delen av insidan var torrt, förutom att det var dyblött långt innanför bogen och bak vid svanskyddet och längs nederkanterna. Bättre än igår när jag hade stalltäcket under, men inte är jag nöjd...
 
men hallå jag skulle aldrig våga köpa ett utetäcke så billigt. klart att det inet håller så bra är min första tanke. men å andra sidan eftersom dom har skrivit så som dom skrev om täcket så tycker jag absolut att du ska reklamera!!
 
Är du inte nöjd med ett täcke så KLAGA.
Tillverkare, grossister, butiker mm måste få reda på vad vi konsumenter tycker. Hästtäcken SKA vara gjorda för att användas på hästar. Funkar de inte till det ska de inte säljas.
// Linda
 
Jodå, det FINNS fortfarande jutetäcken!

Jag blev jätteförvånad när jag såg sådana i en affär i förra veckan. Tyvärr fanns de bara i små storlekar....

Immer
 
Håller med dig!! Vår ponny är alltid torr trots att han gått ute i regn en hel dag...

Bucas gillar jag också, men det kostar ju lite mer.
 
Det finns bara ett täcke jag litar på - Horsewaretäcken! Vattnet rinner av, de håller och de är snygga!!! =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 776
Senast: Emine
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 618
Utrustning Köpte ju nya uppsättning täcken till två avpållarna, för min mor ville slippa ifrån täckesbytena. Så köpte nya, teflonbehandlade täcken...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 348
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag såg att Börjes har kvar gamla modellen av Macpro supertäcket (det bronsfärgade med svart/bruna detaljer som var med i förra årets...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Russis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp